رشد چشمگیر درآمدهای مالیاتی دولت

رییس سازمان امور مالیاتی گفت: در سال ۱۴۰۰ طی هر ماه ۲۵ هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی داشته ایم، که امسال این رقم به ۴۵ هزار میلیارد تومان رسیده است.

به گزارش تحریریه، داوود منظور با بیان اینکه طی یک سال اخیر ۱۷۰ مورد از تخلفات فساد مالیاتی شناسایی شده است، گفت: در سال ۱۴۰۰ طی هر ماه ۲۵ هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی داشته ایم، امسال این رقم به ۴۵ هزار میلیارد تومان رسیده است.
وی گفت: نظام مالیاتی یکی از اجزا مهم و تأثیرگذار در اقتصاد است، و این سازمان بیش از هر چیزی نیازمند سلامت است.

آقای منظور تاکید کرد: این سلامت در تعامل با مردم و رفتارهای ممیزین و همچنین در رفتار مردم باید وجود داشته باشد. این دو الزامات مهمی برای نظام مالیاتی هستند. در بحث سازمان تلاش می‌کنیم تا با ابزارهای مختلف رفتارهای ماموران را رصد می‌کنیم.

وی افزود: یکی از ابزارهای تعیین شده دادستان انتظامی مالیاتی است که وظیفه آن برخورد با موارد تخلف است. دادستان‌های مالیاتی ما پس از کشف تخلف باید مورد را گزارش کنند. برای آنکه دادستان بتواند کار خود را به خوبی انجام دهد در کل کشور دادیار داریم. این افراد که حسن شهرت دارند به عنوان معتمد شناخته می‌شوند. این موضوع یکی از تدابیر خوبی است که از سوی قانون‌گذار پیش‌بینی شده است. اما واقعیت این است که ممکن است نتوانیم با این شرایط با همه موارد فساد برخورد کنیم. در فساد هر دو طرف ذی‌نفع هستند و اشتراک منافع منافع آن‌ها شناسایی فساد را سخت می‌کند. البته در طی یک سال اخیر ۱۷۰ مورد به بخش تخلفات اداری معرفی شده است. سعی شده تا با پلیس امنیت اقتصادی همکاری نزدیکی داشته باشیم و آن‌ها نیز در پرونده‌های مهم ما حضور دارند. با همکاری پلیس امنیت اقتصادی و حراست‌های سازمان امور مالیاتی موارد تخلف متعددی را شناسایی کردیم. البته از طریق گزارش گیری‌های مردم نیز آماده شناسایی سو رفتارها هستیم.

منظور با اشاره به اینکه طرف دوم فساد مربوط به مودیان است، گفت: طبیعتاً مودیان ترجیح می‌دهند مالیات کمتری بپردازند. در یک سال گذشته با اطلاعات که از بانک‌ها، بیمه‌ها و سایر دستگاه‌ها دریافت کردیم، توانستیم دو میلیون و ۲۰۰ هزار نفر مودی جدید شناسایی کردیم. همچنین حدود یک و نیم میلیون نفر اظهارنامه جدید دریافت شد و مجموع مودیان به بیش از چهار میلیون نفر رسیده است. البته همچنان معتقدیم که فعالان اقتصادی زیادی وجود دارند که شناسایی نشدند.

وی ادامه داد: روش‌های فرار مالیاتی زیادی وجود دارد و یکی از متداول‌ترین آن‌ها ایجاد شرکت‌های صوری است. متاسفانه مشکلاتی نیز در قانون شرکت‌ها وجود دارد و سخت‌گیری لازم وجود ندارد. در بحث کارت‌های بازرگانی و کارت‌های بانکی نیز شاهد چنین مواردی هستیم. در حقیقت افراد به نام کس دیگری فعالیت اقتصادی می‌کنند و پس از مدتی آن‌ها را رها می‌کنند. در سال گذشته یک بازنشسته آموزش و پرورش را شناسایی کردیم که طی سه سال گذشته ۱۲ هزار میلیارد تومان گردش مالی داشته است.

پایان/

۱ آبان ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۰
کد خبر: 22349

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 0 =