جایگاه فلسطین در دربار سعودی؟ 
تقریبا هیچ

شاخص های بسیاری وجود دارند که نشان می دهند مردم عربستان برخلاف دربار ریاض همواره هوادار مردم فلسطین هستند و از آن حمایت می کنند و اگر به آنها اجازه داده شود تا موضع و خواسته خود را بیان کنند وارد خیابان ها می شوند و در راه قدس جان خود را فدا خواهند کرد.

به گزارش تحریریه، تارنمای «العهد» لبنان در گزارشی به قلم «محمد باقر یاسین» با عنوان «آیا عربستان در راه قدس شهیدی داده است؟» نوشت، طبیعی است که خواننده این عنوان پاسخ منفی بدهد. هر کسی هم سیاست عربستان و رسانه های این کشور را طی سال های گذشته بررسی کرده باشد، پاسخ منفی خواهد داد. زیرا عربستان با سیاست هایی که تا کنون دنبال کرده، هیچگاه رژیم صهیونیستی را به خاطر مساله فلسطین تحت فشار قرار نداده است. این درحالی است که سعودی ها همواره تروریست هایی را به عراق، سوریه و یمن، سودان و لیبی ارسال کرده اند. اما بهتر است که این کشور برای آزادسازی قدس و مسجد الاقصی وارد جنگ شود زیرا عربستان ادعای رهبری مسلمان را دارد و عضو سازمان همکاری اسلامی است.

برای پاسخ دادن به سوالی که مطرح شد باید تاریخ رفتار آل سعود درباره اشغالگری رژیم صهیونیستی را مرور کرد و دید که آیا آنها با صهیونیست ها جنگیده اند یا اینکه همیشه با آنها هماهنگ بوده اند و با این هماهنگی سبب از دست رفتن فلسطین شده اند.

در این زمینه چند نقطه عطف اساسی وجود دارد. در سال ۱۹۴۷ یک هیات فلسطینی از «عبدالعزیز بن آل سعود» پادشاه وقت عربستان خواست تا غرب، صهیونیست ها و آمریکا را با تحریم نفتی روبرو سازد و آنها را تحت فشار قرار دهد. او ادعا کرد من فلسطین را در چشم خود حفظ می کنم و فلسطین از دست نخواهد رفت مگر این که من این چشم خود را از دست بدهم. وقتی به او گفتند برخلاف عهدی که بستی فلسطین را از دست دادی؛ گفت: من اولین و آخرین نفری نخواهم بود که فلسطین را از دست می دهم.

اهمیت فلسطین برای دربار سعودی؟ تقریبا هیچ

به نوشته العهد، اسناد در وزارت امور خارجه آمریکا هم فاش کردند که «حییم وایزمن» رهبر صهیونیست رشوه ای به مقدار ۲۰میلیون استرلینگ به «عبدالعزیز بن سعود» داده است تا او برای برپایی دولت صهیونیستی در سرزمین فلسطین همکاری کند. همچنین طی سال ۱۹۴۴ تا ۱۹۴۷ میلادی با کمک «جان فلیپی» جاسوس و مستشار انگلیسی و با موافقت ملک عبدالعزیز بیش از ۳ هزار و ۵۰۰ تن از طایفه یهودی نجران با خانوادهای خود به فلسطین مهاجرت کردند. جان فلیپی فاش کرد همه کسانی که عربستان روند سفر آنها به فلسطین را تسهیل کرد، نقش فعالی در تشکیل اسرائیل داشتند. در سال های ۱۹۶۷ تا ۱۹۷۳ میلای هم مقامات عربستان تظاهرات مسالمت آمیز مردمی در عربستان را که خواستار آزادسازی سرزمین های فلسطین بودند، سرکوب کردند و شماری از تظاهرات کننده ها را کشتند و شمار دیگری را هم بازداشت کردند.

روزنامه «واشنگتن پست» هم در ژوئن ۱۹۷۵ به نقل از «خالد بن عبدالعزیز پادشاه» و «فهد بن عبدالعزیز» ولیعهد وی نوشت عربستان بالاترین آمادگی را برای به رسمیت شناختن اسرائیل دارد، اما اسرائیل باید مشکلاتش را با همسایگان حل کند و امور خود را با فلسطینی ها مدیریت کند.

به نوشته العهد، به تازگی عربستان برای عادی سازی روابط با اسرائیل بهایی تعیین کرد و وزارت امور خارجه در بیانیه ای (۷/۲/۲۰۲۴) آن را تایید و اعلام کرد این کشور بدون به رسمیت شناختن کشور مستقل فلسطینی در مرزهای سال ۱۹۶۷ روابط دیپلماتیک با اسرائیل برقرار نخواهد کرد. این همان چیزی است که «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا به نقل «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان سعودی عنوان داشت که او اطمینان داده است که عربستان همچنان به عادی سازی روابط با "اسرائیل" اهتمام می ورزد.

Biden Hopes to Revive the Saudi Option, but Israel's Netanyahu Is ...

با توجه به مواردی که بیان شد نظام رسمی عربستان هیچ هزینه و شهیدی را در راه قدس نداده است، اما مردم این کشور همواره هوادار مساله فلسطین هستند و از آن حمایت می کنند. به عنوان مثال «ناصر السعید» در کتاب «تاریخ آل سعود» آماری از شمار افرادی که در نبرد سال ۱۹۴۸ شرکت داشتند آورده است. او اعلام کرد که در این جنگ ۵۱۳ داوطلب عربستانی حضور داشتند. در این کتاب نام ۳۷۴ تن از این افراد ذکر و بیان شده است که این افراد به طور پنهانی و با رنج بسیار و به دور از چشم نیروهای نظامی عربستان در جبهه های جنگ علیه اسرائیل حاضر شدند. شمار افرادی که در آن زمان در نبردهای قدس به شهادت رسیدند ۱۳۴ تن و تعداد زخمی ها ۳۲ تن بودند.

افراد به طور پنهانی وارد کشورشان می شدند تا مقاومات عربستان آنان را مجازات نکند. به عنوان مثال سعودی ها «عبدالرحمن محمد الشمرانی» را که در سال ۱۹۴۷ علیه اسرائیل جنگیده بود پس از بازگشت به کشورش در سال ۱۹۵۴ به شهادت رساندند.

همچنین مردم عربستان در گذشته و اکنون چند تظاهرات در حمایت از مردم فلسطین داشتند که بیشتر این تظاهرات کنندگان سرکوب شدند. آماری جدیدی هم که مرکز پژوهش های واشنگتن در تاریخ (۲۲ - ۱۲ - ۲۰۲۳) منتشر کرد، نشان می دهد ۹۶ درصد از عربستانی ها اعلام کرده اند که باید کشورهای عربی به سرعت همه روابط سیاسی، دیپلماسی و اقتصادی خود را در اعتراض به حمله این رژیم به غزه قطع کنند.

طبق گزارش، العهد، با توجه به این موارد می توان گفت که مردم عربستان برخلاف دربار سعودی در راه آزاد سازی قدس شهید داده اند و اگر به مردم این کشور اجازه داده شود که موضع خود را بیان کنند، آن ها وارد خیابان ها خواهند شد و حمله رژیم اسرائیل به مردم فلسطین را محکوم و از مساله فلسطین حمایت می کنند و اگر به آنها اجاز جهاد داده شود در راه قدس جان خود را فدا خواهند کرد.

پایان/

۳۰ فروردین ۱۴۰۳ - ۰۸:۰۰
کد خبر: 29320

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 0 =