نهضت سدسازی ادامه دارد و چیزی تا نابودی کامل محیط زیست ایران نمانده است

در دولت حسن روحانی مانند دولت های قبل نهضت سدسازی ادامه دارد و 40 سد جدید ساخته شده است که در آینده محیط زیست ایران را نابود خواهد کرد.

تهران - تحریریه - در دولت حسن روحانی مانند دولت های قبل نهضت سدسازی ادامه دارد و 40 سد جدید ساخته شده است که در آینده محیط زیست ایران را نابود خواهد کرد.

به گزارش تحریریه، نهضت سدسازی از دوران اکبر هاشمی رفسنجانی و عمدتا با وام های بانک جهانی آغاز و به سیاست تمام دولت های بعدی تبدیل شده است. افراط در سدسازی باعث از بین رفتن تالاب های ایران شده و بحران ریزگردها را پدید آورده است که تا مدتها با پنهان سازی حقیقت به کشورهای همسایه به خصوص عراق نسبت داده می شد. تولید برق از آب در دشت های نیمه خشک ایران باعث حیرت کارشناسان بین المللی بوده و معلوم نیست اصرار بر این سیاست مخرب با چه اهدافی انجام می شود. اردکانیان وزیر نیرو در دولت دوازدهم که مدتها در سازمان ملل هم کار کرده است در راستای ادامه نهضت سدسازی و از بین بردن محیط زیست ایران از ساخت 40 سد جدید در دولت اعتدال خبر داد. منافع سدسازی در بیابان های نیمه خشک ایران و تعطیل کردن روش های نوین آبیاری و کشاورزی فایده ای جز پر کردن جیب پیمانکاران و کمک به سیاست آمریکا در تخریب زیست بوم ایران ندارد. خشک شدن تالاب ها، کاهش ذخایر آبهای زیرزمینی و ایجاد تشتک تبخیر تنها نتایج سیاست سدسازی در 30 سال گذشته بوده است. برآورد می شود که تاکنون بیش از 200 میلیارد دلار برای ساخت سدهایی که محیط زیست ایران را به حالت نیمه مرگ درآورده اند هزینه شده است. انتظار می رود که مجلس یازدهم برای متوقف ساختن این سیاست مخرب و وارداتی دست به کار شده و فرآیند تخریب سدهای موجود را مانند کشورهایی چون آمریکا آغاز کند. در آمریکا در 10 سال گذشته بیش از 2800 سد تخریب شده است و این روند ادامه دارد تا بتوانند بخشی از آسیب های ناشی از سدسازی را در دهه های آینده جبران کنند. پایان/
۱۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۹:۰۳
کد خبر: 6868

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 9 =