پهپادهای ایرانی نفس اوکراین را گرفت

وال استریت ژورنال در گزارشی با موضوع استفاده روسیه از پهپادهای بدون سرنشین ایرانی اعلام کرد که این پهپادهای انتحاری خطرات جدیدی برای ارتش اوکراین و نظامیان این کشور محسوب می‌شوند.

به گزارش تحریریه، به نقل از یورونیوز، نشریه آمریکایی وال استریت ژورنال در گزارش خود به نقل از فرماندهان اوکراینی آورده است که هواپیماهای بدون سرنشین «شاهد-۱۳۶» ایران که پیش‌تر تحویل نظامیان روسیه شده است طی هفته گذشته حملات ویرانگری را در منطقه خارکیف انجام داده‌اند.

منابع یاد شده به وال استریت ژورنال گفته‌اند که روسیه در نخستین مورد از استقرار گسترده سیستم تسلیحاتی خارجی پس از آغاز جنگ موفق شده است که با بهره بردن از پهادهای ایرانی آسیب‌های جدی به نیروهای اوکراینی وارد کند.

سرهنگ رودیون کولاگین، فرمانده توپخانه هنگ ۹۲ مکانیزه اوکراین در این خصوص گفته است که پهپادهای شاهد-۱۳۶ ایران طی هفته گذشته به دفعات بر فراز مواضع زرهی و توپخانه اوکراین واقع در شمال شرقی منطقه خارکیف ظاهر شدند.

به گفته این فرمانده ارتش اوکراین روسیه پهپادهای یاد شده را به رنگ تجهیزات نظامی خود در آورده و بر آنها نام «ژرانیوم ۲» گذاشته است.

پهپادهای ایرانی که معمولاً دو صورت جفت به پرواز درمی‌آیند و سپس به اهداف خود حمله می‌کنند تنها در منطقه عملیاتی هنگ ۹۲ مکانیزه اوکراین دو هویتزر خودکششی ۱۵۲ میلی متری، دو هویتزر خودکششی ۱۲۲ میلی متری و همچنین دو نفربر زرهی «بی‌تی‌آر» را منهدم کرده‌اند.

سرهنگ کولاگین می‌گوید که روسیه قبل از استفاده گسترده از پهپادهای شاهد ماه گذشته دست به عملیات آزمایشی زده و موفق شده بود با استفاده از پهپاد یک هویتزر یدک‌کشی ۱۵۵ میلی‌متری از نوع ام-۷۷۷ را که از سوی ایالات متحده در اختیار ارتش اوکراین قرار گرفته بود، هدف قرار دهد.

به گفته این فرمانده ارشد ارتش اوکراین یک پهپاد دیگر ایرانی که در جریان عملیات آزمایشی یاد شده نیز دچار نقص فنی شده بود رهگیری و منهدم شد.

به نظر می رسد پهپادهای ایرانی تا کنون بیشتر در منطقه خارکیف به کار گرفته شده و در عملیات تهاجمی مشارکت کرده‌اند.

این همان منطقه‌ای است که هنگ ۹۲ مکانیزه اوکراین به همراه بخشی دیگر از نیروی نظامی تحت امر کی‌یف طی ماه جاری در آن دست به حمله‌ای بزرگ زدند و حدود ۸ هزار و پانصد کیلومتر مربع از سرزمین های اشغال شده را پس گرفتند.

نیروهای اوکراینی همچنین در این حمله موفق شدند صدها تانک، توپ و زره پوش روسی را منهدم کنند و یا به غنیمت بگیرند.

فرمانده توپخانه هنگ ۹۲ مکانیزه اوکراین در ادامه یادآور می‌شود که روس‌ها «در مناطق دیگر به خوبی از قدرت آتش توپخانه‌ای استفاده می‌کنند» اما در خارکیف به جهت بهرهمند نبودن از این مزیت به استفاده از پهپادهای ایرانی روی آورده‌اند.

