بازی موفق ترامپ و تشکیل صفی از کشورک های عربی برای ارتباط با اسرائیل

کشورهای عربی حاشیه جنوبی خلیج فارس با شرکت در بازی دونالد ترامپ به صفی پیوسته اند که نتیجه آن به رسمیت شناختن رژیم اسرائیل است.

تهران - تحریریه - کشورهای عربی حاشیه جنوبی خلیج فارس با شرکت در بازی دونالد ترامپ به صفی پیوسته اند که نتیجه آن به رسمیت شناختن رژیم اسرائیل است.

به گزارش تحریریه، مراسمی که دونالد ترامپ چند روز قبل در واشنگتن با حضور مقام های امارات، بحرین و اسرائیل برگزار کرد برای رئیس جمهوری آمریکا بیشتر شبیه جشن بود. وی امضای سندهایی را با عنوان «توافق ابراهیم» کلید زد که در آن به برقراری روابط رسمی دو کشور عربی با اسرائیل منجر می شود ضمن اینکه وعده داد چند کشور دیگر خاورمیانه هم در صف انتظار برای برقراری رابطه قرار دارند. به نوشته تارنمای «گلوبال ریسرچ» این مراسم یک هدیه انتخاباتی برای ترامپ بود ضمن اینکه فروش تسلیحاتی تازه به امارات و بحرین را هم قطعی می کند. «نورا ارکات» وکیل و فعال حقوق بشری اعتقاد دارد، توافق ابراهیم یک قرارداد صلح نیست بلکه توافقی برای کنار گذاشتن هدف یعنی ایجاد صلح و آرامش در فلسطین و بحرین است. علت آن است که توافق زیرساخت های اقتصادی، نظامی و دیپلماتیک برای فشار بیشتر بر مردم و جلوگیری از آزادی و دموکراسی در خاورمیانه را فراهم می آورد. وضعیت دموکراسی و حقوق بشر در بحرین و فلسطین بر هیچ کس در جهان پوشیده نیست و این توافق وضعیت را بحرانی تر می کند. در این شرایط «جراد کوشنر» داماد و مشاور ترامپ معتقد است «فلسطینی ها در گذشته خود گیر کرده اند». به نوشته گلوبال ریسرچ، او حق دارد زیرا محرومیت های پیشین از حقوق مسلم آنها که از گذشته تاکنون ادامه داشته تغییر ناپذیری را به کابوسی همیشگی برای آنها تبدیل کرده است. حکام عربی خلیج فارس وضعیت خود را تغییر داده اند و چادرهای بادیه نشینی را به کاخ های مجلل و شترها را به ماشین های لوکس فراری تبدیل کرده اند. حتی ایدئولوژی سیاسی آزادی فلسطینی که در نسل های قبل کشورهای عرب خلیج فارس وجود داشت استحاله شده و نسل های جوان خود را در سرزمین رویایی دیزنی لند فرض می کنند. اما در وضعیت اجتماعی و اقتصادی فلسطینی ها تغییری رخ نداده است. طبق این تحلیل، سران اسرائیل و کشورهای عربی خلیج فارس سالها با هم رابطه داشته اند زیرا آنها دشمن مشترک یعنی ایران را احساس کرده اند. این دشمنی ترامپ را متقاعد و مصمم ساخت تا گامی را در مسیر وعده انتخاباتی سال 2016 بردارد. اگرچه اجرای معامله قرن مورد قبول اسرائیل فلسطین واقع نشد توافق ابراهیم پیگیری شد زیرا کارزار انتخاباتی ترامپ نیازمند یک توفیق بزرگ بود و توافق ابراهیم در زمان درست معرفی شد. حکام عربی، اسرائیل را یک شریک تجاری با اقتصاد و فناوری پیشرفته می بینند و اسرائیل هم آنها را ابزاری برای خروج از انزوا و دارای ظرفیت سرمایه گذاری های نقد. حال همه چشم ها به عربستان و پادشاه غیررسمی آن یعنی محمد بن سلمان دوخته شده است که دیدگاهی باز به روابط با تلاویو دارد. کوشنر مدتی قبل در سفر به عربستان در مورد فلسطین با مقامات این کشور گفت وگو کرد. حکام عربستان می گویند ریاض به پیشنهاد سال 2002 اعراب در مورد تشکیل دو دولت فعلا پابند است و تنها در صورت اجرای آن با اسرائیل روابط را برقرار می کند. ولی این کشور در گام نخست اجازه استفاده تجاری از فضای این کشور را به هواپیماهای اسرائیلی داده است. پادشاهی عمان از اقدام بحرین تمجید و ابراز امیدواری کرد این حرکت موجب پیشرفت صلح میان فلسطین و اسرائیل شود. وی حتی به صورت تلویحی عنوان داشت عمان، سودان و مراکش هم در گام بعد توافق های مشابهی را با اسرائیل امضا می کنند. طبق تحلیل فوق، اگر ریاض اسرائیل را به رسمیت بشناسد چشم روشنی بسیار بزرگی را به ترامپ داده است و وی را از خوشحالی به اوج آسمان ها می فرستد. پایان/
۲۹ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۶
کد خبر: 7665

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 3 =