زمان حمله چین به تایوان؟

وزیر امور خارجه تایوان اعتقاد دارد پکن ممکن است در حال برنامه ریزی برای یک حمله نظامی به این جزیره در سال ۲۰۲۷ باشد.

به گزارش تحریریه، «جوزف وو» وزیر امور خارجه جزیره خودگردان تایوان مدعی شد که درگیری نظامی بین چین و تایوان ممکن است در سال ۲۰۲۷ رخ دهد.

وو چند روز قبل در گفت و گو با ایستگاه رادیویی LBC انگلیس اظهار داشت: ما تهدید نظامی چین را بسیار جدی می گیریم... فکر می کنم سال ۲۰۲۷ سالی است که باید در مورد آن جدی باشیم.

وی ابراز امیدواری کرد که شرکای همفکر از جمله انگلیس، بتوانند چین را از آغاز هرگونه جنگ علیه تایوان باز دارند.

علاوه بر این خبرگزاری رویترز هم ماه گذشته فاش کرد که دولت بریتانیا افزایش قابل توجهی در صادرات قطعات زیردریایی و فناوری به تایوان در سال ۲۰۲۲ تصویب کرده است. این امر در پی درخواست نخست وزیر سابق «لیز تراس» برای ایجاد یک «ناتوی جهانی» در جهت تسلیح تایپه به همان شیوه ای که این ائتلاف در مورد اوکراین عمل کرد، درخواست داده بود.

ارزیابی وو از روابط چین و تایوان همان چیزی است که ویلیام برنز، رئیس سیا در ماه فوریه بیان کرد.

او با حضور در شبکه سی‌بی‌اس Face the Nation، مدعی شد که «رئیس‌جمهور شی به ارتش و رهبران نظامی چین، دستور داده است که تا سال ۲۰۲۷ برای حمله به تایوان آماده باشند». وی افزود، در هر صورت، این به تنهایی به معنای آن نیست که پکن تصمیم گرفته است در سال ۲۰۲۷ یا هر سال دیگری حمله کند.

یک ماه قبل از اظهارات برنز، NBC به مکاتبات داخلی ژنرال «مایک مینیهان» رئیس فرماندهی تحرک هوایی ایالات متحده (AMC) اشاره کرد که در آن به کارکنان خود گفته بود درگیری بر سر جزیره ممکن است در عرض دو سال آغاز شود.

با این حال، در حالی که یک سخنگوی AMC صحت این یادداشت را تایید کرد، یک مقام ناشناس پنتاگون به این رسانه گفت که اظهارات مقام فوق دیدگاه آن وزارتخانه در مورد چین نیست.

زمان حمله چین به تایوان؟

در مقابل این اتهامات چند روز قبل وزیر امور خارجه چین هشدار داد افرادی که با آتش بازی در مورد تایوان بازی می کنند، خود را خواهند سوزاند.

وی تاکید کرد که پکن در مقابل هر اقدامی که حاکمیت و امنیت چین را تضعیف کند، هرگز عقب‌نشینی نخواهد کرد.

همچنین اوایل این ماه، کانال دولتی CCTV چین به نقل از رئیس‌جمهور شی از ارتش خواسته بود تا آموزش‌های مبتنی بر نبرد واقعی را در دستور کار خود قرار دهند.

تایوان از سال ۱۹۴۹، زمانی که طرف بازنده در جنگ داخلی چین به جزیره گریخت و دولت خود را تأسیس کرد، در عمل مستقل بوده است. در حالی که تنها تعداد انگشت شماری از کشورها تایوان را به عنوان یک کشور مستقل به رسمیت شناخته اند، ایالات متحده مدت طولانی است که روابط نزدیک و غیررسمی خود را با تایپه، هم از نظر نظامی و هم از نظر اقتصادی حفظ کرده است. همزمان واشنگتن به طور رسمی، ادعا می کند که به اصل چین واحد پایبند است.

پکن این جزیره را بخشی جدایی ناپذیر از خاک خود می داند که توسط جدایی طلبان تصرف شده است. در حالی که رهبری چین می‌گوید «اتحاد مجدد» صلح‌آمیز را در اولویت قرار می‌دهد، اما گزینه‌های نظامی را رد نکرده است.

پایان/

۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۲:۰۰
کد خبر: 25189

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 3 =