آیا طلا پرانی بانک مرکزی مانع قیمت 2 میلیون تومانی سکه خواهد شد؟

تهران - تحریریه - قیمت سکه علیرغم اینکه بانک مرکزی در روزهای گذشته اقدام به توزیع گسترده با بهانه حباب قیمتی کرد همچنان صعودی است و رکورد 2 میلیون تومان در حال تحقق است.

  به گزارش تحریریه، بانک مرکزی و معدودی از کارشناسان اقتصادی معتقدند که نرخ کنونی سکه بهار آزادی حدود 200 هزار تومان حباب داشته و لازم است قیمت آن با عرضه از طرف بانک مرکزی کنترل شود. این گزاره به یکی از بدیهی ترین اصول اقتصادی که در عرصه تجربی خود را نشان داده بی توجه است و این اصل بدیهی را نادیده می گیرد که اگر واقعا حبابی در کار باشد با ابزار زمان، آنهم نه حتی در میان مدت؛ که در کوتاه مدت حل می شود و نیازی به عرضه سکه نیست. بانک مرکزی تحت مدیریت سیف مانند دوران بهمنی شروع به عرضه سکه در هر کوی و برزن کرده است و می خواهد قیمت سکه را که فرضا دارای حباب است با عرضه های سنگین به طور موقت هم که شده پایین بیاورد. این سیاست با صعود مجدد قیمت سکه به 1 میلیون و 440 هزار توان در همان گام نخست شکست خورد و معلوم نیست چرا مدیران بانک مرکزی از ادامه این سیاست غلط که تنها ذخایر طلای کشور را هدر می دهد کنار نمی کشند. واقعیات اقتصادی نشان می دهد که قیمت سکه بالا رفته و ادامه افزایش آن متوقف نخواهد شد تا حدی که حتی رقم 2 میلیون تومان برای هر سکه رقمی دور از انتظار نیست.
تورم انتظاری بالا بر مبنای حسگرهای بازار و نه برآوردهای بانک مرکزی و مرکز آمار ایران که در 4 سال اخیر نشان داده اند آمارهایشان را بعد از اعلام مقام های رسمی؛ آنهم نه با بیان فنی که گاه در گزارشی چند جمله ای؛ اعلام می کنند، بالا است و بازارهای جایگزین هم برای سرمایه گذاری وجود ندارد.
در چنین شرایطی مردم بین از بین رفتن پس اندازهایشان و یا حرکت به سمت بازارهای سفته بازانه که بر زندگی آنها اثر واقعی دارد؛ دومی را انتخاب می کنند و فریب بازی سکه فروشی برای کنترل قیمت که از دهه هفتاد شروع شده و همواره به هیچ دستاوردی ختم نشده است را نخواهند خورد. بررسی های کارشناسی نشان می دهد که قیمت سکه در کانال 1 میلیون و 400 هزار تومان متوقف نشده و رکورد 2 میلیون تومان برای هر سکه بهار آزادی دست نیافتنی نیست. پایان خبر/
۱۷ آذر ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۲
کد خبر: 2260

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 3 =