بهترین سرمایه گذاری برای خانوارهای ایرانی در 6 ماه آینده چیست؟

خانوارهای ایرانی در 6 ماه آینده در چه حوزه هایی می بایست سرمایه گذاری کنند تا بهترین عایدی را داشته باشند؟

به گزارش تحریریه، خانوارهای ایرانی در 3 سال اخیر بازنده اصلی تحولات اقتصادی بوده و به ندرت توانسته اند وضعیت عایدات مالی خود را بهبود بخشند. دلیل این اتفاق عدم توان درست پیش بینی تحولات بوده است و این حقیقت که مردم همواره از تصمیم گیران اقتصادی و شبکه های رانتی دولتی، خصوصی و خصولتی عقبتر هستند.

در 3 سال اخیر بازندگان اصلی بحران ادامه دار اقتصادی ایران در دوران اعتدال؛ دارندگان پول نقد بوده است. کسانی که پول نقد نگهداری کرده اند در 36 ماه گذشته پس اندازشان نابود شده است و حتی اگر در بانک هم سپرده گذاری کرده باشند؛ ارزش سپرده گذاری آنها حتی دو برابر هم نشده است. درحالیکه در بازار ارز 10 برابر و در بازار طلا 13 برابر افزایش قیمت اتفاق افتاده است. در سایر بازارها هم وضع به همین منوال است و حتی در بازار مسکن با کمترین میزان رشد، سطح قیمت ها 5.8 برابر شده است.

از گذشته که بگذریم، در آینده نزدیک چه باید کرد؟

خانوارهای ایرانی به دلایلی که توضیح داده می شود بهتر است در 6 ماه آینده در هیچ بازاری ورود نکرده و پول نقد نگهداری کنند. این نگهداری پول نقد می تواند به صورت سپرده گذاری در بانک هم باشد.

سطح قیمت ها در 6 ماه آینده نزولی است و در هیچ بازاری افزایش قیمت نخواهیم داشت، به همین دلیل هرکسی که پول نقد داشته باشد می تواند در ماههای آینده ارزانتر خرید کرده و عایدی بیشتری داشته باشد.

حباب نرخ ارز که به وسیله بانک مرکزی با ورود به بازار برای جمع آوری دلار؛ یک میلیارد دلار خرید ارز در دروان همتی به روایت گزارش رسمی بانک مرکزی؛ باعث شد تا قیمت دلار به رقم حیرت آور 33 هزار تومان برسد.

کارشناسان اقتصادی معتقدند، بازی ارزی بانک مرکزی تمام شده و اگرچه این نهاد پولی مانع کاهش سریع نرخ ارز به دلیل منافع شبکه رانتی خصولتی ها و خصوصی های نزدیک به جریان قدرتمند اقتصادی شده و عملا بانک مرکزی دارد دلارهای آنها را با نرخ های بالا می خرد، اما این روند کوتاه مدت است و دوامی نخواهد داشت.

سقوط قیمت دلار باعث سقوط قیمت طلا و به گل نشستن بازار مسکن خواهد شد. کمااینکه نرخ ها در بازار مسکن حدود 15 درصد کاهش پیدا کرده است، که به زودی بر بازار اجاره ها هم اثرگذار می شود.

بازار کالاهای وارداتی هم با نرخ دلار پیوند یکایک دارد و حباب قیمتی ناشی از عدم ورود کالا به کشور که به وسیله بانک مرکزی ایجاد شده بود با ورود محکم کمیسیون جهش تولید مجلس که به آزادسازی میلیون ها تن کالا انجامید، شکسته است. نتیجه اینکه قیمت کالاهای وارداتی هم کاهش خواهد یافت.

قیمت ها در بازار خودرو هم تا نصف کاهش می یابد و در صورتی که رزم حسینی وزیر وزیر صنعت، معدن و تجارت موفق به آزادسازی واردات خودرو شود، شاهد ریزش سنگین در بازار خودرو خواهیم بود.

نتیجه گیری

تمام شواهد نشان می دهد که حفظ نقدینگی و پرهیز از ورود به بازارهای مسکن، کالاهای وارداتی، طلا و ارز بهترین سیاست ممکن برای خانوارهای ایرانی است و حتی کالاهای مشابه داخلی هم که با وارد نشدن کالاهای وارداتی به دلیل عدم فضای رقابتی در داخل کشور شاهد قیمت های بالا بودند؛ مانند لوازم خانگی؛ کاهش قیمت خواهند داشت. نتیجه این وضعیت چیست و چه باید کرد؟

فعلا دست نگه دارید، بعدا خرید کنید!

پایان/

۲۳ آبان ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۶
کد خبر: 419

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 13 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۹:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۳
      0 0
      بُزَک نمیر بهار میاد ....... کُمیزه با خیار میاد اونقدر وایستی تا زیر گلمون علف سبز بشه!!