جو بایدن در تنگنا

روزنامه فایننشال تایمز نوشت: تصمیم دیوان بین‌المللی کیفری برای صدور حکم بازداشت مقامات ارشد رژیم اسرائیل، از جمله بنیامین نتانیاهو نخست وزیر این رژیم، جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا را از نظر دیپلماتیک و سیاسی در تنگنا قرار می‌دهد.

به گزارش تحریریه، ایرنا به نقل از این روزنامه انگلیسی افزود: دیوان بین المللی کیفری تنها چند ساعت بعد از نشست های جیک سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا با مقامات (رژیم) اسرائیل در اورشلیم (قدس) اعلام کرد که قصد دارد علیه مقامات این رژیم حکم بازداشت صادر کند؛ تصمیمی که سیاستمداران آمریکایی را دچار خشم و اختلافات سیاسی کرده است.

جو بایدن و مایک جانسون رئیس جمهوریخواه مجلس نمایندگان آمریکا، اظهارات کریم خان دادستان دیوان بین المللی کیفری را در باره صدور احکام بازداشت علیه نتانیاهو و رهبران حماس به دلیل ارتکاب جنایت جنگی محکوم کرده اند.

فایننشال تایمز با اشاره به چالش بایدن در داخل و در سطح دیپلماتیک در صورت صدور این حکم نوشت: دفاع رئیس جمهوری آمریکا از نتانیاهو و (رژیم) اسرائیل تهدید تشدید اختلافات برسر جنگ غزه را در داخل حزب دموکرات در بر دارد به ویژه اینکه این حزب برای نبردی دشوار در انتخابات پیش رو آماده می شود.

اما هر گونه اقدام تلافی جویانه علیه دیوان بین المللی کیفری، تلاش های آمریکا را برای نشان دادن خود به عنوان یک میانجی در مذاکرات پایان درگیری غزه تضعیف خواهد کرد و باعث تخریب بیشتر جایگاه این کشور در میان بسیاری از کشورهای موسوم در جنوب جهانی خواهد شد.

بایدن ابتدا ماه جاری میلادی تلاش کرد وانمود کند که در زمینه طرح های کابینه نتانیاهو در حمله به شهر رفح از وی فاصله گرفته است و مدعی شد که واشنگتن در صورت بروز هر حمله ای کمک تسلیحاتی به رژیم اسرائیل را تعلیق می کند.

اما نتانیاهو به حمله در شرق رفح ادامه داد و باعث آوارگی صدها هزار فلسطینی در عملیاتی شد که آمریکا مدعیست دامنه اختیاراتش در آن محدود است.

وزارت خارجه آمریکا همچنین در گزارشی به کنگره تایید کرد که (رژیم) اسرائیل احتمالا از سلاح های ساخت آمریکا در تناقض با قوانین بین المللی انسان دوستانه استفاده کرده است، اما این وزارتخانه از اتهام رسمی این رژیم خودداری کرد.

به نوشته فایننشال تایمز، یکی از نشانه های مخالفت با موضع بایدن در خصوص درگیری های اخیر در واکنش برنی سندرز سناتور آمریکایی و ایهان عمر نماینده زن دموکرات کنگره آمریکا بروز کرده که از تصمیم دادستان دیوان بین المللی کیفری برای صدور حکم بازداشت مقامات اسرائیلی استقبال کرده اند.

سندرز در این زمینه گفت: نتانیاهو اقدامات جنگی تخریبی بی سابقه ای را علیه کل مردم فلسطین انجام داد و باعث شهادت یا زخمی شدن بیش از ۵ درصد از جمعیت فلسطین شده است.

وی افزود: دادستان دیوان حق دارد که چنین اقداماتی را انجام دهد. احکام بازداشت ممکن است اجرایی شوند یا نشوند اما لازم است که جامعه بین المللی به قوانین بین المللی پایبند باشند.

فایننشال تایمز نوشت: در عین حال دموکرات های بیشتری با گرایشات میانه روانه تر، همچون چاک شومر رهبر اکثریت سنای آمریکا تصمیم دیوان را ناعادلانه توصیف کرده است.

وی مدعی شد که هرگز نمی‌توان حق (رژیم) اسرائیل برای دفاع از خود را با تروریسم و بربریت حماس یکسان دانست.

بایدن در بیانیه ای کوتاه در کاخ سفید از تصمیم دیوان بین المللی کیفری برای صدور حکم بازداشت نتانیاهو انتقاد کرده و این تصمیم را ظالمانه دانست.

وی گفت باید واضح بگویم: هیچ شباهتی میان (رژیم) اسرائیل و حماس وجود ندارد. ما همیشه در کنار (رژیم) اسرائیل در برابر تهدیدات علیه امنیت آن خواهیم بود.

پایان/

۳ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۰:۰۰
کد خبر: 29636

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 6 =