چالش‌های توافق گازی ترکیه با عمان

چالش های اقتصادی پیاپی ترکیه به ویژه کمبود انرژی سبب شده است که این کشور با هدف تامین امنیت انرژی با عمان توافقنامه گازی منعقد کند.

به گزارش تحریریه، تارنمای «الخلیج آنلاین» امارات نوشت، ترکیه و عمان به تازگی توافق گازی را امضا کرده اند که به موجب آن شرکت گاز عمان، سالیانه به مقدار یک میلیون تن گاز به ترکیه صادر خواهد کرد. این توافق تا سال ۲۰۳۵ ادامه خواهد یافت.

به نوشته این تارنمای خبری، توافق گازی اخیر میان ترکیه و عمان گام مهمی از تقویت همکاری های اقتصادی دو کشور است. این توافق اقدام مثبتی برای تامین انرژی ترکیه است و فرصت های تازه ای را برای همکاری و سرمایه گذاری مشترک میان دو کشور فراهم می کند.

در بخش دیگر این گزارش آمده است: چالش های اقتصادی پیاپی ترکیه به ویژه در زمینه کمبود انرژی سبب شد که آنکارا در سال ۲۰۲۳ با دولت عمان مذاکره کند و تفاهنامه ای را در حوزه انرژی با این کشور امضا نماید.

در آن زمان وزیر انرژی ترکیه اعلام کرد هدف از امضای این تفاهمنامه وارد کردن سالیانه حدود ۱.۴ میلیارد متر مکعبگاز از عمان به مدت ۱۰ سال است.

چالش‌های توافق گازی ترکیه با عمان

«جلال بکار» کارشناس مسائل اقتصادی در این زمینه به تارنمای الخلیج آنلاین اظهار داشت، امنیت اقتصادی اکنون به ویژه پس از جنگ اوکراین و روسیه و تغییر منافع قدرت های بزرگ و تغییر نقشه راه سیاسی و اقتصادی دولت ها برای همه کشورها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. زیرا کشورهای جهان چشم انداز اقتصادی مشخصی ندارند.

وی افزود ترکیه هم در شرایطی که با بحران اقتصادی داخلی و بدهی خارجی دست و پنجه نرم می کند برای رسیدن به امنیت پایدار اقتصادی تلاش می کند و رسیدن به این هدف بدون امنیت انرژی تحقق نخواهد یافت. این کشور در سال بیش از ۶۲ میلیارد متر مکعب گاز نیاز دارد و سالیانه بیش از ۱۲ میلیارد دلار در زمینه انرژی هزینه می کند. این رقم بر روی اقتصاد این کشور به ویژه در زمینه تامین ارز خارجی تاثیر گذار است. با توجه به چنین مسائلی ترکیه بر روی برخی توافقنامه ها با کشورهایی که دارای سیاست متوازنی هستند از جمله عمان تکیه کرده است.

وی تصریح کرد که با اینحال چالش های لجستیک می تواند توافق ترکیه و عمان را به ویژه در زمینه نقل و انتقال انرژی با مشکل روبرو سازد.

پایان/

۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۰
کد خبر: 29323

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 2 =