هراس واشنگتن از کریدور شمال-جنوب

رسانه مطرح آمریکایی اعتراف کرد با افزایش حمل و نقل بار بین ایران و روسیه از طریق دریای خزر، دو کشور راحت تر می توانند تحریم ها را دور بزنند.

به گزارش تحریریه، تارنمای شبکه خبری «بلومبرگ» با استناد به داده های ردیابی کشتی ها گزارش داد که روسیه و ایران در حال ساخت یک مسیر تجاری بین قاره ای جدید هستند که به سرعت زنجیره های تامین را توسعه می دهد و به تحویل محموله های متقابل در سراسر دریای خزر را سرعت بخشیده است.

بر اساس این گزارش، کریدور تجاری که از دریای آزوف و دهانه رودخانه دون در روسیه تا سواحل شمالی ایران در دریای خزر و در نهایت اقیانوس هند امتداد دارد، در ماه‌های اخیر به‌طور فزاینده‌ای شلوغ شده است. این کریدور مسیرهای جدیدی را پیدا کرده است.

داده های ردیابی کشتی جمع آوری شده توسط این خبرگزاری نشان می دهد که صدها کشتی روسی و ایرانی در امتداد رودخانه هایی که به دریای خزر منتهی می شوند، در حال حرکت و حمل کالا هستند.

موقعیت جغرافیایی ایران به روسیه این امکان را می دهد که بدون خطر تحریم های غرب، کالاها را از طریق کریدور تجاری از طریق خاک ایران تا آسیا و هند حمل کند.

هراس واشنگتن از کریدور شمال-جنوب

با بسته شدن شبکه های حمل و نقل اروپایی، دو کشور بر توسعه کریدورهای تجاری جایگزین متمرکز شده اند. این ابتکار از چرخش رویکرد روسیه به سمت شرق هم حمایت می کند زیرا می‌تواند کنترل‌ بیشتری را بر مسیرهای دریایی داشته باشد.

«نیکولای کوژانوف» کارشناس حوزه خلیج فارس در دانشگاه قطر به بلومبرگ اظهار داشت این درحالی است که ردیابی همه کشتی ها تقریبا غیرممکن است.

به گفته «سرگئی کاتیرین» رئیس اتاق بازرگانی و صنایع روسیه، تجارت با ایران، اگرچه به خودی خود قابل توجه است، اما به عنوان یک پل لجستیکی بین روسیه و خاورمیانه، و همچنین آسیای جنوبی و جنوب شرق آسیا مهم تلقی می شود.

با همین دیدگاه «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه در یک مجمع اقتصادی در ماه سپتامبر به نیاز برای توسعه زیرساخت‌های کشتی، ریلی و جاده‌ای در طول مسیر را تاکید کرد زیرا ابتکار جدید فرصت‌های تازه ای را برای شرکت‌های روسی جهت ورود به بازارهای ایران، و هند، فراهم می‌کند، ضمن آنکه تامین کالا برای کشورهای خاورمیانه و آفریقایی را هم تسهیل خواهد کرد.

«ماریا شاگینا» کارشناس تحریم‌ها و سیاست خارجی روسیه در مؤسسه بین‌المللی مطالعات استراتژیک، به خبرگزاری بلومبرگ گفت: این تحولات در زمینه ایجاد زنجیره‌های تامین ضد تحریم در تمام طول مسیر تاثیر گذار است.

به گزارش شگینا، روسیه و ایران حدود ۲۵ میلیارد دلار برای توسعه مسیر تجاری سرمایه گذاری می کنند.

Iran Sets Up Caspian-to-Gulf Intermodal Route for Russian Cargo

به گزارش خبرگزاری دریانوردی ایران، روسیه نیز در مراحل پایانی وضع قوانینی قرار دارد که به کشتی‌های ایران حق عبور در مسیر آب‌های داخلی رودخانه‌های ولگا و دون را می‌دهد.

بر اساس گزارش سرویس گمرک فدرال روسیه، تجارت بین تهران و مسکو در سال جاری افزایش یافته است، به طوری که گردش مالی در ژانویه تا اکتبر ۲۰۲۲ بیش از ۴ میلیارد دلار بوده و انتظار می رود تا پایان سال از ۵ میلیارد دلار نیز فراتر رود.

صادرات روسیه به ایران تا کنون نسبت به سال گذشته ۲۷ درصد افزایش یافته است در حالی که واردات ۱۰ درصد افزایش یافته است.

پایان/

۶ دی ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۰
کد خبر: 23448

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 6 =