اقتصاد موسمی، روزهای خونین بورس و ریسکهای تحمیلی سیاستگذار

هزینه تصمیم های موسمی و متغیر دولت که به طور روزانه تغییر می کند برای اقتصاد ایران، از هزینه های اشتباه و باثبات به مراتب بیشتر است.

تهران - تحریریه - هزینه تصمیم های موسمی و متغیر دولت که به طور روزانه تغییر می کند برای اقتصاد ایران، از هزینه های اشتباه و باثبات به مراتب بیشتر است.

در حوزه های اقتصادی کشور اگر دولت تصمیم غلطی بگیرد یا سیاست غلطی را به اجرا بگذارد؛ حتما خسارتش کمتر از "تصمیمات درستی است که هر روز تغییر میکنند". ریسک در دنیای مالی فقط به معنای عدم اطمینان از بازگشت سرمایه نیست بلکه ریسک بزرگتر زمانی حاصل میشود که سرمایه گذاران و صاحبان نقدینگی با فضایی متغیر و ناپایداری مواجه باشند که بیش از آنکه طبیعی بازار باشد، #تحمیلی_سیاستگذار است... چند مورد از همین ریسکهای تحمیلی که فقط در همین چند روز وارد شد را با ذکر مصداق عرض میکنیم: 1️- اعتمادزدایی از بازار: چند ماه تبلیغ میکنند که #دارادوم در راه است؛ ناگهان در کسری از ثانیه اعلام میشود که دارا دوم لغو شده؛ دوباره فردایش میگویند دارا دوم در راه است!!! 2️- تضعیف قدرت طبیعی طرف تقاضا: ناگهان اعلام میشود ضریب اعتبار از ۱۵ به ۱۰ کاهش می یابد!!! بعد دوباره خبر می آید که نه منطورمان چیز دیگری بوده!!!! 3️- تضعیف قدرت طبیعی واسطه گری مالی بازار: شب قبل از خواب به ناگاه اعلام میکنند صندوق های با درآمد ثابت باید در ترکیب سبدشان موجودی سهام شان را نصف کنند و برای این کار هم چند روز بیشتر مهلت نیست!!!! بعد دوباره تکذیب میشود و میگویند تا پایان سال مهلت دارند!!!! بعد دوباره میگویند نسبت سهام برای این صندوق ها را از حد قبلی هم افزایش میدهند به 15 درصد! 4️- فقدان رگولاتوری مشخص در عرضه های کلان: روزی که بورس در حال بازگشت به مسیر تعادل بود به ناگاه چند کارگزاری در یک روز شاخص سازترین ها را رنج منفی میکشند تا سهام عدالت مردم را بفروشند!!! معاونت محترم نظارت هم در خواب است!!! 5️- وعده های #پوپولیستی سیاستگذار: راننده پشت فرمان اقتصاد کشور از یک هفته قبل وعده گشایش اقتصادی میدهد؛ گشایشی که هیچ اقتصاددانی در کشور از آن مطلع نیست و همه به مسابقه بزرگ پیشگویی وارد میشوند!!! بعد از یک هفته خبر می آید که گشایش اقتصادی آقای راننده، تبرِ اوراق سلف نفتی است بر پیکره نظام پولی مالی کشور!!! بعد همین هم فردایش توسط رییس قوه قانونگذاری کشور تلویحا مورد مخالفت قرار میگیرد! 6️- تناقضات عملکردی سیاستگذار: دولتی ها از صدر تا ذیل مصاحبه میکنند که بورس را حفظ میکنیم اما حقوقی های محترم از آن طرف در شرکتهای بزرگ آبشاری عرضه میکنند در کف قیمت! 7️- مسئولیت ناپذیری broker های بازار: هنگی هسته معاملات و قطعی و اختلالات متعدد آنلاین کارگزاری ها و منفی شدنهای صوری اعتبار سهامداران در برخی کارگزاری های بزرگ و موارد اینچنینی هم که دیگر قصه تکراری تقریبا هر روز است! آقای رییس جمهور! آقای وزیر اقتصاد! آقای رییس سازمان بورس! تحمیل این همه ریسک به صورت یکجا طی چند روز ، بورس یک جهان را به فروپاشی میرساند! و هر سرمایه گذاری را متواری میکند! این جمله را هر روز با خود مرور کنید که بازار سرمایه رقیب بازار ارز و طلا و سکه و ... است و سد مستحکم بروز ابرتورم در کشور و انباره بزرگی برای تأمین مالی بودجه و رونق تولید... پس با دستان خود با این انباره ای که میتواند انباره باروت شود بازی نکنید... اینجا محل آزمون و خطا نیست. بازار حمایت شما بزرگواران را نمیخواهد! همین که مداخله نکنید! بازار راه خودش را می یابد و میداند کجا باید صعود و کجا باید اصلاح کند! محمد طاهر رحیمی پایان/
۱ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۷
کد خبر: 7441

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 4 =