در گزارش وال استریت ژورنال همچنین به نقل از اسکات کرینو، بنیانگذار و مدیر اجرایی یک شرکت مشاوره استراتژیک آمده است که پهپادهای شاهد-۱۳۶ می توانند یک وزنه قوی در برابر سیستم های تسلیحاتی پیشرفته مانند راکت‌اندازه‌های چندگانه هیمارس که ایالات متحده در اختیار اوکراین قرار داده، محسوب شوند.

به گفته این متخصص امور استراتژیک، حضور شاهد-۱۳۶ در جنگ اوکراین بدون شک برنامه‌های عملیاتی کیف را دستخوش تغییر می‌کند.

وی در ادامه همچنین می‌افزاید که وسعت میدان نبرد در اوکراین بی شک دفاع در برابر پهپادهای شاهد-۱۳۶ را بسیار سخت می‌کند.

آقای کرینو سپس یادآور می‌شود که پهپادهای شاهد-۱۳۶ را می توان با تأثیرگذاری بسیار زیاد هم برای هدف قرار دادن یک سیستم راداری و همزمان برای حمله سامانه‌های توپخانه‌ای مورد استفاده قرار داد.

وی با تاکید بر این موضوع که پهپادهای ایرانی همچنین دارای سیستم‌های ضد جمینگ است و این مسئله می تواند کار مقابله با آنها را برای نیروهای اوکراینی سخت کند، افزود: «هنگامی که یک شاهد روی هدف قفل شود، توقف آن دشوار خواهد بود.»

استفاده روسیه از پهپادهای شاهد-۱۳۶ در اوکراین نشان دهنده گسترش زرادخانه نظامی و تسلیحاتی ایران به خارج از خاورمیانه است، منطقه‌ای که تهران در آن از موفقیت هواپیماهای بدون سرنشین خود برای تحت فشار قرار دادن آمریکا و متحدانش استفاده می‌کند.

این مسئله همچنین از دید وال استریت ژورنال کاستی‌های موجود در تجهیزات پهپادی روسیه را نشان می‌دهد که نتوانسته‌اند با قدرت آتش و حمله پهپادهای مسلح اوکراین برابری کند.

اسرائیل و غرب ایران و گروه های نیابتی این کشور را به استفاده از پهپادهای تهاجمی برای حمله به تاسیسات نفتی عربستان سعودی، پایتخت امارات متحده عربی، مواضع سربازان آمریکایی در سوریه و همچنین نفتکش ها در خلیج عمان طی سال‌های اخیر متهم کرده‌اند.

از سوی دیگر، وزارت دفاع انگلیس نیز سه روز پیش در آخرین به روز رسانی اطلاعاتی خود اعلام کرد که روسیه به احتمال زیاد برای نخستین بار پهپادهای ایرانی را در اوکراین مستقر کرد و در جریان عملیاتی از آنها استفاده کرده است.

وزارت دفاع انگلیس همچنین با اشاره به برد احتمالی ۲ هزار پانصد کیلومتری شاهد-۱۳۶ یادآور شده که به نظر می رسد مسکو از این پهپادها فعلا برای حملات تاکتیکی در نزدیکی خطوط مقدم به جای انهدام اهداف استراتژیک در عمق خاک اوکراین استفاده می کند.

در ادامه این گزارش باز هم به نقل از سرهنگ کولاگین، فرمانده توپخانه هنگ ۹۲ مکانیزه اوکراین آماده است: پهپادهای ایرانی نسبتاً کوچک هستند و در ارتفاع بسیار پایین پرواز می کنند و این امر شناسایی آنها را برای سامانه‌های پدافند هوایی اوکراین دشوار می کند.

او همچنین گفت امیدوار است که ایالات متحده و متحدانش بتوانند فناوری‌های پیشرفته‌تر ضد پهپاد را در اختیار اوکراین قرار دهند یا برای ایجاد اختلال در ارسال پهپادهای ایرانی به روسیه وارد عمل شوند.

