ناگفته‌های «خلیلزاد» از سقوط کابل

نماینده سابق آمریکا در امور افغانستان اظهار داشت طالبان پیش از سقوط کابل موافقت کرده بود با گروهی از سیاستمداران افغانستان برای تقسیم قدرت مذاکره کند اما پس از فرار «اشرف غنی» و ایجاد خلأ قدرت، نیروهای طالبان وارد پایتخت شدند.

به گزارش تحریریه، «زلمای خلیلزاد» نماینده سابق آمریکا در امور افغانستان اظهار داشت طالبان پیش از سقوط کابل موافقت کرده بود با گروهی از سیاستمداران افغانستان برای تقسیم قدرت مذاکره کند اما پس از فرار «اشرف غنی» و ایجاد خلأ قدرت، نیروهای طالبان وارد پایتخت شدند.

وی افزود: طالبان پیشنهاد داد آمریکا امنیت کابل را برعهده بگیرد اما فرمانده سنتکام به این دلیل که نیروهای لازم برای تأمین امنیت وجود ندارد، آن‌ را نپذیرفت. پس از آن طالبان وارد کابل شد و دولتی با مشارکت اعضای ارشد خود تشکیل داد.

خلیلزاد تصریح کرد هم ترامپ و هم بایدن خواهان خروج نظامیان آمریکا از افغانستان بودند. از بایدن درخواست کردم تا فراهم شدن شرایط، نظامیان در افغانستان به‌عنوان ابزار فشار باقی بمانند اما او اعتقاد داشت ادامه حضور آن‌ها باعث می‌شود برای همیشه در افغانستان باقی بمانیم، بنابراین تصمیم به خروج گرفت.

نماینده سابق آمریکا در امور افغانستان گفت: تحریم و به‌رسمیت شناختن، از ابزارهای فشار آمریکا علیه طالبان است. آمریکا در افغانستان حضور ندارد و از این ابزارها به خوبی می‌تواند استفاده کند. پناه‌دادن به رهبر القاعده توسط برخی اعضای طالبان نقض آشکار توافق دوحه است.

منبع: کانال سیاست خارجی آمریکا

پایان/

۲۷ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۰
کد خبر: 21154

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 10 =