بسته جامع تشویقی نوسازی بافت‌های فرسوده با امکان تهاتر زمین تکمیل می‌شود

معاون وزیر راه و شهرسازی در گفتگو با رادیو تهران گفت: در اجرای سند تحول دولت مردمی سیزدهم بسته جامع تشویقی نوسازی بافت‌های فرسوده با امکان تهاتر زمین تکمیل می‌شود.

به گزارش تحریریه، از شرکت بازآفرینی شهری ایران، محمد آئینی مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران در گفتگوی تلفنی با برنامه سعادت‌آباد رادیو تهران به تشریح مشوق‌های درنظر گرفته شده برای نوسازی بافت‌های فرسوده شهری پرداخت.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به این‌که ۱۶۶ هزار هکتار بافت هدف اعم از بافت تاریخی، بافت فرسوده میانی و سکونتگاه‌های غیر رسمی در کشور وجود دارد و ۲۳ درصد سطح شهرها را در بر می‌گیرد، افزود: متاسفانه یک سوم جمعیت شهری کشور در این مناطق ساکن هستند.

دبیر ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار با بیان این‌که از این میزان ۷۴ هزار هکتار بافت فرسوده میانی، ۳۲ هزار هکتار بافت تاریخی و ۵۹ هزار هکتار بافت حاشیه‌ای است، اظهار کرد: در ادوار دولت‌های گذشته تا کنون در حدود ۲۱۰ هزار واحد مسکونی بازسازی شده و به ازای آنها ۶۷۰ هزار واحد مسکونی جدید ساخته شده است.

وی در ادامه با اشاره به این‌که دولت سیزدهم در سند تحول خود یکی از چهار چالش اصلی بخش مسکن و شهرسازی را چالش نوسازی بافت‌های فرسوده شهری و روستایی دانسته و برای آن راهکار و راهبرد تدوین کرده، گفت: در حوزه روستایی وام نوسازی و مقاوم‌سازی مسکن روستایی در نظر گرفته خواهد شد، اما در حوزه شهری راهبرد این است که با سیاست‌های تشویقی شهرسازانه توسعه گران را برای مشارکت با مردم و مالکان در نوسازی این بافت‌ها ترغیب کنیم؛ زیرا غالب مالکان این واحدها از اقشار کم‌درآمد جامعه هستند و به تنهایی توانایی نوسازی و مقاوم‌سازی منازل خود را ندارند.

آیینی ادامه داد: علاوه بر تشویق‌های اداری، مالی و شهرسازانه در نظر گرفته شده، یک مشوق دیگر هم در دست تهیه است بدین ترتیب که اگر مالک یک واحد مسکونی در بافت فرسوده تمایل داشت که واحد خود را در اختیار مجری طرح نوسازی قرار دهد و به ازای آن یک قطعه زمین در یکی از شهرهای جدید یا زمین‌های در اختیار وزارت راه و شهرسازی به صورت تهاتر دریافت و متناسب با نیاز خود بسازد.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران اضافه کرد: شهرداری‌ها موظفند در این موارد برای صدور پروانه حداقل ۵۰ درصد الی ۱۰۰ درصد تخفیف بدهند که دولت این مبلغ را برای آنها جبران خواهد کرد؛ کما این که تا کنون میانگین تخفیف شهرداری‌ها بیش از ۸۲ درصد بوده است.

پایان/

۳ مهر ۱۴۰۱ - ۱۹:۰۰
کد خبر: 21880

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 2 =