رشد بورس متوقف شد، سفته بازی در پایان راه، بازی بعدی کجاست؟

شاخص بورس در مرز 2 میلیون واحد متوقف شده و فهم بازار بعدی برای سفته بازی و کشف ریشه های آن؛ در پیش بینی وضعیت کوتاه مدت اقتصاد ایران تاثیر مهم دارد.

تهران - تحریریه - شاخص بورس در مرز 2 میلیون واحد متوقف شده و فهم بازار بعدی برای سفته بازی و کشف ریشه های آن؛ در پیش بینی وضعیت کوتاه مدت اقتصاد ایران تاثیر مهم دارد.

به گزارش تحریریه، شاخص بورس در مرز 2 میلیون واحد متوقف شده است و انتظار می رود افزایش بیشتری نداشته و دوران یک و نیم ساله ریزش و تعدیل آن آغاز شود. اگرچه ماشین چاپ پول دولت هم در سرنوشت بازار بورس تاثیر مستقیم و بی جایگزین دارد، اما لو رفتن بازی بانک ها باعث حساس شدن نهادهای ناظر شده و مانعی سخت در برابر به مهلکه بردن اقتصاد با بازار داغ سفته بازی ایجاد کرده است. رویکرد بانک مرکزی در جهت تامین مالی بهتر اقتصاد و تقویت بخش واقعی نیست و نمی توان انتظار داشت دولت به درآمدهای مالیاتی بیشتری برسد و مباحثی مانند پولی شدن کسیر بودجه مطرح شده است. پولی شدن کسری بودجه از نظر دور نیست، اما بر استقراض دولت از بانک ها ترجیح دارد و به جای اضافه برداشت از منابع بانک مرکزی برای ریخته شدن به حساب بانکها، این منابع را مستقیما روانه دولت کرده و ملت را به بانک ها بدهکار نمی کند. افزایش فهم نهادهای عالی ناظر نظام از کنش کنشگران اقتصادی هرگز به اندازه مقطع کنونی جامع نبوده است که باعث افزایش امیدها به اصلاح روندهای کنونی می شود. با این حال، پایان رویای بورس تبعات دیگری نیز دارد و همه ماجرا به همین جا ختم نمی شود. برندگان بورس نقدینگی قابل توجهی دارند که به سمت بازارهای دیگر هدایت خواهند کرد. اما اندازه آنها نسبت به کلیت بازار اندک است و نمی توانند سفته بازی دیگری را در گوشه ای از اقتصاد کشور بر پا کند. هرگونه سفته بازی جدیدی در اقتصاد بدون حضور بانک ها و نهادهای حقوقی غیرممکن است. افزایش چند درصدی در قیمت مسکن تا پایان سال محتمل است، اما نمی توان آن را به حساب برندگان بورس و از راه رسیدن نقدینگی های بورس بازان پیروز گذاشت و مردم بهتر است با منطق کارشناسی تحولات را دنبال کنند. به نظر می رسد که دوران ایجاد اغتشاش در اقتصاد کشور به پایان رسیده و در یک سال آینده باید شاهد تبعات سنگین ناشی از رکود تورمی بی سابقه در اقتصاد باشیم و خبری از ویروس های جدید مخرب نیست. پایان/
۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۹
کد خبر: 7268

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 7 =