داده های جدید از ایفای نقش عجیب بانک مرکزی و بانکداران در اقتصاد ایران

داده های آماری نشان می دهد که بیش از ۱۲۰۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی مردم در دست بانکها است و بخش پولی اقتصاد از بخش واقعی جدا شده است. 

تهران - تحریریه - داده های آماری نشان می دهد که بیش از ۱۲۰۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی مردم در دست بانکها است و بخش پولی اقتصاد از بخش واقعی جدا شده است.

به گزارش تحریریه، داده های آماری نشان می دهد که بیش از ۱۲۰۰ هزار میلیارد تومان از نقدینگی کل اقتصاد در دست بانکها است و بخش پولی اقتصاد از بخش واقعی جدا شده است. عبارت دقیق تر این است که بخش واقعی به نمایندگی مردم، با بخش پولی؛ تنها در پذیرفتن تبعات منفی اقتصاد به شدت پولی شده ایران شریک است و دسترسی به تبعات مثبت پول ندارد. احسان سلطانی می نویسد، بانکها بیش از ۱۲۰۰ هزار میلیارد تومان سپرده از بخش غیردولتی اخذ کرده اند که به ازای آن تسهیلات پرداخت نکرده اند و به عبارتی حداقل ۴۳ درصد نقدینگی دست مردم نیست که با تسهیلات بانکها به بنگاههای خود و نقدینگی در اختیار بخش قدرتمند خصولتی، واضح است که حدود سه-چهارم نقدینگی دست مردم نیست. این بدهی در ۷ سال گذشته ۱۱۰۰ درصد افزایش یافته است... رئیس بانک مرکزی توضیح دهد که ۶۰۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی جدید در دست بانکها (۵۵ درصد کل نقدینگی ایجاد شده از مرداد ۱۳۹۷ تا کنون) صرف چه شده است. اقتصادخوانده های کارگزارانی دلواپس نقدینگی با طرح ابزاری صرف عدد نقدینگی وظیفه موجه سازی و فریب افکار عمومی را بر عهده گرفته اند. عبدالناصر همتی آمارها نشان می دهد که مدیریت عبدالناصر همتی بر بانک مرکزی در حال ایفای نقشی مخرب در اقتصاد است و نیمی از بدهی خالص بانکها به بخش غیردولتی در دوره ریاست وی بر بانک مرکزی خلق شده است. دستکاری بی سابقه در بازار سهام و مداخله های ویرانگر در بازار ارز با استفاده از این نقدینگی به اختیار خلق شده توسط بانک ها انجام شده است. بانک ها در ایران به شکل عجیبی خود را از حیطه عمل حاکمیت جدا کرده و نقش واسطه گری مالی حتی کارکرد دهم آنها هم به شمار نمی رود. زیرا اصلا چنین نقشی را ایفا نمی کنند. معنای چنین وضعیتی این است که دولت واقعی بانکداران هستند که برای اقتصاد کشور تصمیم گیری می کنند و با کنترل پول به عنوان ستون فقرات اقتصاد، تقلای بخش واقعی را بی اثر کرده اند. راه اصلاح اقتصاد ایران از بانک مرکزی می گذرد. پایان/
۳۰ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۱
کد خبر: 7686

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 9 =