بانک مرکزی هنوز واردات در برابر ارز صادراتی را اجرا نکرده است

بانک مرکزی در یک اقدام فراقانونی هنوز تصمیم دولت برای اجازه واردات در برابر ارز صادراتی را اجرایی نکرده است.

به گزارش تحریریه، علیرغم اینکه سیاست؛ اجازه به واردکنندگان برای واردات با ارز ناشی از صادرات اعلام گردیده، اما بانک مرکزی در یک اقدام فراقانونی و با استفاده از بروکراسی اداری مانع از عملیاتی شدن این تصمیم شده است.

بانک مرکزی در دو سال اخیر و با استفاده از اختیارات گسترده ای که عبدالناصر همتی به صورت غیررسمی از حسن روحانی گرفته بود، ایجاد مانع سنگین برای ورود کالا به کشور با بهانه بی مبنای عدم وجود ارز کافی و فشار به بازار ارز را در دستور کار قرار داد.

نتیجه این سیاست جمع همزمان دو تناقض ایجاد خودتحریمی داخلی از یک سو و جهش قیمت دلار به 33 هزار تومان بود. جهش قیمت دلار و کمیاب شدن کالا در بازار باعث صعودی شدن مجدد تورم از تابستان سال جاری و فشار سنگین به خانوارهای ایرانی شد  عملا مردم را از بخش عمده بازار خارج کرد.

سیاست خودتحریمی بانک مرکزی تنها پس از تهدید کمیسیون جهش تولید مجلس شورای اسلامی مبنی بر تحقیق و تفحص از بانک مرکزی کنار گذاشته شد و با آمدن رزم حسینی به وزارت صنعت، معدن و تجارت؛ اجازه ورود کالاهای خریدای شده که ارز آنها را بخش خصوصی پیشتر پرداخت کرده و نیازی به ارز بانک مرکزی نداشتند، صادر شد.

پس از آزاد شدن کالاهای وارد شده به گمرکات، به دلیل فشار ناشی از کمبود کالا در بازار تغییر سیاست اتخاذ و صدور مجوز به واردکنندگان با ارزهای صادراتی امکانپذیر شد، اما بانک مرکزی تاکنون این سیاست را اجرا نکرده است.

در صورت عدم تمکین بانک مرکزی به قانون و ادامه اخلال بر سر راه واردات کالاهای ضروری به کشور، شاهد موج جدیدی از کمبود در بازار در سال آینده خواهیم بود و ضروری است مجلس شورای اسلامی علاج واقعه پیش از وقوع کند.

کارشناسان معتقدند که با دلار بالای 20 هزار تومان عملا واردات کالاهای مصرفی اتفاق نیفتاده و تنها کالاهایی وارد کشور خواهد شد که در داخل با قیمت مناسب تولید نمی شود.

پایان/

۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۷
کد خبر: 485

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 0 =