۱۱ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۰
افت قیمت نفت

قیمت‌های جهانی نفت خام در آستانه برگزاری نشست کمیته وزارتی نظارت بر توافق کاهش عرضه اوپک‌پلاس و بانک مرکزی آمریکا کاهش یافت.

به گزارش تحریریه، قیمت نفت روز دوشنبه (دهم بهمن‌ماه) پس از چند جلسه افزایش در پی احتمال ثابت نگه داشتن برنامه کاهش عرضه نفت ائتلاف تولیدکنندگان عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و غیراوپک موسوم به اوپک‌پلاس و انتظار سرمایه‌گذاران برای خروجی نشست بانک مرکزی آمریکا کاهش یافت.

قیمت شاخص نفت خام برنت در ساعت ۷ و ۱۰ روز دوشنبه با ۷۴ سنت یا ۰.۸ درصد کاهش به ۸۵ دلار و ۹۲ سنت برای هر بشکه رسید.

نفت خام شاخص دبلیوتی‌آی آمریکا با ۶۱ سنت یا ۰.۸ درصد افت ۷۹ دلار و ۷ سنت برای هر بشکه دادوستد شد.

بازار به‌طور کلی از بانک مرکزی ایالات متحده آمریکا انتظار این را دارد که نرخ بهره را حداقل ۲۵ واحد افزایش دهد و این موضوع باعث تشدید نگرانی‌ها در این باره می‌شود که افزایش هزینه‌های استقراض بانک مرکزی آمریکا برای طولانی‌مدت سبب افت تقاضای سوخت در بزرگ‌ترین کشور مصرف‌کننده نفت جهان شود.

سرنا هوانگ، رئیس بخش تحلیل APAC در مؤسسه ورتکسا در این باره گفت: احتمال می‌رود قیمت نفت به‌دلیل افزایش احتمالی نرخ بهره در نشست آینده بانک مرکزی کاهش می‌یابد.

تغییر برنامه کاهش عرضه نفت اوپک‌پلاس در نشست کمیته وزارتی نظارت بر توافق اعضای این ائتلاف دور از انتظار است.

با این حال نشانه‌ای از افزایش صادرات نفت خام از پایانه‌های دریای بالتیک روسیه در یکم فوریه سبب شد دو شاخص برنت و دبلیوتی‌آی نخستین کاهش هفتگی خود را در سه هفته گذشته ثبت کنند.

تحلیلگران بانک ملی استرالیا در یادداشتی تحقیقاتی اعلام کردند که انتظار نمی‌رود تغییری در برنامه عرضه نفت اوپک‌پلاس در نشست پیش رو اعلام شود و انتظار می‌رود تفسیر چشم‌انداز از سوی بانک مرکزی آمریکا محرک اصلی چشم‌انداز در کوتاه‌مدت باشد.

پایان/

۱۱ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۰
کد خبر: 24024

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 3 =