خبر زاکانی از تبدیل شدن تهران به کانون سفته بازی!

خبر زاکانی از تبدیل شدن تهران به کانون سفته بازی! به صورت فروش متری مسکن را باید به صدا درآمدن زنگ خطر برای اقتصاد ایران دانست.

به گزارش تحریریه، خبر زاکانی از تبدیل شدن تهران به کانون سفته بازی! به صورت فروش متری مسکن را باید به صدا درآمدن زنگ خطر برای اقتصاد ایران دانست. اقتصادی که به دلیل سلطه بخش مالی در حال سقوط به ته دره است.

علیرضا زاکانی شهردار تهران در برنامه تلویزیونی جهان‌آرا گفت:

  1. به‌زودی طرح فروش متری مسکن را از طریق بورس با هدف جذب نقدینگی برای رونق صنعت ساخت و حفظ سرمایه شهروندان راه‌اندازی خواهیم کرد. مردم بزودی می‌توانند از بستر بورس اقدام به خرید کنند.
  2. در ۱۶ ماه گذشته حتی یک سانتی‌متر تراکم هم نفروختیم.
  3. پیشنهاد بودجه ما برای سال آینده ۷۰ هزار میلیارد تومان است؛ بودجه امسال ۵۰ همت بود؛ این اعتبارات عمدتا از طریق مولدسازی و مشارکت تامین خواهد شد.
  4. دولت سابق معتقد بود باید تهران را گران کرد تا جمعیت از آن خارج شوند. در حالی که در سال ۹۱ در تهران سالانه حدود ۳۰ هزار پروانه ساختمانی صادر می‌شد و سال گذشته تنها ۵ هزار و ۴۰۰ پروانه صادر شد؛ «قرارگاه مسکن» سال گذشته با هدف رونق صنعت ساختمان ایجاد شد و هدف‌گذاری ساخت ۱۸۰ هزار واحد در تهران انجام شده است.
  5. روزانه ۴۸۰۰ تُن زباله برای دفن راهی آرادکوه می‌شوند؛ درحال توسعه مراکز میانی بازیافت هستیم تا دست‌کم ۳۰درصد از این بار کاسته شود. اواسط اسفندماه اپلیکیشن ویژه بازیافت برای شهروندان رونمایی خواهد شد؛ با این اقدام بساط مافیای زباله و کودکان زباله‌گرد جمع خواهد شد.
  6. روزی که مسئولیت گرفتیم ۱۱۳۰۰ معتاد متجاهر در سطح شهر تهران پراکنده بودند؛ با اینکه در زمینه سازماندهی معتادان شهرداری مسئولیت مستقیمی ندارد اما خود را متعهد کردیم که پنج هزار تخت برای بستری کردن معتادها ایجاد کنیم. زیرا معتادان را همانند خانواده خود می دانستیم؛ الان با گذشت ده ماه نزدیک چهار هزار معتاد را بستری کرده ایم و ۹ یاور شهر برای خدمت رسانی به آنها داریم.
  7. ۲۳ دستگاه در موضوع آلودگی هوا وظیفه دارند/سال گذشته ۱۲۵۰هکتار فضای سبز به شهر اضافه کردیم.
  8. روز گذشته بیش از ۱۰ساعت با بزرگ‌ترین صنایع کشور یعنی سایپا، ایرانخودرو و مپنا جلسه داشتیم!(نتیجه؟)
  9. ۴۸۰هزار نفر از تهرانی‌ها تا این لحظه در سامانه «من شهردارم» اولویت‌ پروژه‌های عمرانی محلات مختلف شهر را انتخاب کرده‌اند. مشارکت مردم در اداره شهر نه‌تنها اعتمادزا است، بلکه یکی از موانع جدی فساد نیز هست.
  10. پروژه احداث آزادراه ۱۶،۵ کیلومتری شهید شوشتری (حدفاصل یاسینی تا رستگار) را مجدد فعال کردیم.
  11. یال غربی ادامه بزرگراه یادگار امام در دست اقدام است. همچنین اصلاح ۹۸ تقاطع بزرگراهی تهران که ۷۰۰ کیلومتر مسیر مردم را کوتاه می‌کند، در دستور کار است.
  12. همه مصوبات «کمیسیون ماده ۵» به‌صورت شفاف هفتگی روی سایت بارگذاری می‌شود. فقط با یک اقدام ۱۰۳ ملک‌ ارزنده را بارزش ۹۹۰۰میلیارد تومان به‌نفع مردم پس گرفتیم. ۸۰۰۰ میلیارد تومان نیز با نظارت مرکز حقوقی شهرداری بازگردانده شد.
  13. در دوران مدیریت شهری قبلی تلاش بر این بود استفاده از دوچرخه تبدیل به فرهنگ شود و مسیرهایی نیز برای این کار در سطح شهر در نظر گرفته شده بود اما این مسیرها به خوبی جانمایی نشده بود؛ ما به دنبال اصلاح این رویه و استفاده از دوچرخه در سطح ایستگاه ها و محلات هستیم.

در میان بحث های زاکانی مسائلی بی سرانجام مانند 10 ساعت جلسه با خودروسازان بدون اینکه بگوید چه نتیجه ای داشت وجود دارد و ادعاهایی هم درباره کارهای عمرانی شهری و عدم استقراض مطرح شده است که بعید است واقعی باشد. اما نکته مهم و مغفول این است که زاکانی می خواهد شهر تهران را به کانون سفته بازی بر مسکن متری تبدیل کند و اسم آنرا هم می گذارد "جذب نقدینگی برای رونق صنعت ساخت و حفظ سرمایه شهروندان" چگونه؟ مشخص نیست. در یک بازار ثانویه مانند بازار بورس که دارایی های دست به دست می شد جذب سرمایه برای تولید و سرمایه گذاری اتفاق نمی افتاد و دست به دست شدن مسکن بین شهروندان چه به صورت واحد مسکونی و چه به صورت متری هم تابع همین منطق است.

علیرضا زاکانی تسلطی بر مسائل شهری ندارد و در یک سال گذشته حتی یک صحبت جامع که نشان دهد به جایی که آنرا مدیریت می کند آگاهی دارد، از وی منتشر نشده است. تبدیل شدن تهران به کانون سفته بازی زمین و مسکن را باید خبری تلخ برای اقتصاد ایران دانست که بخش مالی بر بخش واقعی مسلط شده و پایه های اقتصاد را ویران کرده است.

پایان/

۲۷ دی ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۰
کد خبر: 23809

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 11 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • علی IR ۱۸:۳۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۷
      0 0
      اگه با اجرای طرح شهردار، کودک زباله‌گرد نداشته باشیم معلوم میشه که او دیگه جزو مسوولان بی‌عرضه نخواهد بود!
    • علی IR ۱۸:۳۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۷
      0 0
      اگه با اجرای طرح شهردار، کودک زباله‌گرد نداشته باشیم معلوم میشه که او دیگه جزو مسوولان بی‌عرضه نخواهد بود!