چرا باید قیمت خودرو رشد کند؟

تیموری مدیرعامل سایپا گفت که قیمت فولاد ۷۰۰، پتروشیمی ۸۰۰ و دلار ۱۰۰۰ درصد رشد کرده، چطور قیمت خودرو ثابت بماند؟

به گزارش تحریریه،مدیرعامل سایپا گفت: مهمترین نهاده تولید هر خودرو فولاد، پتروشیمی و ارز است، در سه سال اخیر قیمت فولاد ۷۰۰ درصد، پتروشیمی ۸۰۰ درصد و ارز ۱۰۰۰ درصد رشد کرده، چطور انتظار داریم قیمت خودرو ثابت بماند؟

محمد علی تیموری با اشاره به اینکه سابقه تدریس 25 ساله کیفیت را در کشور دارم، گفت: کیفیت امر بسیار مهمی است و ما هم توجه ویژه ای به این موضوع داریم.

وی افزود: مردم در دو چیز نباید به شرکت خودروسازی مراجعه کنند. یکی از حالت های عادی این است قطعات خودرو نباید صدا دهد یا لقی داشته باشد. به عنوان نمونه در زمینه کیفیت ما خودروی شاهین را چندین بار بررسی کردیم تا ایرادات آن برطرف شود.

مدیرعامل سایپا تصریح کرد: رفع ایرادات شاهین باعث شد امسال مردم از این خودرو استقبال کنند این در حالی است که سال گذشته ماهی 80 میلیارد تومان انصراف شاهین داشتم اما امسال یک مورد هم نداریم این موضوع نشان می دهد مردم ارتقاء کیفیت را متوجه می شوند.

وی افزود: هفته اول آغاز مسولیتم در شرکت سایپا، هفته اول صنعت بود و مقام معظم رهبری در جلسه با صنعتگران نکاتی را در مورد کیفیت خراب خودرو مطرح کردند. از همان زمان اصلاح کیفیت خودروها را در دستور کار خود قرار دادم. در آن مقطع رهبری به نکته مهمی اشاره کردند اگر ما روی کیفیت محصولات توجه نکنیم مسیر رشد و توسعه صنعت خودرو ممکن نیست.

خبرنگار تسنیم در روند این گفت وگو از تیموری پرسید خودروسازان مدعی هستند فروش خودرو با قیمت کارخانه جوابگوی هزینه تولید آنها نیست چراکه هزینه تولید خودرو بسیار بالاتر است و همین قیمت ها باعث افزایش زیان انباشته صنعت خودرو می شود. به نظر می رسد دولت در شرایط فعلی با فروش بخشی از محصولات خودروسازی ها در بورس کالا ضمن برنامه ریزی برای کاهش قیمت ها در بازار آزاد، قصد جبران زیان خودروسازان را در روند قیمت گذاری های دستوری دارد؟ آیا شرکت سایپا در این زمینه قصد عرضه مابقی محصولات خود را در بورس کالا دارد یا خیر؟ علاوه بر این ظاهراً در فرایند فروش خودرو در بورس کالا مابه التفاوت قیمت محصولات مستقیم به حساب خودروساز نمی آید و به خزانه واریز می شود؟

وی گفت: یک معادله است که اگر کسی آن را حل کند من به او جایزه می دهم. معادله این است بیش از 80 درصد قیمت تمام شده یک خودرو به نهاده های تولید از جمله فولاد بر می گردد. طی سه سال اخیر قیمت فولاد بیش از 700 درصد رشد داشته است. دومین نهاده مورد نیاز صنعت خودرو محصولات پتروشیمی است که این بخش نیز شاهد رشد 800 درصدی قیمت بوده است. نکته سوم بحث های گمرک و ارز است.

*خودروهای سایپا چه میزان وابستگی ارزی دارند؟

مدیرعامل سایپا افزود: در خودروهای ما نزدیک به 1500 تا 11700 دلار وابستگی ارزی وجود دارد. این را هم توجه کنید که در 3 سال اخیر قیمت ارز بیش از 1000 درصد رشد داشته است. علاوه بر این قیمت ترخیص کالا از گمرکات ارز 4200 تومانی بود که امسال مبنای قیمتی به ارز نیمایی تغییر پیدا کرده است. در کنار این موضوعات افزایش نرخ دستمزد را هم محاسبه کنید. خودتان قضاوت کنید این رشد ها اتفاق افتاده و نمی توان گفت با همان قیمت های قبلی محصول را تولید و راهی بازار کنید. مسلماً که در این معادله صنعت خودرو متوجه زیان خواهد شد.

