چرا اسرائیل با توافق هسته‌ای مخالف است؟

پایان انحصار قدرت هسته ای رژیم صهیونیستی، رقم خوردن معادلات جدید به سود محور مقاومت، تقویت روابط ایران با کشورهای منطقه و ایجاد گسست در توافق «آبراهام» از جمله عواملی هستند که سبب نگرانی رژیم صهیونیستی از توافق هسته ای شده اند. 

به گزارش تحریریه تارنمای «فلسطین الیوم» در گزارشی به قلم «حسن لافی» تحلیلگر فلسطینی تبار نوشت، به دنبال انتشار اخباری که بیانگر نزدیک بودن امضای توافق هسته ای جدید بود رژیم صهیونیستی نگران شده بود. این نگرانی سبب شد «ایال حولاتا» مشاور امنیت ملی این رژیم و «بنی گانتش» وزیر جنگ آن به واشنگتن سفر کنند. با وجود اینکه مقامات رژیم صهیونیستی از مسولان آمریکا درباره تضمین امنیت این رژیم مطالبی را شنیده اند، اما «دیوید بارنا» رئیس موساد تاکید کرد که نمی توان مانع از امضای توافق هسته ای جدید شد زیرا هر دو کشور ایران و آمریکا از امضای این توافق منافعی را به دست می آورند.

امضای توافق هسته ای به منزله پایان قدرت بازدارندگی این رژیم است.

نگرانی رژیم صهیویستی از توافق هسته ای جدید با ایران تنها به دلیل ترس این رژیم از به پایان رسیدن انحصار قدرت هسته ای این رژیم در منطقه خاورمیانه و تلاش کشورهای منطقه برای پیوستن به باشگاه قدرت های هسته ای ناشی نمی شود، بلکه اتفاق فوق به چند دلیل به منزله پایان قدرت بازدارندگی این رژیم است. یکی از این دلایل آن است فلسفه توافق هسته ای با ایران مبتنی بر تعویق انداختن قدرت هسته ای ایران و نه از بین بردن این قدرت است. این موضوع به ایران در عرصه بین المللی مشروعیت می دهد تا برنامه هسته ای صلح آمیز خود را تکمیل کند.

چرا اسرائیل با توافق هسته‌ای مخالف است؟

دومین موضوع آن است که توافق هسته ای سبب می شود میلیاردها دلار از اموال بلوکه شده ایران آزاد شوند و بسیاری از تحریم ها از شرکت ها، بانک و نهادهای ایرانی برداشته شوند. این امر تاثیرات مثبتی بر روی قدرت اقتصادی ایران به دنبال خواهد داشت. گزارش های رژیم اسرائیل احتمال می دهند به موجب توافق هسته ای، طی ۱۲۰ روز ۵ میلیارد دلار درآمد نفتی به خزانه ایران واریز شود و دستکم ۳۰ میلیارد دلار از اموال بلوکه شده ایران آزاد شود.

به نوشته تارنمای فلسطین الیوم، به طور قطع بهبود اوضاع اقتصادی ایران سبب تقویت ارکان نظام جمهوری اسلامی و ثبات داخلی این کشور می شود و اندیشه نابودی جمهوری اسلامی از داخل از بین خواهد رفت. این هدفی است که رژیم اسرائیل و غرب به رهبری آمریکا طی ۴۳ سال گذشته همواره برای رسیدن به آن تلاش کرده اند.

قدرت یابی محور مقاومت در منطقه موضوعی است که رژیم صهیونیستی آن را خطر راهبردی مهمی برای موجودیت خود به شمار می آورد.

سومین موضوع آن است که درآمدهای اقتصادی ایران و ثبات نظامی سیاسی و اجتماعی آن در ایران سبب تقویت قدرت محور مقاومت در منطقه خواهد شد. قدرت یابی محور مقاومت در منطقه موضوعی است که رژیم صهیونیستی آن را خطر راهبردی مهمی برای موجودیت خود به شمار می آورد. با توجه به اینکه در بندهای توافق هسته ای به طرح های نظامی ایران و محور مقاومت اشاره نشده است نگرانی رژیم اسرائیل جدی است زیرا خود را در احاطه محور مقاومت می داند که مسلح به قدرت و امکانات است. از این رو، احتمال دارد معادلات جدیدی در تنش میان رژیم اشغالگر و مولفه های مختلف محور مقاومت شکل گیرد که قطعا به سود این رژیم نخواهد بود.

نگرانی چهارم آن است که توافق هسته ای به منزله اعتراف ضمنی به مشروعیت ایران به عنوان یک قدرت در منطقه است. این موضوع سبب می شود که کشورهای منطقه به ویژه کشورهای خلیج فارس درهای جدیدی را برای برقراری روابط با ایران بگشایند. این کشورها دیگر در حفظ امنیت ملی خود بر روی آمریکا حساب باز نخواهند کرد. این موضوعی که رژیم اسرائیل آن را به منزله ایجاد گسست در ساختار توافق «آبراهام» به شمار می آورد.

توافق هسته ای به منزله اعتراف ضمنی به مشروعیت ایران به عنوان یک قدرت در منطقه است.


تارنمای فلسطین الیوم در بخش پایانی گزارش خود آورد: کشورهای اروپایی هم به دلیل اینکه بازارهای ایران تشنه سرمایه گذاری به ویژه در زمینه استخراج نفت، انرژی، هواپیما و ... هستند به گفتمان دوستی با ایران نیاز دارند. چنین گفتمانی شرکت های بزرگ اروپایی را که در نتیجه جنگ روسیه و اوکراین زیان دیده اند، قادر می سازد بخشی از زیان های خود را در بازارهای ایران جبران کنند.

رژیم اسرائیل به همین دلیل نگران است که شرکت های اروپایی که میلیاردها دلار در بازارهای ایران سرمایه گذاری می کنند به مانع بزرگی برای عقب نشینی دوباره آمریکا از توافق هسته ای تبدیل شوند.

پایان/

۲۲ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۰
کد خبر: 21665

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 10 =