امکان سنجی استفاده از مکانیسم ماشه، هشدار کارشناسان و لج بازی ترامپ

دونالد ترامپ و تندورهای حامی وی اصرار دارند که به سرعت مکانیسم ماشه را فعال کنند، اگرچه کارشناسان نسبت به امکان سنجی آن تردید دارند. 

تهران - تحریریه - دونالد ترامپ و تندورهای حامی وی اصرار دارند که به سرعت مکانیسم ماشه را فعال کنند، اگرچه کارشناسان نسبت به امکان سنجی آن تردید دارند.

درحالی که چین و روسیه با رویکردهای آمریکا در سازمان ملل مخالفت کرده اند و حتی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز با صراحت بر غیرقابل پذیرش بودن ادعاهای آمریکا در راه اندازی سازوکار ماشیه علیه ایران تاکید دارند اما دولت دونالد ترامپ مصمم است تا از هر شیوه ای برای بازگرداندن تحریم ها علیه ایران استفاده کند. جالب اینجاست که بسیاری از رسانه ها و مقام های آمریکایی هم نسبت به انزوای بیشتر کاخ سفید هشدار می دهند اما گویا مرغ ترامپ یک پا دارد. روز گذشته جان بولتن یکی از اصلی ترین دشمنان ایران در آمریکا پس از اتفاقات در شورای امنیت حتی به ترامپ هشدار داده که توسل به مکانیسم ماشه علیه ایران ارزش ریسک کردن ندارد و حق وتو در شورای امنیت سازمان ملل را تضعیف می‌کند. بولتون به صورت تلویحی توسل کاخ سفید به مکانیسم ماشه را بدون پشتوانه دانست و اظهارداشت: زرنگی کردن در موضوع خروج از یک توافق و سپس استفاده از مفاد و مزایای آن، نمی تواند دلیل کافی برای بازگرداندن تحریم‌های ایران باشد. روزنامه «وال استریت ژورنال» هم در گزارشی نوشت، فعالسازی مکانیسم ماشه علیه ایران ارزش خطرات آزمودن را ندارد. یک اصل مهم در آمریکا وجود دارد و آن هم مختل نکردن حق وتو در شورای امنیت اسست. با اینحال به نوشته فارین پالسی، پس از شکست تحقیر آمیز واشنگتن در شورای امنیت هنوز ترامپ می خواهد توافق هسته ای را نابود کند و تحریم ها را بازگرداند. به نظر می رسد برخی نزدیکان ترامپ همچون وزیر امور خارجه کاخ سفید، سناتور تد کروز و دیگر چهره های تندروی نزدیک به محافل صهونیستی به ترامپ اصرار می کنند که تا دیر نشده مکانیسم ماشه را فعال سازد. تندروها اعتقاد دارند بازگشت کامل تحریم ها به دو ماه زمان نیاز دارند و در صورتی که به سرعت اقدامی از سوی کاخ سفید انجام نشود تا 27 مهرماه (پایان تحریم تسلیحاتی ایران براساس برجام) فرصت از دست می رود. ترامپ و همراهانش اعتقاد دارند طبق قطعنامه 2231 ایالت متحده حق بازگرداندن تحریم ها را دارد. کروز بر این باور است قطعنامه فوق حق هر یک از شرکت کنندگان برای استفاده از مکانیسم ماشه را به رسمیت می شناسد. وی توصیه کرد از همین فردا باید دست به کار شد و هر چه زودتر فرایند تحریم ایران را آغاز کرد. پایان/
۱ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۷
کد خبر: 7452

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 4 =