پایان/

۲۷ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۷:۰۰
کد خبر: 21756

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 7 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 77
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 1
    • Chf IR ۰۸:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۷
      شما هم در جنایات پوتین شریک شدین.
      • کریم FR ۱۰:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۷
        62 34
        تو هم سر سپرده اسرائیل کودک کشی و با آنها شریک
      • اشکان IR ۱۰:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۷
        68 21
        وقتی یکی خودشو زده باشه به خریت نمیشه بهش حقیقتو فهموند. دکتر این همه جنایت اونا رو تو عراق و افغانستان و ایران و یمن و سوریه و... ندیدی همین اکراین وقتی آمریکا اعلام کرد میخواد به ایران حمله کنه اولین کشور بود که واسه همکاری با آمریکا اعلام آمادگی کرد. خاک بر سر احمقها که فکر کردن غرب به مزدورانش اهمیت میده.
      • امیر محمد IR ۱۰:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۷
        37 10
        فقط خفه شو
      • هدایت IR ۱۰:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۷
        70 17
        اینقدر که تمام دنیا شریک صدام شدند وجوانان ما را به شهادت رسوندن حرفی نبود.ما هم داریم تولیداتمون را صادر میکنیم.وقتی تحریم هستیم و نفت نمیفروشیم
      • مجید IR ۱۱:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۷
        53 19
        اگه شراکت در جنگ گناه و عیب دارد، پس چرا تمام غرب و آمریکا در جنگ اوکراین حضور پررنگ دارند؟
      • IR ۱۱:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۷
        44 23
        ما منافع ملی برامون مهمه و فروشنده سلاح هستیم به یک از دو کشور کفر؛ پس خفه شو
      • ایرانی IR ۱۱:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۷
        39 11
        شما هم در جنایات صدام و اسراییل شریک شده بودید و هستید . لشکر سایبری ...
      • طولابی IR ۱۱:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۷
        15 4
        تمام ابرقدرتهاسلاح صادرمیکنند ماهم صادرمیکنیم الان ماشدیم شریک جرم؟
      • رضا IR ۱۲:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۷
        7 1
        غرب در صد سال گذشته جنایاتی انجام داده در تاریخ بی سابقه بوده.ولی با داشتن رسانه قدرتمند در دنیا و هزینه زیاد جای مظلوم و ظالم عوض میکنه.خیلی از پشت پردهارو دیده نمیشن تمام جنگهای که در صد سال اتفاق افتاده رد پای انگلیس دیده میشه.ما مردم ایران دیگه باید خوب بدونیم اگه اندکی تحقیق کنیم متوجه میشید .زمانی افکار دنیا واقعیت غرب بدونن و همراه نشن احساسی عمل نکنن در دنیا جنگ برای همیشه خاتمه پیدا میکنه.مردم دنیا از جنگ بیزارن.
      • فزرهمند IR ۱۳:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۷
        11 2
        قتل عام مسلمانان در لیبی مصر لبنان عراق سوریه فلسطین توسط آمریکا و مزدوران او جنایت نبود حالا که روسیه در برابر یهودی که می خواهد آمریکا و اسراییل را به مرز ایران مستقر کند تا علیه وطن اسلامی جنایت کند جنایت شد شرم باد بر اهل نادانان
      • IR ۱۳:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۷
        5 2
        مافقط فکرمنافع خودمان وبه دست آوردن پول هستیم،کاری هم به این حرفهانداریم که چه کشوری برعلیه چه کشوری میخواداستفاده بکنه یانه
      • IR ۱۳:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۷
        4 2
        مافقط فکرمنافع خودمان وبه دست آوردن پول هستیم،کاری هم به این حرفهانداریم که چه کشوری برعلیه چه کشوری میخواداستفاده بکنه یانه
      • عمران IR ۱۳:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۷
        5 4
