چک بلامحل دولت روحانی به حساب مجلس یازدهم، بحران سال 99 بورس به اسم چه کسی تمام می شود؟

سقوط شاخص بورس در سال 99 حتمی است و دولت روحانی در نقطه حبابی بورس اقدام به عرضه سهام شستا کرد، و مجلس یازدهم راه دشواری برای فرار از چک بی محل دولت دارد.

تهران - تحریریه - سقوط شاخص بورس در سال 99 حتمی است و دولت روحانی در نقطه حبابی بورس اقدام به عرضه سهام شستا کرد، و مجلس یازدهم راه دشواری برای فرار از چک بی محل دولت دارد.

به گزارش تحریریه، سقوط بورس در سال 99 حتمی است و تشکیل حباب های سفته بازانه در بورس اوراق بهادار تهران واقعیت یافته است. سکون تولید و رونق توفانی بورس ناشی از تخلیه نقدینگی در بازار سرمایه است که واپسین روزهای خوش خود را سپری می کند. داده های آماری نشان می دهد که در فروردین سال 99 ارزش بورس و فرابورس با حجم نقدینگی برابر شده است. این نخستین بار نیست که در چنین وضعیتی قرار می گیریم و پدیده کنونی، پدیده ای رایج در سفته بازی است. احسان سلطانی اقتصاددان معتقد است، در ماههای پایانی سال ۱۳۹۲ و پس از شوک ارزی، ارزش جاری بورس به ۴۲۶۰ هزار میلیارد ریال (معادل ۰.۸ حجم نقدینگی) رسید که پس از آن بورس سقوط کرد و ارزش جاری بازار آن برای یک سال به کمتر از ۳۰۰۰ هزار میلیارد ریال سقوط کرد. نسبت ارزش جاری بازار بورس تهران به حجم نقدینگی در ابتدای سال ۱۳۹۹ به ۰.۸ و در روز ۲۶ فروردین ۱۳۹۹ به ۰.۹ بالغ گردید که رکوردی تاریخی به شمار می رود. تشکیل چنین حجمی از تشکیل حباب در تاریخ بورس تهران بی سابقه است، و تنها با دخالت گسترده دولت و بنگاه های بورسی نیمه دولتی به دست آمده است. با اتمام تخلیه نقدینگی در بورس، نخستین لرزش بازار به فرار دسته جمعی تازه واردها و ریزش شاخص ها می انجامد. دوره زمانی این وضعیت در نخستین ماههای آغاز به کار مجلس یازدهم خواهد بود، که باتوجه به وجود اقتصاددانان با تجربه اجرایی در ترکیب خود، امیدها را برای اصلاح وضعیت کنونی زنده کرده است. با این حال مقابله با چک بلامحل دولت حسن روحانی برای بازار سرمایه آسان نیست و تبلیغات طرفداران دولت می تواند مین گذاری کنونی را به پای مجلس بعد بنویسد. مجلس یازدهم می تواند به سرعت دست به کار شده و با استفاده از تیم اقتصادی قدرتمند خود؛ و مهمتر از آن تعریف مجلس آینده به عنوان یک مجلس اقتصادی؛ مانع روی دادن این سفته بازی سیاسی شود. پایان/
۲۸ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۹:۴۴
کد خبر: 6235

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 1 =