نادیده گرفتن خواسته تمدنی رهبر انقلاب توسط بذرپاش و استقبال از طرح جدید بساز بفروش ها!

طرح جدید بساز بفروش ها برای گرفتن پول های مردم نشان می دهد که دولت سیزدهم به منافع ملی اهمیت نمی دهد و سرنوشت نیازهای مردم را به لابی ها سپرده است.

به گزارش تحریریه، طرح جدید بساز بفروش ها برای گرفتن پول های مردم چنانکه ایرج رهبر رئیس انجمن انبوه سازان به صراحت می گوید، نشان می دهد که وزارت مسکن دولت سیزدهم به منافع ملی اهمیت نمی دهد و سرنوشت نیازهای مردم را به لابی ها سپرده است. چنانکه سخنان مهرداد بذرپاش در جلسه رای اعتماد در مجلس شورای اسلامی با سخنان حیرت آور درباره نیاز به بودجه 2500 هزار میلیارد تومانی نشان داد، با یک وزارتخانه سردرگم و آشفته روبرو هستیم که با سیاست های غلط و سوال برانگیز خود نتایج تلخی به بار خواهد آورد.

ایرج رهبر رئیس کانون انبوه سازان در این باره می گوید:

  1. از گذشته اعلام کردیم که با توجه به تجربه مسکن مهر که گروه هدف ان متقاضیان کم‌توان بود در طرح اقدام ملی تجربه ما می‌گوید آورده متقاضیان زیاد است و آنها توان پرداخت این مبالغ را ندارند.
  2. در طرح ملی مسکن نیز اعلام شده که متقاضیان در یک بازه مشخص باید اقساط 40 میلیون تومانی پرداخت کنند. واقعیت آن است که اکثر متقاضیان این طرح توان پرداخت این آورده را ندارند.
  3. بر این اساس با هدف ساخت پروژه‌ها و خانه‌دار کردن سریع مردم،‌ به وزارت راه و شهرسازی پیشنهاد دادیم از توان مالی بخش خصوصی در قبال سهم از پروژه استفاده شود.
  4. "متاسفانه مسئولان قبلی وزارت راه یا اطلاعی از وضعیت متقاضیان نداشتند یا این‌که یا پیشنهاد ما را نمی پذیرفتند" اما خوشبختانه در دوره جدید وزارت راه و شهرسازی، وضعیت تغییر کرده است. اخیرا جلسه‌ای با وزیر راه داشتیم و پیشنهاد انبوه‌سازان را تکرار و تاکید کردیم که مردم توان پرداخت اقساط آورده را ندارند. در این جلسه پیشنهاد استفاده از توان مالی بخش خصوصی را مطرح کردیم که آقای بذرپاش آنرا پذیرفت و تاکید کرد پیشنهاد خوبی است.
  5. در رابطه با قیمت ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن نیز پیشنهاد 7.9 میلیون تومانی با احتساب شاخص تعدیل سه‌ ماهه سوم سال 1401 را برای هر مترمربع ارائه کرده‌ایم.
  6. به‌عنوان مثال هزینه ساخت یک واحد 100 متری حدود یک میلیارد تومان است. حدود 300 میلیون از این مبلغ را وام پوشش می‌دهد و 700 میلیون تومان دیگر را بایستی متقاضیان پرداخت کنند. بر اساس پیشنهاد انبوه‌سازان 500 میلیون تومان از این مبلغ را بخش خصوصی تامین می‌کند و متقاضیان 200 میلیون تومان آورده خواهند داشت.

اگر اظهارات ایرج رهبر مبنی بر استقبال مهرداد بذرپاش وزیر مسکن از طرح های جانبدارانه آنها صحت داشته باشد، باید از هم اکنون مرگ پروژه نهضت ملی مسکن را اعلام کرد. زیرا تکرار اشتباهات مسکن مهر است، و هزینه مضاعف بر مردم بار می کند و در تضاد مستقیم با خواسته رهبر معظم انقلاب برای احیای تمدن اسلامی و ساخت بناهای مسکن با هویت ایرانی اسلامی قرار دارد.

اینکه بذرپاش و تیم اقتصادی دولت سیزدهم اصرار دارند به مردم زمین ندهند و مدام بر ایجاد طرح های پیچیده با حضور انبوه سازان و ... تاکید دارند نشان می دهند که باید مجلس به موضوع ورود کرده و مساله را از منظر کارشناسی و تعارض منافع بررسی کند.

در صورت انتقال مالکیت زمین ها به آحاد ملت؛ مثلا با متراژ 500 متر با قاعده ساخت 150 متر بنای یک طبقه؛ مردم می توانند بدون پرداخت هزینه مضاعف اقدام به ساخت با هزینه نهایی حدود 1 میلیارد تومان کنند و نیازی هم به انبوه سازان و غیره نیست. از دهک های 4 به بالا مردم می توانند بدون نیاز به وام بانکی این هزینه را تامین کنند و در صورتی که دولت بتواند بانک ها را هم در طرح دخیل کند باعث تسریع کار می شود، اما اگر بانک ها وارد طرح نشوند هم اتفاقی نخواهد افتاد.

پایان/

۳۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 24307

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • سعید ۱ IR ۲۲:۳۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۳۰
      0 0
      ۵۰۰ متر زمین برای هر نفر!!؟؟ یک مقدار زیادی حاتم طاعی نشدید؟! حساب مقدار زمین کوچه و خیابان و غیره را هم کرده اید که چنین رقمی می فرمایید! البته با بحث دادن زمین به افراد برای اینکه خودشان بسازند موافقم چون ساخت بنای یک طبقه بسیاری از هزینه های انبوه سازی را ندارد . ۵۰۰ متر پیشکش، اگر قطعه های ۱۵۰ متری هم بدهند مردم کلاهشان را با آسمان هفتم می اندازند.