        گل گفتی ای ول
      • قاسم NL ۱۴:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۷
        7 5
        به زودی از این پهبادهای برای تو که تو آلبانی نشستی هم فرستاده خواهی شد
      • علی اکبر IR ۱۴:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۷
        5 0
        این تفکر مغز بیمار شماست،فروش تجهیزات نظامی سراسر جهان مرسوم میباشد،هر کشوری منافع اقتصادی و تجاری خودش برایش مد نظر هست،کشور فروشنده مسولیتی در قبال استفاده شدن تولیداتش ندارد،کشوری که پول داد خرید فروشنده نمیتواند برایش تعیین تکلیف در استفاده کردنش کند
      • IR ۱۶:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۷
        0 1
        آره شغال مجازی طوریه بت مرگ
      • دانیال IR ۱۸:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۷
        2 0
        تا کی میخواید فریب رسانه ها را بخورید و حقایق را نبینید؟!!
      • اصغر IR ۱۹:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۷
        3 0
        خاک بر سر آدمهای نادان . این افتخار وعزت است به خودت ببال
      • رضا IR ۱۰:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۸
        1 0
        ما کاسب سلاحیم زلنسکیم بیاد بهش میفروشیم وقتی که هشت سال کل دنیا به صدام پول وسلاح داد مشکلی نبود واقعا شما چقدر مزدورین تُف
    • مهندس IR ۱۰:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۷
      44 11
      نیازبودتجهیزات نظامی کشورمون تویه جنگ واقعی که تسلیحات آمریکایی مقابلش باشه امتحانش رو پس بده که تواین جنگ اتفاق افتاد
    • گودرز منصوری IR ۱۰:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۷
      43 12
      هیچ راهی برای متوقف کردن غرب دراوکراین غیراز بی رحمی وجود ندارد اگر کسی درهرجبهه ای بخواهد غرب را متوقف کند باید از غرب وحشی تر شود این تنها قاعده ای است که میتواند روسیه را نجات دهد .
    • IR ۱۰:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۷
      26 5
      بله شریک شدیم
      • IR ۱۶:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۷
        2 0
        سلام خدمت دوستان مگر پهبادهای ترکیه که اکراین استفاده می‌کنه چه فرقی داره باپهباد ایرانی که به آن اعتراض نمی شود ولی پهباد ایرانی داد همه را درآورده.
    • حسین‌ IR ۱۰:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۷
      5 12
      خخخخخخخخخخخ ززززررررتتتتی
      • رضا IR ۱۰:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۸
        3 0
        خدایی اگه قبل از انقلاب به کسی میگفتی ایران داره به ابرقدرت دوم دنیا سلاح میفروشه ازت تست مصرف مواد نمیگرفتن😅😂😂
    • ابوطالب پارسا IR ۱۱:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۷
      26 45
      کمک به یک کشور اشغال گر اغتخار نیست. روسیه کشوری هست که به ایران حمله کرد و از قسمت‌های زیادی از سرزمین ما را جدا کرد.
      • امیر حس IR ۱۵:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۷
        3 2
        همیشه یه ضرب المثل هست که همه میشناسنشو خودمم خیلی دوسش دارم چو عقل نباشد جان در عذاب است همین فرانسه تو جنگ جهانی دوم الان کلی مردم و سربازاشو کشت انگلیسم همینطور امریکا هم همینطور ژاپن رو چی میگی که بمب اتم امریکا توش زد ولی الان همشون باهم متحدای قوین چرا؟ چون که منافع ملی براشون مهمتر از دشمنی های قدیمیه پس شمایی که سنت کمتر از ۱۴ست نظر های سیاسی نده
      • IR ۱۶:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۷
        0 0
        فقط خفه شو کودن .... نفهم
    • GE ۱۱:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۷
      25 34
      آخر تسلیم پوتین جنایتکار شدین
      • مهدی IR ۱۲:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۷
        2 0
