ملکه رفت، امپراتوری می رود؟

پس از مرگ ملکه الیزابت، یکی دیگر از مستعمرات سابق انگلیس به دنبال الغای سلطنت افتاده است.

به گزارش تحریریه، در پی مرگ ملکه الیزابت، حال نخست وزیر آنتیگوا و باربودا تغییر قانون اساسی و استقلال آن ایالت را در دستور کار قرار داد.

نخست وزیر آنتیگوا و باربودا به مردمش قول داده بود که در صورت انتخاب مجدد به عنوان ریاست این کشور کارائیب، همه پرسی را برای جمهوری شدن و خروج از سیطره پادشاه بریتانیا برگزار می کند.

«گاستون براون» این موضوع را تنها دو روز پس از مرگ ملکه الیزابت دوم اعلام و رسانه ای کرد، البته وی تاکید کرد که پیشنهاد وی نباید یک اقدام خصمانه علیه لندن تلقی شود.

Former British colony moots abolition of monarchy

براون روز شنبه پس از یک مراسم رسمی که پسر ملکه، چارلز سوم، به عنوان پادشاه جدید اعلام شد، با آی تی وی صحبت کرد و گفت که همه پرسی «طی سه سال آینده» برگزار خواهد شد.

نخست وزیر توضیح داد که این ابتکار نه تنها هیچ شکلی از بی احترامی به سلطنت به شمار نمی رود، اما منعکس کننده آرزوهای دیرینه" مردم آنتیگوا و باربودا است.

براون در حالی که اعتراف کرد الغای سلطنت یک موضوع مبرم در جزایر نیست، ادعا کرد که این می تواند گام نهایی برای تکمیل چرخه استقلال برای تبدیل شدن به یک کشور و ملت واقعاً مستقل باشد.

آنتیگوا و باربودا که در سال ۱۹۸۱ مستقل شد اما تحت سلطنت انگلستان باقی ماند و قرار است سال آینده در این زمینه انتخابات عمومی برگزار کند.

پادشاه غیر از انگلستان در ۱۴ کشور به عنوان رئیس دولت شناخته می شود که عبارتند از آنتیگوا و باربودا، استرالیا، باهاما، بلیز، کانادا، گرانادا، جامائیکا، نیوزیلند، پاپوآ گینه نو، سنت کیتس و نویس، سنت لوسیا، سنت وینسنت. و گرنادین ها، جزایر سلیمان و تووالو.

سال گذشته، پس از رای گیری در پارلمان، باربادوس، ملکه انگلیس را از ریاست دولتش برکنار کرد و به جمهوری پارلمانی تبدیل شد.

ملکه رفت، امپراتوری می رود؟

علاوه بر این در انگلیس نیز گروه ضد سلطنتی جمهوری خواه، اعلام پادشاه جدید را به عنوان توهین به دموکراسی توصیف کردند و خواستار طرح موضوع در افکارعمومی در مورد حرکت لندن به یک جایگزین دموکراتیک برای سلطنت موروثی شده اند.

یک نظرسنجی اخیر موسسه YouGov نشان داد که ۶۲ درصد از مردم انگلستان معتقدند که لندن در آینده به سلطنت ادامه می دهد. این آمار در مقایسه با ۷۳ درصد ده سال قبل نشان دهنده افزایش مخالفت ها با نظام سلطنتی است.

طبق نظرسنجی جدید ۲۲ درصد فکر می کنند این کشور باید یک رئیس دولت منتخب داشته باشد. این آمار در یک دهه قبل ۱۶ درصد بود.

پایان/

۲۲ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۰
کد خبر: 21677

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 8 =