بایدن یا ترامپ؛ برنده کیست؟ (بخش هفتم)

انتخاب دونالد ترامپ و یا جو بایدن به ریاست جمهوری آمریکا می تواند نتایج متفاوتی بر سیاست داخلی و خارجی آمریکا در پی داشته باشد.

تهران - تحریریه - انتخاب دونالد ترامپ و یا جو بایدن به ریاست جمهوری آمریکا می تواند نتایج متفاوتی بر سیاست داخلی و خارجی آمریکا در پی داشته باشد.

در مورد ناکارآمدی، ترامپ هرگز حاضر نشده است برای اوباما بخاطر اقتصاد رو به توسعه آمریکا، امتیازی قائل شود و هنوز کوشش می‌کند که برنامه درمان او را از طریق دادگاه، غیرقانونی اعلام کند. دشمنی او با اوباما و سیاست‌های این رئیس جمهور سابق آمریکا یک پا در تبعیض‌گرایی او و پای دیگری در پوپولیسم و خودخواهی او دارد. انتخاب مجدد ترامپ و یا انتخاب بایدن و تاثیر آن در سیاست خارجی آمریکا: با اننخاب ترامپ و یا بایدن در سیاست خارجی آمریکا چه تغییراتی ایجاد می‌شود و خصوصا کشور ما چگونه می‌تواند از انتخاب بایدن برای تقلیل تنش با آمریکا و حمایت از منافع ملی خود استفاده نمای؟ این سئوالی است که این روزها بسیاری بدنبال جواب برای آن هستند. شاید بتوان گفت که جلسه شورای امنیت سازمان ملل در روز سه‌شنبه ۱۰ تیرماه (۳۰ ژوئن) در تاریخ این سازمان یک استثنا و برای طراحان سیاست خارجی در کشور ما یک هشدار مهم بود. این جلسه نشان داد که کشور ما در جامعه بین‌الملل در کجا قرار گرفته است و راهی که می‌تواند منافع ملی و امنیت کشور ما را تامین کند کدام راه است. دبیر کل سازمان ملل و اعضای شورای امنیت این نهاد، خروج آمریکا را از برجام محکوم کردند و کشوری نبود که از سیاست‌های آمریکا در قبال ایران حمایت کند. آمریکا نه تنها مورد انتقاد رقبای خود نظیر چین و روسیه قرار گرفت که هم‌پیمانان اروپائی این کشور هم بدون پروا ترامپ و دولت او را برای خروج از این قرارداد بین‌المللی که کاملا قانونی و مشروع بود نکوهش کردند. برجام پروسه یک مذاکره قانونی بین‌المللی را طی نموده بود و به یک نتیجه برد- برد دست یافته بود. خروج ترامپ از این قرارداد بین‌المللی در می ۲۰۱۸ یک تصمیم کاملا سیاسی بوده و حمایت اسرائیل و عربستان سعودی و راست افراطی آمریکا را با خود داشت. نکوهش آمریکا در جلسه شورای امنیت سازمان ملل آن هم توسط همه کشورها تقریبا بی‌سابقه بود. جلسه‌ای بود که در آن استقلال سیاسی کشورها به نمایش گذاشته شد. با انتخاب بایدن دیگر صحبت از آمریکای تنها نیستِ صحبت از جامعه بین‌الملل و غرب است. جلسه شورای امنیت سازمان ملل نشان داد که ایران برای جلب اعتماد بین‌المللی راهی طولانی در پیش دارد. دیپلماتیک؛ کانال تخصصی دیپلماسی، سیاست خارجی و روابط بین الملل پایان/
۱۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۲
کد خبر: 7338

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 15 =