        روسیه حداقل بعد از فروپاشی شوروی مشی سیاسی خودشو تغییر داده، و اصلا نظام سیاسیش تغییر کرده، یعنی پهلوی با قاجار و جمهوری اسلامی یکی هستند؟! ولی آمریکا نه تنها نظام تغییری نکرده، بلکه هنوز مشی سیاسیش ب آدم کشی و زورگویی هست، از هیروشیما ژاپن تا ویتنام، افغانستان، هیچ وقتم به شرکایش رحم نکرده، از شاه تا صدام و قذافی و حسنی مبارک و الآنم افغانستان و اوکراین، یکم فکر کنین؟ بخدا تا کی بی فکری؟! یکبارهم که اینا کار درستی انجام میدن بعضیا وق وق میکنن.
      • نیما IR ۱۵:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۷
        1 0
        خخ اره پوتین جنایت کرده! مثل اسد مثل یمن مثل مث فلسطینیان....مثل ایران!!! اورین بتو ک شریک نیکوکاران کودک دوستی مثل اسراییل و انگلیس و رییس بزرگ...امریکا شدی!!! اورینلازم هست برات بشمرم ک چند زن و کودک و غیر نظامی فقطططط همین ماه ک ایران پهباد داده ب پوتین...چند نفر با بمب ها و تسلیحات امریکایی و انگلیسی ....کشته شدند در جهان؟؟؟؟ هاااا؟؟؟؟ واقععععا نیاااااازه؟؟؟؟؟ حاالا ک پوتین داره داوطلب های غربی (( مرسنری ها و مزدور های پولی )) و نئو نازی هایی ک حتی به هیتلر و نازیسم اصلی ربطی ندارند )) رو میکشه‌....میبینیم ک داده یه عده توخالی و پوچ و غرب پریثست بلند شده و اتش از درون منتهی علیه شان میسوزاند!!! عوام فریبی دیگه جواب نمیده!!! ضمن اینکه پتاسیم تزریق کردن پنهانی ب یه دختر بچه در کلاس های امر ب معروف هم...دیگه جواب نمیده....بس کنید.
      • IR ۱۵:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۷
        2 0
        بابا پوتین برای بعضی از دوستان بابای خوبی است
    • IR ۱۲:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۷
      0 1
      خودتان رو مسخره کنید مسخره ها
    • محمود US ۱۲:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۷
      1 2
      شماهایی که از ارسال پهپاد به روسیه حمایت می کنید میگم یادتون می یاد روسیه چه بلاهایی سر ایران اورده؟ ایران رو تجزیه کرد ترکمنچای کار روسیه بود یا امریکا
      • فرامرز IR ۲۲:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۸
        0 0
        فدراسیون روسیه با روسیه تزاری یکی هستند؟ این هردو با روسیه شوروری یکی هستند؟! آیا دو دشمن تا ابد باید دشمن بمانند؟! نکند فقط با آمریکای عزیز شما باید آشتی کرد که دنبال آشتی هم نیست؟!
    • IR ۱۲:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۷
      2 1
      در طول تاریخ روسیه خیلی به ایران ضربه زده و هم غرب پس نباید به هیچکدوم کمک کرد نمی‌دونم چرا مردم اینقدر از روسیه دفاع میکنند این کشور نصف ایران رو بزور اشغال کرد همچنین فناوری پهپاد ما توی دست روسیه افتاده که علیه خودمون استفاده می‌کنه یروز و حاضر نیست به ما جنگنده بده تا الان
      • محمد IR ۱۹:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۷
        0 1
        درس گفتی جنگ و ادم کشی کار کثیفی است افتخار ندارد
    • سجاد IR ۱۲:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۷
      0 0
      منافع ملی ما ایجاب میکنه که به روسیه کمک کنیم
    • IR ۱۲:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۷
      0 0
      واقعا خسته نباشید‌کار خیلی بزرگی کردین درود به همتتون
    • IR ۱۲:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۷
      2 0
      دوستان کشوری به نام دوست و هم پیمان وجود ندارد، این منافع هست که کشورها رو به هم نزدیک یا دور میکنه،!!!!! قدرت‌ها به دنبال کسب منفعت بیشتر هستند به هر قیمتی!!!!!!!! و اما روسیه ، در هر کجای تاریخ که نگاه کنیم این کشور بیشترین ظلم رو به ما کرده!!!!!!!!و هنوز هم به لطف مسیولین بی درایت ادامه داره!!!!!!!
    • رحمانی IR ۱۲:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۷
      1 6
