شفافیت گمرک در گرو راه اندازی سامانه الکترونیکی است

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: تا زمانی که از فناوری های اطلاعاتی و ارتباطی برای بهبود عملکرد ارگان ها و نهادهای اقتصادی کشور بهره مند نشویم، راه برای توزیع فساد و رانت وعدم تحقق بودجه هایی که در نهادها و شرکت های اقتصادی انتظار می رود باز است.

لطف الله سیاهکلی نماینده مجلس و عضو کمیسیون صنایع و معادن در گفت و گو با تحریریه درباره راهکارهای جلوگیری از توزیع رانت و فسادی که در گمرکات کشور سالهاست محل بحث است، گفت: یکی از عمده ترین مسائلی که دست برخی افراد را در نهادهای مختلف برای افزایش فعالیت های شبه ناک و فسادزا باز گذاشته، عدم بهره مندی از فن آوری های نوینی است که مانع دخالت کارمندان و نیروی انسانی در مسائل مهمی می شود که بخشی از آن مالی است.

وی در این باره افزود: تا زمانی که از فناوری های اطلاعاتی و ارتباطی برای بهبود عملکرد ارگان ها و نهادهای اقتصادی کشور بهره مند نشویم، راه برای توزیع فساد و رانت وعدم تحقق بودجه هایی که در نهادها و شرکت های اقتصادی انتظار می رود باز است.

لطف الله سیاهکلی با تاکید براینکه دولت باید سامانه های الکترونیکی را در گمرکات نصب و راه اندازی کند، گفت: اشراف بالا به عملیات ها و فعالیت های گمرکی از جمله عواید استفاده از فناوری های روز و الکترونیکی شدن فعالیت ها در گمرکات کشور است. افزایش سرعت فعالیت های تجاری در گمرک، ارتقای شفافیت، کاهش هزینه ها و افزایش درآمدها در گمرکات کشور نتیجه عبور از دستی بودن فعالیت ها و جلوگیری از مراجعات حضوری است. حذف کاغذ از فرآیند تشریفات منجر به حذف فسادهایی می شود که در کاهش درآمدهای گمرک بسیار موثر است.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: الکترونیکی شدن گمرک نقش قابل توجهی در درآمدهای وارداتی و صادراتی و تسهیل تجارت دارد. مستندسازی در امور گمرکی شفافیت را بالا می برد و عامل مهمی در راستای مبارزه با فسادهایی است که به هر حال در بخش هایی از گمرکات گزارش شده است.

عضو کمیسیون صنایع ومعادن مجلس شورای اسلامی در خصوص تاکید مجلس بر راه اندازی و اجرای کامل سامانه های الکترونیکی گمرک گفت: یکی از اصلی ترین مطالبات مجلس از وزرا راه اندازی سامانه هاست. این موضوع به حدی مهم است که توسط مجلس به دولت تکلیف شده چرا که به عدالت نزدیک تر است و حذف رانت و فساد را در گمرکات کشور برای همیشه کلید می زند.

وی در پایان گفت و گو تصریح کرد: بسیاری از افرادی که فعالیت های آنها در گمرک انجام می شود از نبود شفافیت و مسائلی که در گمرک به وقوع می پیوندد ناراضی هتسند از این جهت ایجاد شفافیت با راه اندازی سامانه های الکترونیکی برای جلب رضایت مردم و شفاف شدن درآمدهای گمرکی بسیار حائز اهمیت است.

پایان/

۳۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۰
کد خبر: 21238

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 14 =