مبلغ یارانه کالابرگ الکترونیک بیشتر شد

وزیر تعاون،کار رفاه اجتماعی از افزایش ۸۰ هزار تومانی مبلغ یارانه کالابرگ الکترونیک خبر داد و اعلام کرد این طرح از هفته آینده اجرا می‌شود و همه یارانه‌بگیران یا هر عضو از خانواده‌هایشان که ۴۰۰ هزار تومان دریافت نقدی یارانه دارند، در صورت استفاده و خرید کالابرگ الکترونیکی مبلغ یارانه آنها به ۴۸۰ هزار تومان افزایش می‌یابد.

به گزارش تحریریه، دولت با هدف حمایت از معیشت خانوارها و حفظ سلامت غذایی افراد طرح کالابرگ الکترونیکی را به اجرا درآورده و اجرای موفق این طرح به کاهش تورم و تقویت معیشت خانوار کمک بسیاری خواهد کرد.

در این طرح امکان خرید اعتباری ۱۰ قلم کالای اساسی شامل ماست، شیر،‌ پنیر، قند و شکر، ماکارونی، روغن مایع، برنج، مرغ و تخم مرغ تا سقف مبلغ یارانه خانوار یک ماه زودتر از تاریخ واریز نقدی فراهم شده است. ارزش ریالی سبد مذکور ۵۳۰ هزار تومان است ولی سهم پرداختی مردم برای خرید ۱۰ قلم کالا ۲۳۵ هزار و ۷۵۰ هزار تومان است که در صورت تورم احتمالی و افزایش قیمتها این سهم تغییر نمی‌کند.

البته روز گذشته وزیر کار از برنامه جدید دولت برای توسعه طرح کالابرگ الکترونیکی پرده برداشت و اعلام کرد که مبلغ یارانه کالابرگ افزایش خواهد یافت.

آنطور که سید صولت مرتضوی گفته دولت تصمیم گرفته تا در حوزه کالابرگ اقدامات جدیدی را در دستور کار قرار بدهد و در گام نخست میزان یارانه یارانه بگیران در سه دهک اول را با خرید ۷۰ درصد کالا ۲۰ درصد افزایش دهد تا از افزایش یارانه خرید برخوردار شوند.

وی ابراز امیدواری کرده که این اقدام به حداقل بگیران جامعه کارگری کمک کند و در توضیح فرایند کار اعلام کرد: در گام‌ نخست به شکل تدریجی و دهک به دهک‌ پیش می‌رویم و در ابتدا افراد تحت پوشش کمیته امداد حضرت امام خمینی (ره) و بهزیستی خواهند بود و در خرداد ماه سه دهک اول را اجرایی و عملیاتی خواهیم کرد و در آینده تصمیمات دیگری برای سایر دهک‌ها اتخاذ خواهد شد.

مرتضوی افزود: سامانه ملی اعتبار را در وزارت کار تعریف کردیم که اعتباری را برای کسانی که می‌خواهند از یارانه خود با افزایش ۲۰ درصدی استفاده کنند، اختصاص می‌دهیم و کالاهایی تعریف شده است که می توانند از فروشگاه‌های زنجیره ای و سایر فروشگاه‌هایی که به سامانه وصل شده‌اند و بالغ بر ۵۰ هزار فروشگاه است خرید کنند.

بر اساس اعلام وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مبلغ پرداخت یارانه برای دهک‌های اول تا سوم ۴۰۰ هزار تومان و دهک‌های چهارم تا نهم ۳۰۰ هزار تومان است و مردم به ‌عنوان مصرف‌کننده نهایی با استفاده از کارت‌های بانکی و اعتبار یارانه خود می‌توانند یک ماه زودتر از هر فروشگاه یا سوپرمارکتی، کالای مورد نظر خود را از لیست ۱۰ قلم کالای اساسی پیش گفته با هر عنوان و برندی انتخاب و خریداری کنند.البته این اقلام نیز مشمول تغییر خواهد شد و طبق اعلام هادی کاشف ـ مجری طرح کالابرگ الکترونیک در بسته حمایتی جدید، مشوق‌ها و اقلام جدیدی از جمله اقلام پروتئینی، ماهی و حبوبات و حتی گوشت به منظور حفظ و ارتقای سلامت جامعه به ویژه اقشار آسیب پذیر درنظر گرفته شده است.

مبلغ یارانه کالابرگ الکترونیک بیشتر شد

اما امروز وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در حاشیه جلسه هیات دولت جزئیات بیشتری از این طرح ارائه و اعلام کرد "کسانی که یارانه‌بگیرشان یا هر عضو از خانواده‌شان ۴۰۰ هزار تومان دریافت نقدی یارانه دارند، در صورتی که از کالابرگ الکترونیکی استفاده کنند این میزان به ۴۸۰ تومان ارتقا می‌یابد."

وی گفت که این طرح از هفته آینده اجرا می‌شود و شرط لازم برای بهره‌مندی از این امتیاز آن است که کسانی که مشمول یارانه هستند تا ۷۰ درصد از یارانه را کالا خریداری کنند.

به گفته وزیر کار در اجرای بند "ی" تبصره ۱۴ قانون بودجه به دولت اجازه داده شده که به منظور مدیریت بازار و کمک به معیشت مردم طرح کالابرگ الکترونیکی را مجدداً اجرا کند که در این راستا مشوق‌هایی را ایجاد کردیم که در گام اول یارانه دهک‌های کم‌برخوردار جامعه ۲۰ درصد افزایش می‌یابد.

به اعتقاد برخی کارشناسان اجرای طرح کالابرگ الکترونیک در آغاز با اقبال عمومی مواجه نشد و شاید به دلیل ‌آنچه وزیر کار عدم پیش‌بینی مشوق‌های لازم عنوان کرده بود این اتفاق افتاد اما در حال حاضر دولت درصدد است تا با ارائه مشوق‌هایی جذابیت این طرح را بیشتر کند و با افزایش مبلغ یارانه‌ها مشارکت و استقبال مردم از خرید کالابرگ الکترونیکی را افزایش دهد.

در حال حاضر در معاونت رفاه و شرکت خدمات فناوری رفاه ایرانیان (فارا) با فروشگاه‌های زنجیره‌ای هماهنگی به عمل آمده تا طرح از طریق فروشگاه‌های زنجیره‌ای به کل کشور تعمیم یابد. وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بالای ۹۰ درصد آمادگی دارد که طرح کالابرگ را به طور سراسری اجرا کند و دریافت کالا یا یارانه نقدی اختیاری است.

پیشتر معاون رفاهی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در گفت و گو با ایسنا از توافق با فروشگاه‌ها و فروشگاه‌های زنجیره‌ای در ۴۸ هزار نقطه از کشور خبر داده و گفته بود: آمادگی سخت‌افزاری در این زمینه به وجود آمده ولی به لحاظ نرم‌افزاری باید آمادگی‌هایی برای اتصال به فروشگاه‌ها ایجاد شود که این ساز و کار هم به زودی به طور کامل آماده می‌شود تا یک اتفاق بزرگ در کشور رخ دهد.

به گفته وی عزم بسیار جدی در دولت وجود دارد که از طریق کالابرگ به اقشار مختلف مخصوصا اقشار محروم و دهک‌های پایین کمک کند و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز نقطه‌یابی کرده و اقدامات لازم را انجام داده است.

پایان/

۱۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۰
کد خبر: 25821

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 15 =