موضع شورای عالی بورس در مورد دستورالعمل خودرویی شورای رقابت

در پی دستورالعمل شورای عالی رقابت در مورد تنظیم بازار خودرو و اینکه در هیچ بندی از این دستورالعمل اشاره‌ای به عرضه خودرو در بورس کالا نشده یک عضو شورای عالی بورس عنوان کرد که این شورا بر عرضه خودرو در بورس کالا تاکید دارد.

به گزارش تحریریه، حمیدرضا دانش کاظمی با اشاره به دستورالعمل شورای عالی رقابت در مورد تنظیم بازار خودرو اظهار کرد: قرار است شورای عالی بورس روز سه‌شنبه ساعت ۱۴ جلسه‌ای داشته باشد و احتمالا این موضوع در این جلسه مطرح خواهد شد. البته موضع شورای عالی بورس مانند قبل مشخص و شفاف است، این شورا بر این باور است که نه تنها عرضه خودرو در بورس کالا باید ادامه یابد بلکه همه محصولات و نه فقط هفت درصد محصولات باید در بورس عرضه شود.

وی ادامه داد: شورای عالی رقابت بر اساس قانون اختیاراتی دارد که این اختیارات سلب نشده و مورد نظر دادستان کل کشور هم بوده است. بنابراین اگر به این نتیجه برسند که محصول انحصاری است، در این صورت شورای رقابت می‌تواند در قیمت گذاری دخالت کند. بر این اساس در سال قبل وزارت صمت اختیاری را از سران سه قوه گرفته بود مبنی بر اینکه قیمت‌گذاری خودرو به مدت یک سال از شورای رقابت به وزارت صمت واگذار شود و وزارت صمت این اختیار را در خرداد یا تیرماه به بورس داده بود. با توجه به اینکه حدود یک سال از این موضوع گذشته است، این اختیار دوباره به شورای رقابت داده می‌شود. البته وزارت صمت در نظر داشت موضوع مذکور را توسط سران قوا تمدید کند اما احتمالا معذوریت‌هایی وجود داشته است.

این عضو شورای عالی بورس با بیان اینکه در مورد خودرو دو قانون مطرح است توضیح داد: قانون نخست این است که اگر کالا انحصاری تشخیص داده شود، قیمت گذاری با شورای رقابت است. درحالی که طبق قانون دوم کالایی که در بورس پذیرفته شود از قیمت گذاری معاف است.

دانش کاظمی با اشاره به سرنوشت سایر کالاهایی که در بورس کالا عرضه شدند اظهار کرد: در مورد عرضه سیمان یا محصولات پتروشیمی و فولاد در بورس نیز مخالفت‌هایی در بدنه برخی نهادهای تصمیم گذار بوده است اما ادله بورس قوی بود و باعث شد این محصولات در بورس کالا عرضه شود که نتیجه خوبی هم در پی داشت. این فضا در صنعت خودرو هم رخ داد. عرضه خودرو در بورس هم به نفع مصرف کننده شد هم تولیدکننده و هم به نفع دولت.

وی در پایان تاکید کرد:اعضای شورای عالی بورس که وزیر صمت نیز جزو این اعضا است، مصر هستند که خودرو در بورس کالا عرضه شود.

شورای رقابت امروز دستورالعمل تنظیم بازار خودروها را منتشر کرد که بر اساس آن عرضه‌کنندگان خودرو را موظف به اجرای تعهداتی در هفت بند کرده است؛ نکته قابل توجه این است که شورای رقابت در بندهای ۴ و ۵ دستورالعمل صادره، بر عرضه خودرو در سامانه یکپارچه اشاره کرده است.

منبع: ایسنا

پایان/

۱۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۰
کد خبر: 24108

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 0 =