آیا ایران موافقت با بازگشت بایدن به برجام را مشروط به پرداخت غرامت می کند؟

سوزان مالونی معتقد است که بایدن باید به برجام باز گردد، هرچند که ممکن است ایران از آمریکا بابت خروج از برجام مطالبه غرامت کند.

به گزارش تحریریه، کارشناسان حزب دمکرات در آمریکا معتقدند که «دونالد ترامپ» در چهار سال ریاست جمهوری شرایطی را برای آمریکا رقم زد که بسیاری از متحدان واشنگتن هم از این کشور بیزار شدند. رفتار و سیاست های یکجانبه دولت ترامپ تقریبا در همه مسائل موجب شد تا تنها اسرائیل و چند کشور عربی حاشیه خلیج فارس از شکست وی در انتخابات ناراحت باشند.

بسیاری از تحلیلگران ایالات متحده کنونی را منزوی ترین آمریکا پس از جنگ جهانی دوم می دانند و اعتقاد دارند اگر دولت این کشور کماکان به دنبال داشتن نقش برتر در جهان است باید هرچه سریعتر دست به کار شود، مسیر واشنگتن را تغییر دهد و بسیاری از خرابی ها را ترمیم کند. یکی از نخستین گزینه ها برای نشان دادن یک آمریکای متفاوت از دوره ترامپ، توافق هسته ای با ایران ارزیابی می شود.

«سوزان مالونی» معاون و تحلیلگر ارشد اندیشکده بروکینگز اعتقاد دارد دولت ترامپ به این دلیل از برجام خارج شد تا خود را نسبت به رئیس جمهوری پیش از آن یعغنی «باراک اوباما» متفاوت نشان دهد.

این کارشناس مسائل خاورمیانه تاکید دارد، دولت بایدن بازگشت به توافق هسته ای را به عنوان نمادی برای جهانیان مورد استفاده قرار می دهد تا به جهانیان نشان دهد که ایالات متحده بار دیگر آماده است از دیپلماسی برای رفع سخت ترین چالش های جهان استفاده کند. به عبارت دیگر ایالات متحده به جهان اعلام می دارد حاضر است تا با همکاری شرکای خود با وجود اختلاف نظر در دیگر مسائل، به حل مشکلات بپردازد.  

وی در تحلیلی در تارنمای برترین اتاق فکر جهان عنوان داشت: البته چالش این خواهد بود که ایران هم حرف هایی دارد و همان زمان که می گوید تخفیف تحریم ها را می خواهد به ویژه از ایالات متحده خواسته های دیگری را هم مطرح می کنند. باور ایران این است که آمریکا به صورت غیرقانونی از توافق خارج می شود. ضمن آنکه این احتمال وجود دارد در سال ۲۰۲۱ یک پیام منسجم از تهران صادر شود که به دنبال دریافت نوعی غرامت به خاطر هزینه و زیان های چندصدمیلیارد دلاری است که بابت تحریم ها و فشار حداکثری دولت ترامپ و خروج کاخ سفید از برجام متقبل شده است.

معاون برنامه سیاست خارجی بروکینگر تاکید کرد: حدس من این است که ما در مرحله نخست باید به دنبال اعمال یک فشار ابتدایی برای راه اندازی دیپلماسی باشیم تا دو طرف برای بازگشت به توافق و رعایت تعهدات در توافق هسته ای متقاعد شوند. اما این امر لزوما به مفهوم پرش یکباره به درون توافق و اجرای کامل برجام نیست زیرا این امر به اعطای امتیازات و موافقت جدی هر دوطرف نیاز دارد تا در حقیقت شرایطی را فراهم آورد که به دو طرف اجازه می دهد بار دیگر به تعهدات خود در چارچوب توافق احترام بگذارند. این شرایط ممکن است به عنوان چیزی همچون یک توافق هسته ای موقت تعبیر شود.

شواهد در غرب حکایت از آن دارد؛ بسیاری از اتاق فکر های آمریکایی و اروپایی به کاخ سفید جو بایدن توصیه می کنند برخی اقدامات نمادین یا تخفیف تحریمی را به عنوان مشوق هایی برای بازگشت تهران به توافق هسته ای مطرح کند. برداشتن ممنوعیت سفر ایرانیان به آمریکا، اجازه ورود برخی داروها و تجهیزات درمانی به ایران یا اعطای مجوز برای دسترسی ایران به منابع ارزی خود و دریافت طلب ها از کشورهای دیگر به عنوان مهمترین محرک یا به عبارت دیگر طعمه هایی مطرح می شوند که می تواند ایران را دوباره به دام غرب برای امضای توافقی تازه بیاندازد.

پایان/

۲۵ آبان ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۵
کد خبر: 434

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 11 =