دولت در صورت تداوم هدررفت گاز فلر ۵۰۰ تومان در هر متر مکعب جریمه می شود

عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ گفت: براساس مصوبه کمیسیون تلفیق، دولت در صورت سوزاندن هر متر مکعب گاز فلر ۵۰۰ تومان جریمه خواهد شد.

به گزارش تحریریه، هادی بیگی نژاد با اشاره به تبصره الحاقی کمیسیون انرژی به کل (تبصره یک) لایحه بودجه در زمینه هدر رفت گازهای فلر و اخذ عوارض آلایندگی در این بخش بیان کرد: ما سالیانه حجم زیادی از گاز میادین نفتی و گازی خودمان را می سوزانیم که برآورده ما در این بخش ۴ میلیارد دلار است که برابر یا بیش از صادرات گازی که انجام می دهیم گاز در میادین نفتی و گازی می سوزانیم.

بیگی نژاد با بیان اینکه توانمندی جمع‌آوری این منابع گازی وجود دارد و بخش خصوصی هم در این زمینه اعلام آمادگی کرده است، گفت: همچنین در برنامه ششم توسعه و بودجه ۲ سال گذشته هم تاکید بر جمع آوری گازهای فشرده شده است اما به هر علت این گاز جمع‌آوری نشده است.

وی با بیان اینکه متاسفانه دولت به این مسئله توجه نمی‌کند، گفت: متاسفانه این موضوع در اولویت دولت نیست.

عضو کمیسیون تلفیق بودجه سال آتی تاکید کرد : ما امسال به این جمع‌بندی رسیدیم که در این مسئله برای دولت جریمه ای در نظر بگیریم بنابراین در لایحه پیشنهاد دادیم که دولت هر متر مکعبی که گاز فلر می سوزاند، جریمه ای به نرخ ۵۰۰ تومان پرداخت کند.

بیگی نژاد با اشاره به هدر رفت در شبکه توزیع گاز کشور گفت : به این مسئله به اصطلاح گاز گمشده گفته می‌شود لذا ما تا ۴ درصد میانگین این مسئله را پذیرفته شده ولی بیش از آن اگر گاز گمشده داشته باشیم، دولت باید بر اساس هر مترمکعب جریمه شود.

این نماینده مجلس تاکید کرد: ما در این بند الحاقی گفته ایم که منابع حاصل از این مسئله در وزارت نفت و در جهت بهینه‌سازی هزینه شود.

بیگی نژاد در ادامه با اشاره به تصویب پیشنهاد دیگری از سوی کمیسیون انرژی درباره الحاق به بند (الف) لایحه بودجه سال آتی گفت :ما در این جدول به دنبال شفاف‌سازی منابع و مصارف کل محصولات زنجیره تولید نفت و گاز هستیم.

وی تاکید کرد: این شائبه به شدت در مجموعه های مختلف بین مردم و مسئولین وجود دارد که منابع و مصارف محصولات زنجیره تولید نفت و گاز غیر شفاف است لذا ما با در نظر گرفتن جدولی در این بخش همه منابع و مصارف را مشخص کرده ایم.

پایان/

۱۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۳:۰۰
کد خبر: 24110

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 12 =