آیا اردوغان به غزه خیانت می‌کند؟

به اعتقاد کارشناسان اجرای واقعی تحریم رژیم صهیونیستی از سوی ترکیه می تواند بزرگترین چالش را برای این رژیم رقم بزند، پیامدهای سنگینی را برای بخش های حیاتی آن داشته باشد و شرایط را برای شهروندان اسرائیل خیلی سخت کند.

به گزارش تحریریه روزنامه «العربی الجدید» چاپ لندن در گزارش خود درباره پیامدهای تحریم رژیم صهیونیستی از سوی ترکیه و آسیب های احتمالی آن برای تل آویو نوشت: در صورتی که تحریم رژیم اشغالگر از سوی ترکیه جنبه عملی به خود بگیرد، این رژیم با معادله سختی روبرو خواهد شد.

داده های ارائه شده از سوی دفتر آمار این رژیم نشان می دهد حجم کالاهایی که اسرائیل در سال ۲۰۲۳ میلادی از ترکیه وارده کرده است به حدود ۴.۶ میلیارد دلار رسید که این رقم ۵ درصد از کل واردات اسرائیل را به خود اختصاص داده بود. در واقع ترکیه پنجمین صادر کننده بزرگ کالا به اسرائیل به شمار می رود.

گفتنی است که ترکیه در همین دوره زمانی کالاهایی به ارزش ۱.۵۶ میلیارد دلار از اسرائیل وارد کرد و رژیم صهیونیستی دهمین صادر کننده کالا به بازارهای ترکیه به شمار می رود.

آیا اردوغان به غزه خیانت می‌کند؟

طبق آمارهای سال ۲۰۲۴، در سه ماه نخست سال جاری هم ۴.۸ درصد از کل واردات اسرائیل از ترکیه بوده است. از این رو، تحریم اسرائیل از سوی ترکیه اثرگذار خواهد بود و سبب افزایش محسوس قیمت و کمبود کالا در بازارهای این رژیم خواهد شد. اگر هم جایگزینی برای کالاهای ترکیه ای پیدا شود به طور قطع قیمت آن به دلیل کاهش عرضه و افزایش هزینه ها و زمان نقل و انتقال، گرانتر از قبل خواهد بود.

به نوشته روزنامه العربی الجدید، نگرانی اصلی اسرائیلی ها آن است که در آینده ترکیه گام های بیشتری را در تحریم این رژیم بردارد و حتی مانع از پرواز هواپیماهای این رژیم در حریم هوایی خود شود و اجازه ندهد که کشتی های این رژیم از تنگه بسفور و داردانل عبور کنند. همچنین این نگرانی در تل آویو وجود دارد که ترکیه مانع از ورود غلات از روسیه و اوکراین به سمت اسرائیل شود.

از طرف دیگر با توجه به اینکه بیشترین نفت مورد نیاز اسرائیل از کشورهای آسیای میانه از جمله آذربایجان و قزاقستان تامین می شود و این نفت از طریق ترکیه به سرزمین های اشغالی انتقال می یابد، تحریم های سخت تر آنکارا می تواند رژیم اسرائیل را بسیار بیشتر از قبل آزار دهد.

در هر صورت به اعتقاد کارشناسان، اجرای واقعی تحریم ها از سوی ترکیه عمق اقتصاد اسرائیل را هدف می گیرد و پیامدهای آن بخش های مهم و حیاتی این رژیم را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

آیا اردوغان به غزه خیانت می‌کند؟

روزنامه اقتصادی و عبری زبان «کاکالیست» هم طی گزارشی اعتراف کرده است که پیامدهای تحریم های آنکارا به زودی در جیب شهروندان و بازارهای اسرائیل خود را نشان می دهد، ضمن آنکه مواد اولیه صنایع و کالاهای اساسی و مواد غذایی گران خواهند شد.

بر اساس گزارش این روزنامه، از میان همه بحران های مختلف داخلی، خارجی و دیپلماتیک که این رژیم با آن دست و پنجه می کند، اجرای تحریم ها از سوی ترکیه بزرگترین چالش برای اسرائیل است زیرا این تحریم ها می توانند بیشترین تاثیر را برای اسرائیل و بر شهروندان آن به دنبال داشته باشد.

روزنامه عبری زبان «یدیعوت احرونوت» هم نوشت با وجود اینکه مسولان اسرائیل اعلام کرده اند قادر هستند کالاهای ترکیه را از طریق آمریکا، آلمان، انگلیس، یونان و قبرس جایگزین کنند اما تامین کالا از این کشورها هزینه ها را بسیار بالا می برد زیرا افزایش مسافت و بالاتر رفتن هزینه های بارگیری موجب می شود تا کالاها گرانتر به دست مشتریان برسند.

پایان/

۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰۸:۰۰
کد خبر: 29534

برچسب‌ها

اخبار مرتبط