*تمام خودروها را در بورس کالا می فروشم

وی افزود: در شرایط فعلی که فضا برای فروش خودرو در بورس کالا فراهم شده من تمام خودروها را در بورس کالا می برم. اما باید دقت کنید که این مدل فروش خودرو، گستردگی فروش سامانه من را ندارد. در حال حاضر حدوداً 100 هزار نفر کد بورس کالا دارند که در این بخش باید با سهولت در ثبت نام فضا را برای گستردگی فروش در بورس کالا فراهم کرد.

مدیرعامل سایپا در خصوص مزایای فروش خودرو در بورس کالا برای خودروسازان، گفت: بالای 90 درصد تولیدات ما جاری و از محل پیش فروش فروخته می شوند اما 10 درصد تولیدات به صورت طرح فروش فوری فروخته می شوند که در شرایط فعلی آنها را در بورس کالا عرضه می کنیم. در مورد مزایای فروش خودرو در بورس کالا باید بگویم نخست با افزایش قیمت کارخانه مبلغی گیر خودروساز و یک مبلغی هم گیر مشتری اصلی می آید چون دلال حذف شده است. این موضوع کمک بزرگی به خودروساز است.

خبرنگار تسنیم پرسید یکی از اهداف فروش خودرو در بورس کالا این بود که مشتری های بازار آزاد به سمت بازار سرمایه هدایت شوند تا روند کاهشی قیمت ها در بازار آزاد اتفاق بیفتد اما در حال حاضر این هدف محقق نشده زیرا حجم عرضه خودروسازان در بورس کالا بسیار پایین است.

*زیرساخت سیستمی فروش خودرو در بورس کالا نیست

تیموری گفت: بله فقط فروش های فوری در بورس کالا انجام می شود چون زیرساخت سیستمی در بورس کالا نیست و به نوعی با حالت کشف قیمت فروش ها انجام می شود. تولید روزانه ما 2 هزاردستگاه است و فروش ها در بورس کالا معادل یک روز تولید ما است. به اعتقاد ما سازوکار برای فروش 600 هزار خودرو در بورس کالا نیست.

خبرنگار تسنیم پرسید اگر سازوکار بورس کالا برای افزایش عرضه خودرو فراهم نیست پیشنهاد شما برای فروش خودرو چیست؟

*دولت باید در خودروهای سواری اقتصاد باز را اجرا کند

مدیرعامل سایپا گفت: پیشنهادی که می دهم هم به نفع جامعه هست هم به نفع تولید و هم به نفع مشتری است. واقعیتش این است دولت باید روی خودروهای سواری اقتصاد باز را اجرا کند و حاصل سود این موضوع باید اجبار خودروساز به افزایش تولید خودروهای تجاری باشد. در هیچ کجای دنیا روی خودروهای شخصی دولت ها کاری ندارند. امروز به من می گویند در خودروهای سواری تو حق نداری قیمت ها را تغییر بدهی اما در خودروهای تجاری دست من برای فروش باز است. این در حالی است که باید برعکس باشد. خودروی تجاری یعنی ایجاد اشتغال در سطح شهر یعنی برداشتن 68 هزار خودروی فرسوده از سطح شهر.

وی افزود: اگر می خواهیم زیرساخت حمل و نقل عمومی را درست کنیم من خودروساز حاضرم در این مسیر هزینه کنم زیرا در نهایت جامعه و اقتصاد کشور بهبود خواهد یافت. وقتی من یک کشنده با قیمت مناسب بفروشم هزینه حمل و نقل ارزان تر می شود. اما خودروی سواری چه سودی در حمل و نقل عمومی دارد؟ هیچ ، اتفاقاً برعکس به محیط زیست ضربه هم می زند. این معادله را دولت باید برعکس کند به من فشار بیاورد اتوبوس برقی با قیمت مصوب تولید کنم تا شهری پاک داشته باشیم.

خبرنگار تسنیم گفت: پیشنهاد شما خوب است ولی در شرایط فعلی بازار به یک برنامه ضرب الاجلی نیاز دارد. روند رشد قیمت ها در بازار به حدی رسیده که اصلا مردم قادر به خرید خودرو نیستند.

مدیرعامل سایپا افزود: قبلا با پس انداز مردم می توانستند سرمایه گذاری خوبی داشته باشند اما امروز خودرو به جای کالای مصرفی تبدیل به سرمایه ای شده و مردم به نوعی در تلاش هستند با خرید خودرو ارزش پول خود را حفظ کرده و سود کسب کنند.

منبع: تسنیم

پایان/

۵ دی ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۰
کد خبر: 23430

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 6 =