لغو روادید میان ایران و کشورهای آفریقایی مسیری برای تسهیل سرمایه‌گذاری در قاره سیاه است

رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و آنگولا با اشاره به برنامه رئیس جمهور برای سفر به کشورهای آفریقایی، این سفر را فرصتی برای انعقاد تفاهمنامه‌های تجاری و اقتصادی میان ایران و کشورهای این حوزه دانست و خواستار استفاده از ظرفیت‌ این کشورها شد.

به گزارش تحریریه، محمدحسن آصفری نماینده مجلس شورای اسلامی، با اشاره به سفر پیش روی رئیس جمهور به کشورهای آفریقایی، گفت: بازار بزرگ سرمایه ای که در آفریقا وجود دارد بهترین ظرفیت برای برقراری روابط میان اتاق های بازرگانی دو قاره بوده و تأمین زیرساخت ها در جریان این سفرها برای سرمایه گذاری در حوزه های کشاورزی، صنعت و واردات نهاده های دامی کمک کند.

نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه از سوی دیگر معادن غنی در حوزه آفریقا وجود دارد که بهترین موقعیت برای سرمایه گذاری تجار ایرانی است، عنوان کرد: امیدواریم در سفر رئیس جمهور و تیم اقتصادی بتوانیم توافقنامه های خوبی میان کشورهای حوزه آفریقای جنوبی و ایران منعقد کنیم که برای این مهم باید پیش نویس هایی در حوزه های کشاورزی، نساجی، آلومینیوم، فولاد و خودروسازی تدوین شود.

وی در ادامه با اشاره به بازار دست نخورده موجود در حوزه آفریقا که مناسب سرمایه گذاری و تأمین برخی نیازمندی های کشورمان و فروش کالاهای ایرانی است، گفت: آمریکایی ها آفریقا را به عنوان حیاط خلوت خود برای آینده نگاه داشته اند و علاقه ای به سرمایه گذاری سایر کشورها در این حوزه ندارند از این رو باید به جای اینکه همه فرصت خود را صرف ارتباط با اروپایی ها کنیم، از ظرفیت کشورهای آفریقایی نیز بهره ببریم.

آصفری در ادامه در پاسخ به این سوال که آیا ایجاد بانک مشترک میان ایران و آفریقا می تواند تأثیری در توسعه اقتصادی داشته باشد یا خیر، بیان داشت: ایجاد بانک، مستلزم شناسایی ظرفیت های دو طرف است تا بر به صرفه بودن تأسیس یک بانک را صحه بگذارد.

رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و آنگولا در پایان لغو روادید را در توسعه روابط تجاری و اقتصادی میان ایران و کشورهای افریقایی مؤثر خواند و در گفت و گو با خانه ملت،خاطرنشان کرد: این موضوع حتما باید در جریان سفر رئیس جمهور به آفریقای جنوبی پیگیری شود چرا که اگر لغو روادید داشته باشیم، جذب سرمایه گذاران ایرانی در آفریقا تسهیل خواهد شد.

پایان/

۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۹:۰۰
کد خبر: 25229

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 15 =