قیمت گذاری فولاد خوب یا بد؟/واکاوای اثرات آزادسازی‌های پی در پی به بهانه شفافیت بورس کالا

بعد از حواشی اخیر در خصوص عرضه خودرو در بورس کالا حالا مجلس شورای اسلامی پیگیر عرضه کامل فولاد در بورس کالا و حذف قیمتگذاری از این محصول است.

به گزارش تحریریه،  در روزهای اخیر دستورالعمل جدید دولت برای قیمت گذاری محصولات فولادی بر حسب 80 درصد قیمت منطقه cis خبرساز شده است. این درحالی است که مجلس شورای اسلامی چند قبل در کمیسیون صنایع از طرحی رونمایی کرد که بر مبنای آن کلیه محصولات فولادی در بورس کالا عرضه خواهد شد.

به صورت عمومی موضوع عرضه در بورس کالا را به عنوان اهرمی برای شفافیت تعبیر می کنند این درحالی است که عرضه در بورس کالا یعنی حذف قیمت گذاری دولتی و به معنای ساده تر افزایش قیمت محصولات.

اقلام عرضه شده در بورس کالا در دو رینگ صادراتی و داخلی عرضه می شوند اما باید به این نکته توجه داشت که محصولات صادراتی بر مبنای قیمت گذاری جهانی و بورس های چین و آمریکا نرخ می خورند حالا از آنجا که در بورس کالا تنها یک قیمت وجود دارد محصولات فولادی عرضه شده برای تامین نیاز داخل نیز با همان نرخ گذاری محصولات صادراتی تعیین قیمت می شوند، که در مقطع کنونی به معنای کاهش قیمت در بازار است.

در اینجا هرچند فرایند عرضه شفاف است و عملا فضای دونرخی که میتواند منشا رانت باشد وجود ندارد اما یک نتیجه ثابت به کالاهای زنجیره فولاد مثل لوازم خانگی و خودرو در پی خواهد داشت و آن هم افزایش قیمت این کالاها خواهد بود.

در واقع دو آیتم مهم در قیمتگذاری فولاد در بورس کالا موضوع نرخ ارز و قیمت جهانی می باشد که از یک طرف قیمت محصولات فولادی بعد از شوک کرونا و کاهش تولید رشد داشته و از طرف دیگر نرخ ارز در ماههای اخیر جهش دیگری را تجربه کرده که برایند این دو عامل منجر به افزایش سر سام آور قیمت محصولات فولادی مورد نیاز داخل کشور شده است.

اگر بخواهیم به صورت خلاصه آنچه که روی زمین اتفاق میافتد را تشریح کنیم باید تاکید کرد از یک سود فعالان بازار سرمایه به شدت حامی عرضه کامل فولاد در بورس کالا هستند چراکه این تصمیم منجر به افزایش سودآوری شرکتهای مثل فولاد، ذوب و... خواهد شد. این درحالی است که تداوم قیمت گذاری محصولاد مذکور بر حسب سازوکار بورس کالا تنها افزایش قیمت مصالح ساختمانی، مواد اولیه لوزام خانگی و قطعات خودرو را در پی خواهد داشت.

قیمت گذاری دستوری مواد اولیه و خوراک محصولات فولادی

ذکر این نکته ضروری است که هرچند فعالان بازار سرمایه بر عرضه کامل محصولات فولدای در بورس کالا تاکید دارند و بعضا شائبه های در خصوص افت قیمت سهام شرکتهای اشاره شده در روزهای حساس بازار دیده می شود، اما باید به این مساله توجه کرد که مواد اولیه این محصولات و همچنین انرژی  خوراک آنها در شرایط کاملا غیر رقابتی فراهم شده که در ادامه پرونده فولاد به آن اشاره خواهیم کرد.

دو طرح متناقض در مجلس 

یکی از مصارف مهم محصولات فولادی(آهن و میلگرد و...) در ساخت و ساز است که اتفاقا این روزها در رکوردی محض قرار گرفته و خود این موضوع یک زنگ خطر برای آینده بازار مسکن محسوب می شود. از طرف دیگر باید به این نکته توجه داشت که در مجلس شورای اسلامی که خود پیگیر عرضه فولاد در بورس کالاست طرحی با عنوان جهش تولید در حوزه مسکن کلید خورده که حتما یکی از ابزارهای تحقق این طرح در دست بودن مصالح ارزان قیمت تر می باشد. در روزهای آینده در قالب پرونده فولاد به بررسی دو طرح متناقض مجلس و ضرورت شفاف شدن موضع نمایندگان در این حوزه خواهیم پرداخت.

معضل ورود خودرو به بورس کالا و نقش پنهان افزایش شدید قیمت محصولات فولادی

نکته آخر اینکه اخیرا موضوع عرضه خودرو در بورس کالا مطرح شده است، اگر این طرح رای بیاورد عملا قیمت خودروهای داخلی 80 تا 100 درصد نسبت به قیمت کنونی کارخانه افزایش خواهد یافت. یکی از چالشهای اصلی خودروسازان که برخی نمایندگان را برای عرضه در بورس، خودروهای داخلی که در شرایط کاملا انحصاری تولید می شوند  ترغیب کرده بحث شفافیت و افزایش قیمت مواد اولیه است. در واقع از آنجا که از زنجیره دچار چالشهای جدی هستیم عواقب آن امروز در بازار دستوری و انحصاری خودرو نیز دیده می شود. این درحالی است که در ابتدای زنجیره یعنی بخش معادن و انرژی شاهد یک بازار غیر رقابتی، رانت محور و یک طرفه به نفع شرکتهای بزرگ و به ضرر قیمت مهمی از مردم هستیم.

پایان/

۸ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۴
کد خبر: 7923

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 12 =