اعتراض روسیه به اخراج از تحقیقات نورد استریم

روسیه سفیران کشورهای آلمان، دانمارک و سوئد را احضار و یادداشت اعتراض نسبت به کنار گذاشته شدن این کشور از تحقیقات پیرامون انفجارهای متعددی که در خطوط لوله گازی نورد استریم در دریای بالتیک اتفاق افتاده است را به آنها تسلیم کرد.

به گزارش تحریریه، وزارت خارجه روسیه ۱۳ اکتبر در بیانیه‌ای اعلام کرد اگر روسیه اجازه پیدا نکند در تحقیقات پیرامون علت انفجارهای سیستم خط لوله نورد استریم حضور پیدا کند، مسکو هیچ گونه نتایج ساختگی تحقیقات آنها را نخواهد پذیرفت. اگر کارشناسان روسی اجازه پیدا نکنند در این تحقیقات شرکت کنند، مسکو این امر را به منزله آن قلمداد خواهد کرد که کشورهای نامبرده، چیزی برای پنهان کردن دارند یا در حال پنهانکاری برای عاملان انجام این اقدامات تروریستی هستند.

چهار انفجار در سه خط از چهار خط لوله شاه لوله‌های گازی نورد استریم ۱ و ۲ در سپتامبر، باعث انتشار چندین تن گاز متان فشرده در دریای بالتیک شد. این حادثه با تشدید نگرانیها در اروپا نسبت به بحران انرژی به دلیل مختل شدن عرضه گاز روسیه در بحبوحه ادامه جنگ در اوکراین، همزمان شد.

مقامات غربی می‌گویند خرابکاری عامل نشت گاز از این خطوط لوله بوده که از روسیه به آلمان امتداد دارند. این ظن وجود دارد که روسیه عامل این حوادث است. غرب پیش از این روسیه را متهم کرده بود عرضه انرژی را به تلافی تحریم‌های وضع شده علیه مسکو بر سر جنگ اوکراین، گروگان نگه داشته است. اما کرملین منکر دست داشتن روسیه در حادثه نشت گاز شده است.

در این بین، سوئد طرح‌های تشکیل یک تیم تحقیقات مشترک رسمی با دانمارک و آلمان برای بررسی آسیب دیدگی خطوط لوله نورد استریم ۱ و ۲ را رد کرد. دادستانی که در تحقیقات کیفری سوئد درباره نشت نورد استریم در منطقه اقتصادی سوئد حضور دارد، اظهار کرد: سوئد در حال حاضر هم با دانمارک و آلمان درباره این موضوع همکاری می‌کند. سوئد پیشنهاد تشکیل تیم تحقیقات مشترک از سازمان تعاون قضایی یوروجاست را رد کرده است زیرا چنین تحقیقات مشترکی شامل توافقهای حقوقی است که تحت آن سوئد باید اطلاعات تحقیقات خود را که محرمانه است، به اشتراک بگذارد.

سخنگوی وزارت کشور آلمان روز جمعه اعلام کرد پلیس فدرال آلمان سهم خود از تحقیقات درباره خرابکاری در خطوط لوله نورد استریم را تکمیل کرده و یافته های خود را تسلیم کرده است.

ماگدالنا اندرسن، نخست وزیر سوئد در این باره به رویترز گفت: این که سوئد با آلمان و دانمارک به طور مشترک تحقیق نمی‌کند، درست نیست. ما با آلمان و دانمارک در این باره همکاری می کنیم.

الکسی میلر، مدیرعامل شرکت گازپروم روسیه اعلام کرد بخش بزرگی از خط لوله نورد استریم نیاز به تعویض دارد تا بتواند دوباره آماده فعالیت شود. وی در مصاحبه با یک شبکه تلویزیونی روسی گفت: کارشناسان می گویند به منظور ازسرگیری فعالیت خط لوله پس از چنین اقدام تروریستی، بخش بزرگی از خط لوله باید تعویض شود و در حقیقت، باید بخش جدیدی در این بخش احداث شود. میلر در ادامه گفت: به منظور احیای یکپارچگی، لوله باید بلند شود و درک می کنید وقتی لوله خالی است یک مسئله است اما وقتی تا صدها کیلومتر از آب دریا پر شده است، مسئله دیگری است.

روسیه می‌گوید انفجار در خطوط لوله نورد استریم و نشت گاز متعاقب آن، اقدام تروریستی بوده اما غرب می گوید شواهدی از خرابکاری وجود دارد.

در زمان انفجار این خطوط لوله، هیچ گازی از طریق خط لوله نورد استریم ۱ و خط لوله نورد استریم ۲ ارسال نمی شد. نورد استریم ۲ پس از این که آلمان فرآیند صدور مجوز فعالیت این خط لوله را معلق کرد، هرگز وارد فعالیت نشد. روسیه به نوبه خود، فعالیت خط لوله نورد استریم ۱ را اوایل سپتامبر به مدت نامعلوم معلق کرد و مدعی شد به دلیل تحریم‌های غربی، قادر نیست توربین‌های گازی را تعمیر کند.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه مدعی شده اگر اتحادیه اروپا بخواهد، روسیه آماده است از تنها لاین سالم خط لوله نورد استریم ۲ برای این منطقه گاز تامین کند. خبرگزاری اینترفکس به نقل از پوتین گفت تعمیر خطوط لوله نورد استریم ۱ و نورد استریم ۲ در صورتی منطقی است که بعدا استفاده شود.

پیش از نشت این خطوط لوله، پوتین گفته بود روسیه هیچ ارتباطی با بحران انرژی اروپا ندارد و اگر اروپا گاز بیشتری بخواهد، فقط باید دکمه نورد استریم ۲ را بزند و اوضاع مرتب خواهد شد.

بر اساس گزارش اویل پرایس، چند روز پس از آن، یکی از مقامات ارشد ایالت ساکسونی سفلی گفت: آلمان هرگز نمی تواند دوباره برای تامین انرژی به روسیه وابسته باشد و پروژه نورد استریم ۲ هرگز پیش نخواهد رفت.

منبع: ایسنا

پایان/

۲۴ مهر ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۰
کد خبر: 22232

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 8 =