بانک بنیاد شهید همچنان در مدار سقوط ارزش سهام

بانک دی وابسته به بنیاد شهید و امور ایثارگران در روزهای اخیر شاهد سقوط ارزش سهام و کاهش 5 درصدی متوالی در تغییرات قیمتی روزانه بوده است.

تهران - تحریریه - بانک دی وابسته به بنیاد شهید و امور ایثارگران در روزهای اخیر شاهد سقوط ارزش سهام و کاهش 5 درصدی متوالی در تغییرات قیمتی روزانه بوده است.

به گزارش تحریریه، بانک دی وابسته به بنیاد شهید و امور ایثارگران همچنان بر مدار حاشیه حرکت می کند و قیمت سهام آن در حال کاهش روزانه است. قیمت سهام این بانک پرحاشیه که؛ در دوران محمدعلی شهیدی به عنوان رئیس بنیاد شهید، با بحران و فساد روبرو شده بود؛ در روزهای اخیر شاهد کاهش روزانه 5 درصدی روزانه است. بانک دی که گفته می شود به دلیل اعمال نفوذ یکی از اقوام محمدعلی شهیدی در اولین سالهای مدیریت وی اوضاعی بحرانی داشت، نسبت کفایت سرمایه آن در شش ماهه اول سال 1398 به منفی 36 درصد رسید. اگرچه این بانک به صورت خصولتی اداره می شود، اما در نهایت، مالکیت آن با واسطه و یا بی واسطه متعلق به بنیاد شهید و امور ایثارگران است. صورت های مالی بانک دی نشان می دهد که بیش از 75 درصد از سهام آن در اختیار خصولتی ها و اشخاص حقیقی است. سهامداران عمده این بانک شامل شرکت آتیه سازان دی (4.4 درصد سهام)، شرکت پاک اندیشان امین (1.8 درصد سهام)، سازمان اقتصادی کوثر (2.3 درصد سهام)، شرکت گروه صنعتی نورد نوشهر (2 درصد سهام)، صندوق سرمایه گذاری بازارگردانی گروه دی (9.8 درصد سهام) عمدتا از وابستگان و زیرمجموعه های بنیاد شهید هستند. سایر اشخاص حقوقی کمتر از یک درصد (4.3 درصد سهام) آنرا در اختیار دارند. در سال گذشته اعلام شد که با تغییرات مدیریتی، این بانک به سمت سلامت عملکردی و بهینه سازی حرکت کرده است، اما سقوط متوالی قیمت سهام آن در روزهای اخیر این نگرانی را در بین سهامداران دامن زده است که در دوران سعید اوحدی هم در بر پاشنه دوران مدیریت محمدعلی شهیدی بچرخد. تاکنون برای خانواده شهدا و ایثارگران ردیف مشخصی در وام های این بانک تعریف نشده و وام های آن با سلامت و بر مدار قانون پرداخت نشده است. میزان زیان انباشته بانک دی در شش ماهه اول سال 98 با رشد 30 درصدی از ده هزار میلیارد تومان فراتر رفت و به 10.7 هزار میلیارد تومان رسید. این میزان زیان انباشته درحالی روی داده که میزان سرمایه ثبتی این بانک 640 میلیارد تومان است و میزان زیان انباشته بانک دی در شش ماهه اول سال 1398 به بیش از 16.8 برابر میزان سرمایه آن رسیده است. پایان/
۲۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۲
کد خبر: 7433

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 16 =