توفان دخالت روسیه در انتخابات آمریکا ادامه دارد، بایدن یا ترامپ؛ برنده کیست؟ (بخش پنجم)

نظرسنجی ها نشان می دهد که وضعیت ترامپ در مقطع کنونی به دلایلی مانند عدم کارآمدی، استبداد رای و کم توجهی به قوانین مطلوب نیست.

تهران - تحریریه - نظرسنجی ها نشان می دهد که وضعیت ترامپ در مقطع کنونی به دلایلی مانند عدم کارآمدی، استبداد رای و کم توجهی به قوانین مطلوب نیست.

به جز شخصیت ضداخلاقی ترامپ در میان اکثریت مردم در آمریکا که تاثیر پذیرفته از نگرش او به نژاد، اقلیت ها، زنان و جنسیت است، اصولا او در صحنه سیاست این کشور به قانون و قانونمندی هم پایبند نیست. رئیس قوه قضائیه او، ویلیام بار، بیش از آنکه به قانونمندی پایبند بماند، به قدرت نامحدود رئیس جمهور متعهد مانده است. کنش قانون گریز او در تمایل به سرکوب اعتراضات مسالمت‌آمیز ضدتبعیض گرایی در این کشور خود را بخوبی به نمایش گذاشت. مثل همه انسان‌های مستبد ترامپ هم از اعتراضات قانونی و مسالمت آمیز شهروندان کشور خود گریزان است. دلیل همه مستبدین در همه جای دنیا این است که اعتراضات شهروندان یک کشور مقبولیت و مشروعیت نظام سیاسی و سیاست‌های آن را به چالش کشیده و آن‌ها نمی‌خواهند نقاط ضعف دولت و نظام‌شان در سطح بین‌المللی به نمایش گذاشته شود. در سیاست خارجی، ترامپ سخت جذب قدرت مطلق مردان مستبد دنیا مانند؛ رئیس جمهور روسیه و کره شمالی است. از ماه مارس سال ۲۰۱۹، سازمان جاسوسی آمریکا (CIA) گزارش داده بود که پوتین با طالبان برای کشتن سربازان آمریکائی در افغانستان به توافق رسیده است. ترامپ در گذشته گفته بود که پوتین به او گفته است که در انتخابات گذشته دخالت نکرده است. او با تکیه بر گفته پوتین، گزارشات مختلف اف بی آی (FBI) و سازمان‌های اطلاعاتی این کشور را در مورد دخالت روسیه در انتخابات گذشته نادیده گرفته و این گزارشات را دروغ می‌نامد. برای بسیاری در طیف‌های مختلف سیاسی آمریکا، دخالت روسیه در انتخابات گذشته پوتین به نفع ترامپ غیرقابل انکار است. لذا آنچه در بین بسیاری در این کشور به یک سئوال بزرگ تبدیل شده است، رابطه بین ترامپ و پوتین است. انکار دریافت گزارش سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا در مورد فعالیت‌های روسیه در افغانستان برای کشتن سربازان آمریکائی توسط ترامپ و یا دروغ خواندن این اطلاعات، اکنون در حال تبدیل شدن به یک بحران سیاسی دیگر برای ترامپ است. رسانه‌های آزاد در این کشور و خصوصا روزنامه نیویورک تایمز در چند روز گذشته از سیاست‌های پوتین برای کشتن سربازان آمریکایی و ناتو در افغانستان پرده برداشته‌اند. دولت افغانستان در جمع آوری و فراهم آوردن اطلاعات برای رسانه‌های آزاد آمریکا و همچنین سازمان‌های اطلاعاتی این کشور بسیار دخیل بوده‌اند. سیاست پوتین نه تنها سربازان آمریکایی و ناتو را نشانه گرفته که بدنبال بی‌ثباتی در افغانستان بوده است. پوتین تمایل زیادی دارد که طالبان بر اوضاع سیاسی افغانستان مسلط گردد. لذا ترامپ نه تنها به قانون پایبند نیست که در سیاست خارجی به کارهای مرموزی دست زده و می‌زند که سوالات زیادی را در جامعه سیاسی آمریکا ایجاد کرده است.

چرا شانس دموکرات ها و بایدن در این انتخاب بسیار زیاد است؟

به غیر از ناکارآمدی و بی‌اعتباری ترامپ در میان اکثریت مردم این کشور و بی اعتمادی به او، دلائل زیر را می‌توان برای پیروزی احتمالی دموکرات‌ها و بایدن عرضه نمود: در یکی از آخرین نظرسنجی‌ها در آمریکا، ۵۸% مردم این کشور ترامپ را ناکارآمد می‌دانند در حالیکه ۴۰% فکر می کنند او کارآمد بوده است. در بین کسانی‌که او را ناکارآمد می‌دانند ۴۹% اعتقاد دارند که او سخت ناکارآمد است. درصد مردمی که او را کارآمد می‌دانند نزدیک به همان پایه اجتماعی بین ۳۵% تا ۴۰% اوست که دائما در حال نوسان بوده است. در نظر سنجی دیگری که به فاصله نزدیکی با نظرسنجی اول صورت گرفته است، ۵۹% مردم آمریکا او را ناکارآمد دانسته و ۳۹% کارآمد می‌دانند. مؤسسه معتبر پیو (Pew) در پایان ماه گذشته، یعنی در ۳۰ ژوئن، آمار دیگری را منتشر کرده است که بیشتر بر روی رضایت مردم این کشور از وضع موجود تکیه کرده. در این نظر سنجی ۷۱% مردم آمریکا از وضع موجود ناراضی هستند. ۶۶% مردم این کشور نسبت به آینده بیمناک هستند، ۴۶% مردم امیدوارند که اوضاع در آینده بهبود پیدا کند و ۱۷% از اوضاع فعلی راضی هستند. در این نظرسنجی تعداد بسیار کمتری از بین پایه اجتماعی ترامپ و آنهایی که در هر شرایطی از او حمایت می‌کنند، از اوضاع فعلی در این کشور راضی هستند. برخورد ترامپ و دولت او با کرونا و همچنین جنبش ضد تبعیض در این کشور به بسیاری نشان داد که او قادر نیست با بحران در این کشور بطور موثر برخورد نموده و با سیاست‌های در خور و تاثر گذاری بحران‌ها را پشت سر بگذارد. دیپلماتیک؛ کانال تخصصی دیپلماسی، سیاست خارجی و روابط بین الملل ادامه دارد پایان/
۱۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۵
کد خبر: 7301

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 10 =