حمایت اردوغان از زنان محجبه

رئیس جمهور ترکیه مدعی شد که با اصلاحات در قانون اساسی از زنان محجبه حمایت می‌کنیم.

به گزارش تحریریه، به نقل از یورونیوز، رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه می‌گوید قصد دارد قانون اساسی جدیدی را برای ترکیه ارائه دهد که به گفته او «حقوق و آزادی‌های شهروندان» را تضمین می‌کند.

اردوغان با بیان این مطلب همچنین گفت که دولت او قصد دارد اصلاحیه جدیدی را پیشنهاد کند که در آن از حقوق زنانی که مایل به استفاده از حجاب و روسری هستند، محافظت می‌شود. به گفته او همچنین ارزش‌های خانواده در برابر «تهدید جریان‌های منحرف» حفظ خواهد شد. این اشاره‌ای است به اصلاحات برنامه‌ریزی شده که قصد دارد روابط همجنس‌گرایان در ترکیه را محدود کند.

سخنرانی اردوغان در یک سال مانده به زمان برگزاری جشن‌های یکصدمین سالگرد تاسیس جمهوری پس از فروپاشی امپراطوری عثمانی توجهات بسیاری را به خود جلب کرده‌ است. او در حالی این اظهارات را مطرح کرد که این کشور در ماه ژوئن انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری را در پیش خواهد داشت و تحلیلگران سخنرانی او را به عنوان «مانیفست تبلیغاتی» اردوغان و حزب عدالت و توسعه توصیف کردند.

اردوغان در بخشی از سخنرانی خود گفت: «ما می‌خواهیم شروع قدرتمندی برای قرن جدید جمهوری ترکیه داشته باشیم.» اردوغان با اشاره به اینکه قانون اساسی ترکیه پس از کودتای نظامی در سال ۱۹۸۰ تهیه شد، وعده داد که قانون اساسی جدیدی به تصویب برساند که «حاکمیت قانون، کثرت گرایی، عدالت و برابری» را تقویت کند. او همچنین افزود: «مدت زمان ماندگاری قانون اساسی کودتای ۱۲ سپتامبر ۱۹۸۰ به پایان رسیده است.»

اظهارات اردوغان در خصوص قانون اساسی در حالی مطرح می‌شود که او طی دو دهه اخیر بارها همه‌پرسی‌هایی برای تغییر موادی از این قانون اساسی برگزار کرده و با موفقیت در آنها توانسته به مرور ضمن کاهش قدرت نظامیان، نفوذ خود بر دستگاه قضایی را افزایش و زمینه را برای استمرار حضورش در قدرت تحکیم کند.

وی همچنین گفت: «پیش‌نویس اصلاحات قانون اساسی که هفته آینده ارائه می‌شود، تضمین می‌کند که حقوق تحصیلی و شغلی همه دختران و خواهران ما چه آنهایی که روسری بر سر داشته باشند و چه بدون پوشش‌ها، حفظ شود. همچنین باید نهاد خانواده در برابر تهدید جریان‌های انحرافی محافظت کنیم.»

پایان/

۸ آبان ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۰
کد خبر: 22473

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 3 =