۲۰ درصد بازار نفت چین در دست روسیه

در ماه‌های اخیر شاهد کاهش واردات نفت خام چین بوده‌ایم از طرفی با 20 درصد بازار نفت چین در اختیار روسیه است.

به گزارش تحریریه، در سه ماهه دوم سال 2022، چین کمترین نفت خام را از سه ماهه اول سال 2020 فرآوری کرد، زمانی که کرونا شدیدترین تأثیر را بر فعالیت اقتصادی چین داشت. احیای مجدد موارد کرونا از مارس 2022 و سیاست چین برای محدودیت‌های تحرک محلی، تقاضای چین برای فرآورده‌های نفتی و فعالیت پالایشگاه‌ها را در سه ماهه دوم سال 2022 کاهش داد.

علاوه بر کاهش تقاضای داخلی، کاهش سهمیه‌های صادراتی فرآورده‌های نفتی که از نیمه دوم سال 2021 آغاز می‌شود، به کاهش تقاضا برای فرآوری نفت خام در چین نیز دیگر عامل تاثیر گذار است. بنابراین از آنجایی که چین نفت خام کمتری را فرآوری می‌کند، نفت خام کمتری نیز برای فرآوری وارد می‌کند. واردات نفت خام چین در اواخر سال 2020 و اوایل سال 2021 قبل از محدودیت‌های اخیر، در نتیجه کاهش تقاضای داخلی و افزایش قیمت جهانی نفت خام به اوج خود رسید.

main

واردات نفت خام چین به ویژه در ژوئن و ژوئیه 2022 پایین بود. در ژوئن، واردات نفت خام چین به 8.8 میلیون بشکه در روز کاهش یافت که کمترین میزان از جولای 2018 بود. واردات در ژوئیه 8.8 میلیون بشکه در روز باقی ماند. 2.0 میلیون بشکه در روز نسبت به می سال جاری کاهش یافت، اما در ماه اوت به 9.5 میلیون بشکه در روز افزایش یافت.

chart2

علیرغم کاهش کل واردات نفت خام چین در ماه های اخیر، واردات نفت خام چین از روسیه از 8 درصد در سال 2011 (کمی کمتر از 400000 بشکه در روز) کل واردات نفت خام به حدود 16 درصد (1.6 میلیون بشکه در روز) در سال 2021 افزایش یافته است. از طرفی در آگوست 2022 نیز به 21 درصد (2.0 میلیون بشکه در روز) رسید. همچنین سهم روسیه از واردات نفت خام چین در ژوئن 20 درصد و در ژوئیه 19 درصد نیز بوده است.

تحریم های اقتصادی غرب مصرف نفت خام روسیه را در بسیاری از کشورها کاهش داده است. به عنوان مثال، اروپا به دنبال منابع جایگزین است که باعث افزایش قیمت نفت خام برنت و کاهش قیمت نفت خام در روسیه شده است. احتمالاً در پاسخ به این پویایی‌ها، چین واردات خود را از منابع گران‌تر غربی به واردات از روسیه تغییر داده است.

chart3

منبع: برنا

پایان/

۱۹ مهر ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۰
کد خبر: 22149

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 13 =