میراث منوچهر منطقی و حقارت خودروسازی ایران در برابر محور اردوغان-بن سلمان

میراث خودرویی منوچهر منطقی و حقارت خودروسازی ایران در نمایشی اردوغان-بن سلمان می تواند باعث تغییر فوری سیاستگذاری رو به قهقرای کنونی شود.

به گزارش تحریریه، میراث خودرویی در دوران سید ابراهیم رئیسی متعلق به منوچهر منطقی معاون سابق وزارت صمت است که در تناظر حقارت خودروسازی ایران با نمایشی که اردوغان و بن سلمان در جریان سفر رئیس جمهور ترکیه به عربستان ایجاد کردند، می تواند باعث تغییر فوری سیاستگذاری رو به قهقرای کنونی دولت ها در ایران شود. زیرا ورود صنعت خودروسازی دنیا به نسل های نو و دنده عقب خودروسازی ایران وضعیت غیرقابل فهم و غیرقابل تداومی را پدید آورده است که باید نقطه پایانی بر آن گذاشته شود. یا صنعت خودروسازی ایران به عنوان نابود کننده سرمایه اجتماعی برچیده شود و یا در مسیر درست قرار گیرد.

نه ترکیه خودروساز است(قطعه ساز شرکت های آلمانی، فرانوسی و ... هست) و نه عربستان، اما هر دو به خوبی می دانند که بازار بزرگ و 500 میلیونی "منا" می تواند به عنوان لقمه ای برای آینده باعث جهش اقتصادی در کشوری باشد که از این فرصت طلایی استفاده کند.

ترکیه به کمک طراحان ایتالیایی و آلمانی پس از دهه ها قطعه سازی از برندی سرهم بندی شده به نام توگ رونمایی کرد تا بتواند پیشتاز خودروسازی منطقه شود که حتی در داخل ترکیه هم مورد تمسخر قرار گرفته است زیرا هیچ یک از اجزا اصلی آن ترکیه ای نیست و مانند سایر نمایش های اردوغان در حوزه پهپادی و ... ساختگی است.

سعودی ها هم با روش همیشگی خود دست به کار شده و با روی میز گذاشتن میلیاردها دلار پول نقد می خواهند در همان گام اول به پله پنجم برسند که شراکت راهبردی با چین به آنها این امکان را خواهد داد و بر گزاره ای دور از دسترسی متمرکز نشده اند. که البته پول قدرتمند و در نتیجه نیروی کار بسیار گران و ضعف مفرط دانش مهندسی مانع اصلی آنها برای تحقق این منظور است. عربستان در سال 2022 اقدام به ساخت کارخانه خودروهای برقی کرد، به‌تازگی از خودرویی به نام سیر (CEER) رونمایی نمود و سیر نخستین برند خودروساز سعودی است که در حوزه تولید خودروهای الکتریکی فعالیت می‌کند.

اما صنعت خودروسازی ایران با سیاست هایی که مدیران شکست خورده برای آن طراحی کرده اند در مسیر سقوط کامل حرکت می کند که کشورهای صنعتی این سقوط را باور نکرده اند و گمان می کنند که ایران بعید است با مهارتی که در سیاست خارجی و کنش های بین المللی از خود نشان داده است اجازه دهد چنین فرصت ممتازی را در صنعت، فناوری و اشتغال از دست بدهد. یکی از این ناباوران را باید خودروسازان روسی دانست که بازار 150 میلیون نفری را خود را به چین و صنعت قطعه سازی خود را به ایران بفرما زده اند که از طرف چینی ها با فتح 40 درصد بازار خودرو ترکیه پاسخ مثبت دادند، اما طرف ایرانی به نابود کردن صنعت خودروسازی خود مشغول شده و به آن سرعت بخشیده است.

موسسه تحقیقات بین المللی بیزریپورت در گزارشی نوشت: کارشناسان این نکته را خاطرنشان می سازند که صنعت خودروسازی روسیه هر چه بیشتر یکپارچه ƒسازی هرچه بیشتر با صنعت قطعات در ایران را در دستور کار خواهد داشت و در بحبوحه جنگ با اوکراین، این مسأله می تواند تقاضا برای تولید خودروهای ساخت داخل را در ایران افزایش دهد. بنابراین چشم انداز تولید خودروهای تجاری در ایران در معرض ریسک مطلوب قرار دارد، بدین معنا که تولید این خودروها از سطح انتظارات، فراتر خواهد رفت.

شواهد نشان می دهد که سیاست های دولت سیزدهم از دوران سیدرضا فاطمی امین تاکنون؛ بر چرخیدن میان متغیرهای از پیش آزموده شده در نوسان است و اراده ای برای رهاسازی ظرفیت های انباشته شده خودروسازی ایران در دانش مهندسی و مدیریت دیده نمی شود و شاهد دور باطل وعده هایی هستیم که هرگز قرار نیست جامه عمل بدانها پوشانیده شود. زیرا متغیر مداخله گر ترجیح می دهد صنعت خودروسازی را همچنان به عنوان حوزه نفوذ و محل تاخت و تاز رانتی ها نگاه دارد.

در تمام 2 سال گذشته دولت سید ابراهیم رئیسی وعده داده است تا از صنعت خودروسازی خارج شود و حتی در آخرین وعده تکراری؛ منوچهر منطقی وعده داد که در سال 1402 دولت را از خودروسازان خارج کند که با رفتن وی به وزارت راه، باید منتظر دور جدیدی از وعده ها در دوران عباس علی آبادی باشیم که در حال تبدیل کردن کرمان به پایتخت خودروسازی ایران است، و غیر از گفتاردرمانی کار مشخصی انجام نداده است.

پایان/

۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 26620

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 0 =