ابعاد پنهان برنامه هسته ای ایران پس از ترور فخری زاده

بنیاد دفاع از دمکراسی ها معتقد است، ترور محسن فخری زاده به معنای توقف برنامه های ایران نیست و هزاران دانشمند دیگر این برنامه ها را ادامه می دهند.

به گزارش تحریریه، ترور شهید محسن فخری زاده حادثه ای چنان مهم بود که حتی برخی آن را در ابعاد شهادت سردار قاسم سلیمانی دانسته اند. تفاوت در نوع واکنش جامعه به این دو حادثه را تنها باید در ابعاد رسانه ای دانست زیرا اقدامات و تلاش های شهید سلیمانی در چند سال اخیر به ویژه پس از بروز داعش به شدت در دید رسانه های جهان قرار داشت. در مقابل اما اقدامات و پژوهش های شهید فخری زاده به صورت منطقی چندان نباید رسانه ای می شد. به همین دلیل به جز یکی دو بار که در تحریم های سازمان ملل متحد یا اظهارات مقامات رژیم صهیونیستی به نام این شهید اشاره شد، افکار عمومی کشورمان چندان با وی و جایگاه علمی او آشنایی نداشتند.

در جامعه نیز پس از ترور شهید فخری زاده واکنش ها با حدود یک سال قبل و زمان ترور قاسم سلیمانی تقریبا مشابه است. با اینحال به نظر برخی کارشناسان و حتی مردم عادی ترور هفته گذشته از اهمیت و حاشیه های بسیار برجسته تری برخوردار بود.

بنیاد دفاع از دموکراسی: بیش از ۱۰۰۰ دانشمند هسته ای با سپند و فخری زاده همکاری می کردند

در بررسی و تحلیل رسانه ها و مراکز پژوهشی غربی اما خبر و تحلیل هایی جالب و حتی متضاد با این موضوع به چشم می خورد. «بنیاد آمریکای دفاع از دموکراسی ها» که یکی از ضدایرانی ترین اندیشکده ها در غرب است پس از شهادت فخری زاده در تحلیل خود اعتراف کرد که برنامه هسته ای ایران متکی به یک فرد نبوده است و بدون تردید با شهادت وی از حرکت باز نخواهد ایستاد ضمن آـنکه از این به بعد کار برای دشمنان ایران سخت تر می شود زیرا دیگر اطلاعات چندانی از بقیه دانشمندان ایرانی در دسترس نیست.

به منظور اطمینان دهی به برخی افراد سرخورده و مایوس از تحولات باید به اعترافات همان رسانه ها و مراکز پژوهشی غربی ها توجه کرد. بنیاد دفاع از دموکراسی ها در متن تحلیل خود آورده است «دولت اوباما در سال ۲۰۱۴ سازمان سپند (تحت مدیریت فخری زاده) را به دلیل تحقیق در حوزه توسعه سلاح هسته ای هدف تحریم قرار داد و به ریاست سازماننیز اتهامات مشابهی مطرح کرد».   

نکته مهمی آن است که این گزارش تاکید کرد: سال گذشته وزارت امور خارجه آمریکا اعلام داشت که سازمان سپند نزدیک به ۱۵۰۰ فرد از جمله دانشمندان هسته ای را که در برنامه آماد نقش داشتند، استخدام کرد. این دانشمندان تحقیق و توسعه در حوزه هسته ای را اکنون پیگیری می کنند.

در ادامه گزارش آمده است: دولت ترامپ نیز تحریم هایی را علیه ۱۴ کارمند سپند و ۱۷ شرکت همکار با این سازمان وضع کرده است. ماه سپتامبر گذشته نیز وزارت تجارت آمریکا نام ۵ دانشمند هسته ای ایرانی را به اتهام کمک به برنامه هسته ای در فهرست سیاه خود قرار داد.

 جالب اینجاست همزمان با خبر و تحلیل فوق، «شورای آتلانتیک» دیگر اندیشکده آمریکایی هم در ارتباط با ترور شهید فخری زاده مجبور به این اعتراف تلخ برای آمریکا شد «درحالیکه این ترور مانعی بر سر راه برنامه هسته ای ایران محسوب می شود اما این برنامه ها تنها به یک دانشمند متکی نیست و به طور قطع پس از درگذشت فخری زاده، برنامه ها ادامه خواهد یافت».

پایان/

۱۶ آذر ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۱
کد خبر: 7954

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 9 =