طراحی شینگن برای شرق آسیا

تعدادی از کشورهای جنوب شرق آسیا فرایند قانونی و اجرایی ایجاد منطقه سفر بدون نیاز به ویزا همانند شینگن اروپایی را با هدف جذب گردشگران بیشتر دنبال می کنند.

به گزارش تحریریه، از مدتی قبل ایجاد یک منطقه بدون پاسپورت در شرق آسیا مطرح شده است. حال تارنمای شبکه «بلومبرگ» آمریکا گزارش داد تایلند در حال بررسی پیشنهاد تعیین یک منطقه همچون شینگن اروپایی در جنوب شرقی آسیا است تا از این طریق بتواند گردشگران بیشتری را در کشورهای عضو جذب کند.

در همین راستا، «سرتا تاویسین» نخست وزیر تایلند این ایده را به همتایان خود در کامبوج، لائوس، مالزی، میانمار و ویتنام ارائه کرده است و کشورها در ماه های اخیر بحث های طولانی را درباره این ابتکار انجام داده اند.

این طرح به معنای ایجاد منطقه ای شبیه فضای سفر بدون پاسپورت در اتحادیه اروپا است و به گردشگران این امکان را می‌دهد تا بدون ویزا در میان شش کشور همسایه سفر کنند. به اعتقاد تاویسین ابتکار فوق کمک می کند تا کشورهای عضو از صنعت گردشگری و توریسم درآمدهای بیشتری را کسب کنند.

طراحی شینگن برای شرق آسیا

بر اساس گزارش ها، اکثر رهبران از این ایده استقبال کرده اند، اما هنوز مشخص نیست که بحث در حال حاضر در کدام مرحله است.

ایده ایجاد منطقه ای مشابه شینگن در شرق آسیا سال هاست که مورد بررسی قرار گرفته است. ASEAN (انجمن کشورهای جنوب شرقی آسیا) در سال ۲۰۱۱ اعلام کرد که قصد دارد یک سیستم سفر تک روادیدی را ایجاد کند، اما به دلیل تفاوت های قابل توجه ساختاری در حکومت های منطقه در صدور ویزای فردی، تلاش ها بی نتیجه مانده است.

به گفته «تیتینان پونگسودیراک» استاد دانشکده علوم سیاسی دانشگاه چولالانگکورن، این ایده ممکن است هنوز چالش برانگیز باشد. او به این خبرگزاری آمریکایی اظهار داشت که یک طرح ویزای واحد به دلیل عدم وجود معیارهای استاندارد مهاجرت در هر کشور، نیازمند تاییدیه های هماهنگ است. چنین شرایط سختی در اتحادیه اروپا وجود نداشت و به همین دلیل کشورهای اروپایی در این زمینه موفق بودند.

«بیل بارنت» مدیر عامل شرکت مشاوره هتلداری و املاک Hotelworks، پیشنهاد کرد که اجرای طرح های بدون روادید کشور به کشور آسان تر خواهد بود.

Thailand bats for a Schengen-like visa for South East Asia to lure rich  tourists - The Economic Times

به نقل از بلومبرگ، او گفت: موافقت‌های دوجانبه، که در آن دولت‌ها راه را برای این نوع کارها پیش می‌برند، از آنجایی که به بیرون و نه درون نگاه می‌کنند، بسیار منطقی است.

وی همچنین تصریح کرد که این ابتکار می تواند نه تنها برای صنعت گردشگری محلی، بلکه برای سفرهای تجاری و اقتصادی نیز مفید باشد.

بر اساس داده های رسمی، در سال ۲۰۲۳ این شش کشور در مجموع میزبان ۷۰ میلیون گردشگر خارجی بوده اند. تایلند و مالزی بیش از نیمی از ورودی توریست ها را به خود اختصاص دادند.

گردشگری منبع اصلی درآمد تایلند است که حدود ۱۲ درصد از اقتصاد تقریبا ۵۰۰ میلیارد دلاری این کشور را تشکیل می دهد. تعداد گردشگران خارجی به تایلند در سال ۲۰۲۳ نسبت به سال قبل ۲۰ درصد افزایش یافت و به بیش از ۲۷ میلیون نفر رسید که بالاترین میزان از زمان همه گیری کووید-۱۹ بوده است. با این حال، بانکوک به دنبال افزایش تعداد گردشگر به ۸۰ میلیون نفر تا سال ۲۰۲۷ است تا درآمد خود از این صنعت را افزایش دهد.

پایان/

۲۴ فروردین ۱۴۰۳ - ۰۸:۰۰
کد خبر: 29289

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 9 =