آیا ساختار بودجه نویسی مجلس با حضور وزیر اقتصاددان متحول می شود؟

بودجه نویسی در ایران به دلیل ساختار معیوب سازمان برنامه و بودجه و تکمیل این عیب در کمیسیون برنامه و بودجه مجلس به پاشنه آشیل اقتصاد ایران تبدیل شده است.

تهران - تحریریه - بودجه نویسی در ایران به دلیل ساختار معیوب سازمان برنامه و بودجه و تکمیل این عیب در کمیسیون برنامه و بودجه مجلس به پاشنه آشیل اقتصاد ایران تبدیل شده است.

به گزارش تحریریه، بودجه نویسی در ایران به دلیل ساختار معیوب سازمان برنامه و بودجه که بودجه نویسی مبتنی بر هزینه و چانه زنی را نهادینه کرده است، به وسیله نقص جدی در کمیسیون برنامه و بودجه تکمیل می شود. مجلس شورای اسلامی در تمام ادوار گذشته با شدت و ضعف های متفاوت محل تکمیل چانه زنی و بودجه نویسی مبتنی بر هزینه در دولت بوده و هرگز از این لاک مهلک بیرون نیامده است. در مجالس دنیا بیش از دو سوم وقت پارلمان به بررسی بودجه کشور به عنوان یک سند حکمرانی اختصاص پیدا می کند، اما در ایران بودجه کشور یکی از کارهای حاشیه ای مجالس است که محل بده بستان نمایندگان با وزرا می شود و اصل کار مدیریت منابع و مصارف کشور به حاشیه رانده می شود. حضور سید شمس الدین حسینی اقتصاددان شناخته شده و وزیر خلاق در دولت های نهم و دهم که کاندیدای ریاست بر کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی است می تواند باعث تحول و پایان دادن به این سنت آسیب زا باشد. این نخستین بار است که یک اقتصاددان با سابقه وزارت اقتصاد مانند سید شمس الدین حسینی در راس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی قرار می گیرد. ساختار کمیسیون اقتصادی و کمیسیون برنامه و بودجه در ادوار قبل و به خصوص در دوره دهم مجلس شورای اسلامی یکی از دلایل ناکارآمدی مجلس و تداوم سیاست های غلطی مانند پرداخت دلار 4200 تومانی است که دولت کنونی و مجلس قبل آنرا پختند. کارشناسان اقتصادی معتقدند که بحران بی سابقه کنونی کار سید شمس الدین حسینی برای تغییر در شرایط را دشوار کرده است، اما وی که در کارنامه خود طرح تحول اقتصادی و اجرای پروژه دشوار هدفمندسازی یارانه ها را در کارنامه دارد از عهده این وظیفه بر خواهد آمد. پایان/
۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۷
کد خبر: 6767

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 15 =