رسانه آمریکایی: توافق احتمالی با ایران در چند مرحله اجرا می‌شود

یک رسانه آمریکایی با استناد به پیش‌نویس توافق ارائه‌ شده از سوی اتحادیه اروپا ادعا کرد که در صورت دستیابی به توافق با ایران، توافق احتمالی در چند مرحله اجراخواهد شد.

به گزارش تحریریه، رسانه آمریکایی آکسیوس عصر چهارشنبه به وقت محلی در گزارشی نوشت که بر اساس پیش نویس توافقی که اتحادیه اروپا کرده است، طرف‌های برجام تنها بعد از تکمیل اجرای هر گام به اجرای مرحله بعدی خواهند رفت.

در این گزارش آمده است که انتظار می‌رود مرحله سوم که مرحله باز اجرا است، چهار ماه بعد از امضای برجام به وقوع بپیوندد. در این مرحله آمریکا همه تحریم‌های ثانویه علیه ایران را رفع خواهد کرد و اقدامات دیگری از جمله تعامل با بخش خصوصی در خصوص نحوه انجام تجارت با ایران را در دستور کار قرار خواهد داد.

آکسیوس همچنین نوشت که انتظار می‌رود تهران نیز در این مرحله تمام محدودیت‌های برجامی علیه برنامه هسته‌ای خود را به پایان برساند و نظام بازرسی‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را در تاسیسات خود از سر گیرد.

آکسیوس به نقل از یک مقام آمریکایی نوشت که توافق می‌تواند فوری و سریع رخ دهد. وی در عین حال تاکید کرد که پاسخ‌های مکتوب بیشتری رد و بدل شود و گفت: ممکن است طول بکشد.

جان کربی هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید روز چهارشنبه به وقت محلی در جمع خبرنگاران افزود که آمریکا همچنان امیدوار به اجرای مجدد توافق هسته ای با ایران است و به مذاکرات در این زمینه خوش بین است.

این مقام ارشد کاخ سفید ادامه داد: همچنان امیدواریم که بتوانیم برجام را دوباره احیا کنیم. نسبت به گذشته، در حال حاضر به بازگشت به توافق نزدیک تر شده ایم.

هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی کاخ سفید اظهار داشت: ما به طور محتاطانه ای خوشبین هستیم که همه مسایل می تواند در مسیر درست حرکت کند. البته اکنون مطلب جدیدی برای گفتن ندارم. همانطور که پیشتر هم گفتم محتاطانه خوشبین هستیم.

این مقام کاخ سفید در ادامه در اظهاراتی که به نظر می رسد برای آرام کردن مخالفان توافق احتمالی با ایران در آمریکا است، ادعا کرد که ایران در هفته‌های گذشته برخی از مطالباتش را کنار گذاشته است.

به گزارش ایرنا، دور جدید مذاکرات رفع تحریم‌های ایران پس از وقفه‌ای پنج‌ ماهه ۱۳ مردادماه در شهر وین آغاز شد و این مذاکرات پس از چهار روز ۱۷ مرداد ماه با بازگشت هیات ها به پایتخت ها پایان یافت.

برگزاری این دور از مذاکرات در پی آن صورت گرفت که مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در روزنامه فایننشال‌تایمز ادعا کرد بسته پیشنهادی جدیدی روی میز گذاشته که شامل راهکارهای به روز درباره رفع تحریم‌ها و گام‌های هسته‌ای ایران است.

جمهوری اسلامی ایران ۲۵ مرداد (۱۶ آگوست) نظرات و درخواست های خود را درباره پیشنهادات اتحادیه اروپا درباره مذاکرات رفع تحریم ها در وین ارسال کرد و آمریکا پس از بیش از یک هفته از آن در دوم شهریور ماه (۲۴ آگوست) نظر خود را در این باره به اتحادیه اروپا ارائه کرد.

در پی پایان یافتن این دور از مذاکرات، مقامات آمریکایی و اتحادیه اروپا ادعا کردند که متن نهایی به همه طرف‌ها ارائه شده که قابل تغییر نخواهد بود و بایستی یا پذیرفته شود و یا شکست مذاکرات اعلام شود که این این ادعا از سوی مقام وزارت خارجه ایران رد و اعلام شد که با توجه به ادامه بحث‌ها درباره چند موضوع مهم باقی‌مانده، هنوز در مرحله‌ای قرار نداریم که از نهایی شدن متن توافق در وین سخن بگوییم.

رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران نیز اعلام کرد که توافقی (در مورد مذاکرات هسته‌ای) بدست نیامده است زیرا تا زمانی که در مورد همه مسائل توافق نشود، توافقی وجود نخواهد داشت.

گفت‌ وگوها در حالی به مراحل سرنوشت‌ساز رسیده که رسیدن به خط پایان و توافق نهایی معطل تصمیم‌های سیاسی غرب بویژه ایالات متحده آمریکا به عنوان طرف نقض کننده توافق سال ۹۴ است.

هیات جمهوری اسلامی ایران تاکید دارد که لازمه رسیدن به توافق، پایدار بودن رفع تحریم‌ها به نحوی تضمین شده است و اینکه موضوعی نباید به عنوان اهرم فشار جهت استفاده علیه ایران در آینده باقی بماند و به دنبال توافقی است که در آن انتفاع اقتصادی مردم تامین، تجارت خارجی ایران رفع و محدودیت‌های غیرقانونی فروش نفت برداشته شود. از این منظر، اگر طرف مقابل مطالبات منطقی ایران و الزامات شکل‌گیری یک توافق پایدار و قابل اتکاء را بپذیرد، توافق نهایی حاصل خواهد شد.

پایان/

۱۰ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۷:۰۰
کد خبر: 21452

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 5 =