      قابل توجه اونای که می گن روسیه اشغالگره وقسمتی ازخاک ماراجداکرده بله اتحاد جماهیرشوروی ان زمان ازحال امریکاوانگلیس واسرائیل بدتربوده چونکه ایران ضعیف بوده امریکا ومتهدانش همه جنایات برعلیه ایران انجام داده اند خداراشکر ایران قوی شده اینها قصد تجزیه ایران داشتند اکراین هم نوکردرجه یکشان هست بدترازعربستان واسرائیله اینو درک کنید
    • روحانی IR ۱۲:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۷
      1 3
      دم پهپادامون با پوتین گرم بزنید این غربیهای بی پدر ومادررو
    • فزرهمند IR ۱۳:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۷
      0 2
      کور شودچشمی که نتواند ببیند درود بر مخترعان دلیر نطامی
    • مجید IR ۱۳:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۷
      1 0
      خیلی هم عالی پهپادها ی کشورمون سامانه ی هیمارس وچیزهای دیگر رو ازمایش مبکنه اینم جوتب اوناییکه میگفتن ایران بلوف میزنه
    • حسن IR ۱۳:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۷
      3 3
      افتخار میکنیم که سلاح به یه ابر قدرت میفروشیم که دومین صادر کننده سلاح به جهانه درود بر متخصصان هوا فضای جمهوریراسلامی زنده باد
    • محمد IR ۱۴:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۷
      1 1
      باید تعهد استفاده در دفاع خاک کشور روسیه بدهد نه اینکه به یکرکشور دیگ. با پهپباد ما حمله کنداین خلاف شرع اسلام و ایرانیت ماست
    • آرتمیس IR ۱۴:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۷
      1 2
      ایران غلط کرده مگه ما مثل روسیه کثافت متجاوزیم که با سلاح پیش رفته به یه عده بیگناه حمله میکنن!
    • IR ۱۴:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۷
      0 0
      سعادت اخروی همینه ارواح
    • یک معلم IR ۱۴:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۷
      5 2
      واقعا خجالت آورده!! از ظالم حمایت می کنیم و ادعای دینداری داریم. تف به روی ریاکار شما باد.
    • محمد IR ۱۴:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۷
      4 0
      خدا کند آه میلیونها آواره و داغدار اوکراینی گریبانگیر ملت نشود و واضح است که اکثریت ملت با الگوی امام حسین آزاده اند و زیر بار استعمار پوتین نمیروند
    • حمید IR ۱۴:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۷
      0 2
      ایران باید تسلیحات هسته‌ای داشته باشه هرکس نذاره خیانت به کشور کرده
    • IR ۱۴:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۷
      2 1
      بد بختی اینجاست که شما باور کردین ایران دارع ب روسیه پهباد میفرسته نمیدونم مارو احمق فرض کردن
      • فرامرز IR ۲۲:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۸
        0 0
        وال استریت ژورنال هم تو رو احمق فرض کرده؟!
    • Omid IR ۱۴:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۷
      1 0
      کاش ویدیویی هم میذاشتین نیگا میکردیم
    • Sadra IR ۱۴:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۷
      1 0
      تعریف عروس که کنه مادر عروس
    • مسعود IR ۱۵:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۷
      1 5
      بهترین موقع واسه تست جنگ افزارها در یه جنگ واقعیه...امیدوارم پهپادهای ایرانی خوب عمل کنن
    • نا اشنا IR ۱۵:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۷
      18 0
      لعنت به پوتین و هم پیمانانش به هر کشوری که تجاوز می‌کنه به خاک کشور دیگه و باعث کشته شدن غیر نظامیان میشه
    • بی نام IR ۱۵:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۷
      2 0
      تا دیروز انکار میکردین که به روسیه پهباد میدین الان تیتر میزنین که پهباد ایرانی نفس اوکراینو میگیره بابا شما دیگه کی هستین
    • IR ۱۵:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۷
      2 2
