بایدن و استفاده از میراث ترامپ و اوباما

رویکرد جو بایدن در سیاست خارجی نشان می دهد که نباید انتظار تغییر شگرف داشته باشیم، و مشی دولت وی تحریم دوره ترامپ و فشار دوره اوباما با ائتلاف سازی های جهانی خواهد بود.

به گزارش تحریریه، به دلایل گوناگون سیاس و غیرسیاسی موضوع انتخابات آمریکا در ایران فراتر از هر کشوری و حتی در برخی مواقع از ایالات متحده برجسته شده است. از قضا تمایل به پیروزی نامزد دموکرات در انتخابات آمریکا که پیش از این در مجموعه مذاکرات هسته ای که به برجام منجر شد، بسیار بالا است. به رغم تاکید مقام های ارشد کشورمان که انتخاب مردم آمریکا تاثیری در ساست و خواست تهران ندارد، اما در چند روز اخیر پس از برگزاری انتخابات ۱۳ آبان و با رسانه ای شدن آمار رای صندوق های ایالتی و افزایش شانس هر یک از دو نامزد دونالد ترامپ یا جو بایدن به سرعت شاخص ها در بازار اقتصادی ایران تحت تاثیر قرار گرفته است. پس باید اعتراف کرد بسیاری از امور جامعه به انتخابات آمریکا گره زده شده است.

 به نظر می رسد دست هایی در داخل کشور تلاش دارند تا پیروزی دموکرات ها در انتخابات را موجب بهبود شگرف اقتصادی القا کنند و از اینرو مردم برای شکست ترامپ و از سرگیری مذاکره با واشنگتن تشنه کنند. یعنی همان اقدامی که در سال ۱۳۹۳ در فضای عمومی جامعه ایجاد شد.

اما باید دید سیاست خارجی که جو بایدن دنبال می کند چیست و چه تاثیری بر ایران خواهد داشت. وی به وضوح اعلام کرده است که در صورت انجام همه تعهدات هسته ای از سوی ایران، واشنگتن هم به برجام باز می گردد. وی تصریح می کند مذاکرات آتی با ایران صرفا هسته ای نخواهد بود و حتما مسائلی همچون برنامه موشکی و سیاست منطقه ای ایران هم مورد گفت وگو قرار می گیرد.

البته بایدن و نزدیکان وی تصریح می کنند بازگشت به برجام به معنی این نیست که همه مفاد توافق هسته ای از سوی آمریکا به اجرا در می آید بلکه بخش عمده ای از تحریم ها که در حدود ۳ سال گذشته به  اجرا در امده اند به قوت خود باقی می مانند و تنها ممکن است مسیرهای مالی محدودی برای انتقال دارو و ارز برای مقابله با کورونا باز شود و احتمالا مجوزهای فروش جزئی نفت خام (همچون مجوز فروش روزانه یک ملیلون بشکه که در ماه های پش از امضا برجام برقرار بود) صادر شود.

بایدن، سیاستمداری کارکشته و باسابقه در سیاست خارجی

خوش بینی به بایدن اشتباه محض است زیرا وی همان هدف ترامپ یعنی مذاکره و تسلیم سازی ایران را از سریق مذاکره دنبال می کند و متاسفانه باید گفت احتمال موفقیت دموکرات ها در تشدید فشارهای بین المللی علیه ایران بسیار بیشتر از ترامپ خودخواه و منزوی است. گفتنی است

در حوزه سیاست خارجی بایدن بسیار بیشتر از اوباما سابقه و تجربه دارد

دموکرات ها و گروه همراه بایدن یا بعبارت بهتر تیم اوباما تبحر ویژه ای در تشکیل ائتلاف های جهانی و همراه سازی رسمی اروپا و شاید روسیه و چین با خود دارند. گفتنی است در حوزه سیاست خارجی بایدن بسیار بیشتر از اوباما سابقه و تجربه دارد. محبوبیت جهانی اوباما و حمایت تمام قد وی از بایدن برگ برنده بزرگی در پیشبرد سیاست خارجی دولت بایدن به شمار خواهد رفت.

تیم مشاوران جو بایدن در عرصه سیاست خارجی تقریبا ترکیبی مشابه با مشاوران وزارت امور خارجه آمریکا در دوره ریاست جمهوی باراک اوباما دارد. جالب اینجاست بسیاری از آن ها در موضوع مذاکرات و پرونده هسته ای ایران نقش پررنگی داشتند و اکنون به احتمال زیاد با ارتقا درجه در دولت بایدن روبرو خواهند شد.

به نوشته گلوبال ریسرچ، خود جو بایدن در دوره ۸ ساله ریاست جمهوری باراک اوباما معاون وی بود و نقشی محوری در سیاست های متناقض در مورد عراق، ایران، مصر، سوریه و لیبی داشت. بایدن در سال ۲۰۰۳ ریاست کمیته سیاست خارجی کنگره را برعهده داشت و عالیرتبه ترین مقام دولتی بود که در کنگره در توجیه برجام سخن گفت و نمایندگان را تاحدودی متقاعد ساخت. علاوه بر این مجله فارین پالسی در ماه جولای فاش ساخت بایدن به صورت غیررسمی تیم ۲ هزار نفری را در حیطه سیاست خارجی و امنیت ملی و در ۲۰ کارگروه، گرده هم آورده است تا به وی کمک کنند.

۴۰۰ عضو کنوانسیون ملی دموکرات ها در نامه ای سرگشاده پیش از این به بایدن اعلام کردند زمان کنار گذاشتن سیاست خارجی مبتنی بر حمایت از اقتدارگرایان، تغییر رژیم، مداخلات نظامی ناموفق و داشتن نقش پلیس جهانی فرا رسیده است. زیرا مردم آمریکا  از تضییع منابع و بودجه خود برای اشغال دائمی و جنگ، قتل عام و ایجاد کینه جهانی خسته شده اند و خواستار رسیدگی به امور زیست محیطی، مراقبت های درمانی، مسکن و آموزش هستند.

به اعتقاد «میلدرد الیزابت سندرز» استاد دانشگاه کرنل ایالات متحده، هنوز مشخص نیست اگر بایدن انتخاب شود، وی سیاست تغییر رژیم، حملات پهپادی و حمایت از حکومت های خودکامه در خاورمیانه را کنار بگذارد.  

به نوشته مرکز پژوهشی میدل ایست آی «تاکنون سابقه بایدن و مشاورانش نشان می‌دهند که به غیر از بحث بازگشت به توافق آب و هوایی پاریس، شواهد زیادی از دگرگونی در چارچوب سیاست خارجی کاخ سفید مشاهده نمی شود».

در گزارش بعد مهمترین مشاوران جو بایدن در حیطه سیاست خارجی به صورت مختصر معرفی می شوند.    

پایان/

۱۶ آبان ۱۳۹۹ - ۲۰:۵۱
کد خبر: 387

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 8 =