یک قدم تا آغاز جنگ بزرگ حزب الله لبنان با اسرائیل

اسرائیل با وجود احتمال بالای بروز تنش نظامی با لبنان مقدمات استخراج از یک میدان گازی فراساحلی را در نزدیکی مرز دریایی مورد مناقشه خود با همسایه شمالی آغاز کرد تا به وعده خود مبنی بر تامین بخشی از انرژی اروپا جامه عمل بپوشاند.

به گزارش تحریریه، به نقل از یورونیوز، اسرائیل و لبنان که به طور رسمی در وضعیت جنگی قرار دارند، از سال ۲۰۲۰ با میانجیگری ایالات متحده برای ترسیم مرزهای مدیترانه‌ای خود درگیر مذاکراتی شده‌اند که می‌تواند برای هر دو کشور امکان افزایش اکتشاف گاز طبیعی فراساحلی را فراهم کند.

اما اسرائیل اعلام کرده که تصمیم خود را برای آغاز برداشت گاز از میدان مورد اختلاف کاریش گرفته است.

اسرائیل می‌گوید، شرکت اکتشاف نفت و گاز «انرژین» (Energean)، که همزمان عضو بورس لندن و تل‌آویو است، دارای مجوز قانونی برداشت از این میدان گازی است که در منطقه ویژه اقتصادی قرار دارد.

مرز اقتصادی دریایی پیشنهادی ایالات متحده میدان کاریش را در محدوده اسراییل و بخش بزرگی از میدان قانا را در مالکیت لبنان قرار می‌دهد ولی حزب‌الله لبنان با مخالفت با طرح آمریکا تهدید کرده که اگر اسرائیل به عملیات استخراج ادامه دهد، اقدام نظامی خواهد کرد. اما مقام‌های اسرائیلی همواره گفته‌اند که تهدیدهای حزب‌الله مانع کاری آنها نخواهد شد چرا که مالکیت بر این میدان را قطعی می‌دانند.

یایر لاپید، نخست وزیر اسرائیل روز دوشنبه در بیانیه‌ای گفت: «اسرائیل بر این باور است که دستیابی به توافق بر سر مرز دریایی بین لبنان و اسرائیل، به نحوی که منافع شهروندان هر دو کشور را تامین کند، ممکن و ضروری است.» ولی او تصریح کرد که تولید گاز از میدان کاریش به این مذاکرات مرتبط نیست و تولید گاز از این دکل بدون تاخیر در اسرع وقت آغاز خواهد شد.

لاپید که هفته گذشته به برلین سفر کرده بود، در کنار اولاف شولتس، گفت: «ما بخشی از طرح اتحادیه اروپا برای جایگزینی گاز روسیه خواهیم بود.» او سپس تصریح کرد که اسرائیل قصد دارد، «۱۰ درصد» از میزان گازی را مسکو در فوریه گذشته و پیش از تهاجم نظامی روسیه به خاک اوکراین به اروپا تحویل می‌داد، تامین کند.

پایان/

۳۰ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۰
کد خبر: 21810

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 5 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • یک مسلمان IR ۰۹:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۳۰
      1 1
      صهیونیستها بزودی میفهمندکه تهدید جدی است وحمله به کاریش حتمی@!@.
      • IR ۲۱:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۳۰
        0 1
        ساکت شو ساندیسی