تجارت ایران و چین تا ۵ سال آینده به ۶۰ میلیارد دلار می‌رسد

سفیر اسبق ایران در چین حجم روابط دو کشور ایران و چین ظرف یکی دو سال آینده را حدود ۴۰ میلیارد دلار و در چهار پنج سال آینده بین ۵۰ تا ۶۰ میلیارد دلار پیش بینی کرد.

به گزارش تحریریه، جواد منصوری سفیر اسبق ایران در چین در مورد دستاوردهای اقتصادی سفر رئیس جمهور به کشور چین گفت:

  1. دو کشور ایران و چین واقع در شرق و غرب آسیا از گذشته‌های دور ارتباطاتی داشتند و به لحاط تجاری و فرهنگی برای یکدیگر شناخته شده بودند.
  2. در سال‌های اخیر به دلیل اینکه هر دو کشور تحت فشار و چالش شدید اروپا و آمریکا قرار گرفتند رابطه این دو به لحاط اقتصادی و صنعتی و تجاری و سیاسی و بین المللی حائز اهمیت شد و سفر آیت الله رئیسی به پکن نیز به شدت مورد توجه رسانه‌های مختلف سیاسی دنیا قرار گرفت.
  3. حجم روابط دو کشور ظرف یکی دو سال آینده حدود 40 میلیارد دلار و در چهار پنج سال آینده 50 تا 60 میلیارد دلار پیش است.
  4. روابط ایران با چین علیه روابط کشور ثالثی نیست؛ ما بر اساس منافع ملی با چین همکاری داریم و با هر دولت و کشور دیگری که تمایل داشته باشد نیز آمادگی همکاری را داریم. رابطه ایران و چین ضدیتی با روابطی دیگر کشورها ندارد اما اروپا و آمریکا چون مخالف روابط دوستانه ایران و چین هستند در روزهای اخیر شایعات و اخبارهای دروغی را منتشر می‌کنند.
  5. سفر رئیس جمهور ایران به کشور چین از نظر راه اندازی ترانزیت شرق و غرب آسیا و در ادامه هم اروپا برای ایران اهمیت ویژه‌ای دارد. دولتهای ما متأسفانه دولتهای نفتی هستند و این مسئله خود به خود تأثیر خودش را بر روابط اقتصادی تجاری گذاشته و می‌گذارد. دستگاه‌های دولتی غالباً دچار بی ثباتی در مدیریت و سیاست‌ها هستند ما نتوانستیم از ظرفیت‌های اقتصادی دنیا در جهت تقویت اقتصاد خود استفاده کنیم لذا نیازمند تقویت بخش خصوصی و تربیت رایزنان قوی هستیم.

پایان/

۳۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۰
کد خبر: 24322

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 3 =