سوناک در سراشیبی شکست انتخاباتی

نتایج تازه‌ترین نظرسنجی صورت گرفته در انگلیس نشان می‌دهد که «ریشی سوناک» رهبر حزب حاکم محافظه‌کار نه تنها شانسی برای پیروزی در انتخابات ۱۴ تیرماه ندارد بلکه طبق آمارها، قریب به اتفاق مردم این کشور از پیروزی مجدد او در انتخابات سرخورده و ناراحت خواهند شد.

به گزارش تحریریه، یافته‌های موسسه افکارسنجی یوگاو حاکیست که از هر ۱۰ انگلیسی، شش نفر تمایل ندارند که سوناک برای پنج سال دیگر قدرت سیاسی در این کشور را در اختیار داشته باشد. سوناک اواخر سال ۲۰۲۲، در میان بحران حزب حاکم محافظه‌کار، زمانی که بوریس جانسون به دلیل رسوایی پارتی‌گیت استعفا داده و لیز تراس جانشین او نیز به دلیل سیاست‌های بحث‌برانگیز اقتصادی، اوضاع مالی کشور را با بحران مواجه کرده بود، سکان دولت را به دست گرفت.

ایرنا در این زمینه نوشت، سوناک پس از یک دوره پنهان‌کاری درباره زمان برگزاری انتخابات سراسری، دوم خرداد ماه با استناد به آخرین گزارش دفتر آمارهای ملی انگلیس درباره کاهش نرخ تورم، مقابل دفتر نخست وزیر حاضر شد و مردم را برای شرکت در انتخابات سراسری ۱۴ تیرماه دعوت کرد.

این تصمیم در شرایطی که حزب مخالف دولت (کارگر) با فاصله زیادی پیشتاز نظرسنجی‌های عمومی است، بزرگترین قمار زندگی سوناک تعبیر شده است. نتایج تمام افکارسنجی‌های صورت گرفته حاکیست که حزب حاکم محافظه‌کار شکست سنگینی را در انتخابات آتی تجربه خواهد کرد و این احتمال وجود دارد که دو سوم کرسی‌های خود را در پارلمان از دست بدهد.

موسسه افکارسنجی یوگاو در تحلیلی نوشت: یک اصل اساسی برای سیاستمداران مطرح است که عموم مردم را ناراحت نکنند. سوناک تلاش می کند مردم را متقاعد کند تا در انتخابات پیش‌رو برای پنجمین دوره متوالی به حزب محافظه‌کار رای دهند اما زمانی که حضور شما در مسند نخست وزیری، مردم را ناراحت می‌کند، تکلیف چیست؟

یوگاو افزود: برای اکثر بریتانیایی‌ها، بقای سوناک در قدرت چشم انداز جذابی نیست. ۵۹ درصد مردم از پیروزی مجدد محافظه‌کاران ناراضی خواهند بود و ۶۲ درصد هم نسبت به احتمال تشکیل دولت ائتلافی میان حزب محافظه‌کار و یکی از احزاب سیاسی، ابراز ناخرسندی کرده‌اند.

از میان کسانی که در انتخابات سال ۲۰۱۹ به حزب محافظه‌کار رای دادند و بوریس جانسون را با اختلاف ۸۰ کرسی پارلمانی راهی خانه شماره ۱۰ خیابان داونینگ استریت کردند، فقط ۳۸ درصد از پیروزی مجدد این حزب در انتخابات ۱۴ تیرماه حمایت و ابراز رضایت کرده‌اند. در مقابل شمار حامیان حزب کارگر به رهبری «کی‌یر استارمر» در قیاس با سال ۲۰۱۹ جهش قابل توجهی را تجربه کرده است.

سوناک و استارمر دو روز پیش برای نخستین مناظره انتخاباتی در شبکه تلویزیونی آی‌تی‌وی انگلیس حاضر شده و برنامه‌های خود را برای اداره کشور مطرح کردند. سوناک حزب کارگر را به بی‌برنامگی متهم کرد و استارمر نیز مقصر مشکلات اقتصادی کشور را ۱۴ سال حکمرانی محافظه‌کاران توصیف کرد.

رهبر حزب کارگر گفت: «سوناک می‌گوید برنامه‌های دولت او موفق بوده است، پس چرا انتخابات سراسری را زودتر از موعد برگزار می‌کند. او می‌داند که تورم باز هم بالا خواهد رفت، بهای انرژی در فصل پاییز بیشتر خواهد شد، اما این مسائل را بازنگو نمی‌کند.»

نخست وزیر انگلیس در پاسخ ادعا کرد:‌ «استارمر تمام پیشرفت‌ها و دستاوردهای کشور را به خطر خواهد انداخت و می‌خواهد دوهزار پوند دیگر بر مالیات هر نفر بیفزاید». استارمر هم در جواب یادآور شد: «او نخست وزیری است که در دولت او مالیات‌ها ۲۶ بار افزایش یافت»

این مناظره البته با حاشیه‌های زیادی مواجه بود و بر اساس گزارش رسانه‌ها، شماری از کارکنان وزارت دارایی انگلیس طی نامه‌ای به آقای استارمر نوشتند که از ادعاهای اقتصادی سوناک حمایت نمی‌کنند. هم زمان فعالان شبکه‌های مجازی با هشتگ دروغگو به این مناظره واکنش نشان داده و «اد دیوی» رهبر حزب لیبرال دمکرات نیز نحوه مناظره دو طرف را اهانت به دمکراسی خواند.

به هر روی مردم انگلیس ظرف چهار هفته دیگر پای صندوق‌های رای خواهند رفت تا درباره سرنوشت سیاسی این کشور تصمیم‌گیری کنند و طبق بیشتر نظرسنجی‌ها حزب حاکم محافظه‌کار پس از ۱۴ سال حکومتداری، روزهای پایانی خود را در قدرت سپری می‌کند و ممکن است با سنگین‌ترین شکست ۱۱۸ سال اخیر روبرو شود.

پایان/

۱۷ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۰:۰۰
کد خبر: 29772

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 1 =