ابلاغ دستورالعمل اجرایی تأسیس، فعالیت، نظارت و انحلال صندوق‌های قرض‌الحسنه تک شعبه‌ای

بانک مرکزی «دستورالعمل اجرایی تأسیس، فعالیت، نظارت و انحلال صندوق‌های قرض‌الحسنه تک شعبه‌ای» مصوب هزار و سیصد و چهل و ششمین جلسه مورخ 19‏‏.7‏‏.1401 شورای پول و اعتبار را جهت اجرا ابلاغ کرد.

به گزارش تحریریه، دستورالعمل مذکور به استناد بند (الف) ماده (21) «قانون احکام دایمی برنامه های توسعه کشور»، و با عنایت به ماده (1) «قانون تنظیم بازار غیر متشکل پولی»، بند (ب) ماده (۱۴) «قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران»، تدوین شده است.

بر اساس این دستورالعمل، تاسیس‌ صندوق‌های قرض‌الحسنه صرفاً با اخذ اجازه ‌نامه تاسیس از بانک مرکزی مجاز خواهد بود و انتخاب اعضای هیئت مدیره و مدیرعامل صندوق و تمدید دوره مسئولیت آنها موکول به تایید بانک مرکزی شده است.

همچنین، بر اساس مفاد این دستورالعمل، صندوق‌های قرض‌الحسنه بر مبنای سرمایه نقدی مورد نیاز برای تاسیس و فعالیت به 3 دسته شامل کوچک با 350 میلیون تومان، متوسط با یک میلیارد تومان و بزرگ با ۳ میلیارد تومان تقسیم شده اند که سرمایه نقدی مورد نیاز باید تماماً قبل از صدور اجازه نامه تاسیس پرداخت شده باشد.

به نقل از بانک مرکزی، ذکر این نکته ضروری است که صندوق‌های قرض الحسنه کوچک، متوسط و بزرگ موجود که قبل از تصویب این دستورالعمل به فعالیت اشتغال داشته‌اند، برای اخذ مجوز فعالیت از بانک مرکزی، باید نحوه فعالیت و سرمایه نقدی خود را با مفاد دستورالعمل یاد شده تطبیق دهند و در گام اول بایستی به ترتیب دارای حداقل سرمایه ۱۰۰ میلیون تومان، 400 میلیون تومان و یک میلیارد تومان باشند و حداکثر ظرف مدت یکسال پس از اخذ اجازه فعالیت، سرمایه خود را حداقل به مبالغ مقرر افزایش دهند.

پایان/

۲ آبان ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۰
کد خبر: 22378

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 8 =