نگرانی آمریکا از پیام‌های سفر رئیس‌جمهور چین به روسیه

وزیر دفاع آمریکا می‌گوید پیام‌های سفر اخیر رئیس‌جمهور چین به روسیه برای واشنگتن نگران‌کننده است.

به گزارش تحریریه، لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا امروز پنچ‌شنبه اعلام کرد که سفر اخیر «شی جین‌پینگ»، رئیس‌جمهور چین به روسیه و دیدار با «ولادیمیر پوتین»، رئیس‌جمهور این کشور، «پیام‌های نگران‌کننده‌» ارسال کرده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: روسیه تهدیدی جدی برای آمریکاست؛ واشنگتن تا هر زمانی که لازم باشد به حمایت از اوکراین ادامه می‌دهد.

رئیس جمهور چین در تاریخ ۲۰ مارس (۲۹ اسفندماه) طی سفری دو روزه وارد مسکو شد. پس از اتمام سفر ۲ روزه شی جین پینگ به مسکو و دو دور نشست مشترک و رایزنی میان مقامات ارشد دو کشور، پکن و مسکو بیانیه مشترکی را صادر کردند.

در بیانیه مشترک صادره از سوی دو کشور در این خصوص آمده بود: گفتگوی مسئولانه بهترین راه برای دست یافتن به یک راه حل پایدار در خصوص حل و فصل بحران کنونی در اوکراین است. روسیه و چین مخالف سیاست قدرت، تفکر جنگ سرد و رویارویی بلوک ها هستند.

به گزارش وبگاه اینتل ریپابلیک، روسیه و چین نگران برنامه های ژاپن برای تخلیه آب رادیواکتیو از نیروگاه هسته ای فوکوشیما- ۱ به اقیانوس هستند. مسکو و پکن به طور جدی نگران فعالیت‌ های نظامی- بیولوژیکی واشنگتن بوده و خواستار توضیح آمریکا در این خصوص هستند.

«دیمیتری پسکوف» سخنگوی دفتر ریاست جمهوری روسیه (کرملین) درباره واکنش آمریکا و غرب نسبت به احتمال میانجی‌گری چین برای حل بحران اوکراین گفت: درباره طرح صلح در اوکراین صحبتی نشد. واکنش غرب به سفر رئیس جمهور چین به مسکو ماهیت غیردوستانه داشت. روسیه و چین قصد دارند همکاری های خود را در زمینه صادرات گاز روسیه گسترش دهند. در مذاکرات پوتین و شی گسترش عرضه گاز روسیه به چین مورد بحث قرار گرفت. خواندن دقیق بیانیه‌ های روسای‌ جمهور روسیه و چین درباره توسعه روابط بین دو کشور ضرورت دارد.

پایان/

۴ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۰
کد خبر: 24803

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 9 =