      آخه اوکراین به اسراییل چه ربطی داره چون اسراییل مردم فلسطین رو می‌کشه ما هم مردم اوکراین رو بکشیم
      • فرامرز IR ۲۲:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۸
        0 0
        بله. خیلی ربط داره. در جریان نیستید.
    • IR ۱۵:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۷
      2 3
      درود بر پوتین انشالله اکراین رو اشغال میکنی
    • IR ۱۵:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۷
      1 2
      درود بر پوتین انشالله اکراین رو اشغال میکنی
    • سعید DE ۱۶:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۷
      1 0
      قبلا میگن پهپادهای ایران کاغذی وپلاستیکیه؟فتوشاپه؟تامیتونستین سواربرپهپادخیالیتون بیرقدارترکیه مثل دن کیشوت روسیه وهمه جهان رافتح میکردید.چی شد؟؟درودبرآنهایی که پهپادی ساختندکه ابرقدرت نظامی جهان بهش محتاج شد
    • چشم شیر IR ۱۶:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۷
      1 0
      ایران روسیه چین اتحاد بلوک شرق 👊
    • ح IR ۱۷:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۷
      2 0
      دم ایران گرم باید این غربیها رو نشوند سر جاشون وبگی بزنی میخوری دوران بزن در رو تمام شده
    • ارش IR ۱۸:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۷
      4 0
      افتخار به کشور عزیزمان که چیز های بسیار پیشرفته ای می سازد این افتخار هست
    • صالحی IR ۱۹:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۷
      0 3
      کشتن مردم ذوق داره بی،،،
      • علی IR ۰۰:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۹
        0 0
        مزدور کثیف اسرائیل
    • محمد IR ۱۹:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۷
      0 0
      درس گفتی جنگ و ادم کشی کار کثیفی است افتخار ندارد
    • رضایوسفی IR ۲۰:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۷
      1 1
      خداکند دروغ باشد که ایران پهپاد به پوتین دیکتاتور تحویل داده از نظرمردم ایران روسیه واسرائیل هردو متجاوز هستند ما مردم ایران خواهان صلح جهانی هستیم خشونت وتجاوز به حریم کشورهای دیگر رامحکوم مینمایم
      • فرامرز IR ۲۲:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۸
        0 0
        شما از طرف خودت صحبت کن، نه از طرف مردم ایران. من خواستار انتقام همه این چند صد سال یا بیشتر از هزار سال از تک تک غربی ها هستم و ایرانی هم هستم.
    • ناشناس IR ۲۱:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۷
      1 0
      ما فقط به منافع خودمون فکر میکنیم، حرف حرف نوروزیه
    • فرامرز IR ۲۲:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۸
      2 0
      همانطور که ما در دوران جنگ هشت ساله و در طول اشغال ایران در دوران جنگ های جهانی، رحم و مروتی ندیدیم؛ من از کشته شدن اوکراینی های چشم آبی و زیبا هیچ احساس تأسفی ندارم و ابایی هم از همکاری ایران با هر طرفی که لازم باشد، ندارم.
    • علی IR ۲۳:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۸
      2 0
      اگه جای روسیه بودم از خودرو سازای ایران خودرو میخریدم میگفتم مفتی بدهید به اکراینیها ظرف یکسال تعداد کشتهاشون از جنگ بیشتر میشد و روسیه پیروز میشد
      • مجید IR ۱۵:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۸
        0 0
        دیگه در این حد جنایت هم لازم نیست. رحم کن ظالم
    • مجید IR ۱۵:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۸
      0 0
      به نظر میرسه روس ها درست بلد نیستن با ابزار هاشون درست کار کنن.اگه تجهیزات روسیه در اختیار ایران بود ، الان خاورمیانه در اختیار ما بود . اون زمان که هیچی نداشتیم جلوی نصف دنیا(ابرقدرت های دنیا) ایستادیم حالا فک کن با شریط فعلی ایران و اون همه ادوات پیشرفته چیکار میکنیم✌